خراسان شمالی روی گسل‌های فعال زلزله

خراسان شمالی روی گسل‌های فعال زلزله

در خراسان شمالی حداقل سه گسل فعال و طولانی زلزله‌خیز وجود دارد اما این استان تنها یک مرکز لرزه‌نگاری آن هم با امکاناتی بسیار کم دارد.
به گزارش تسنیم٬ خراسان شمالی از دیدگاه زمین‌شناسی در پهنه ساختاری٬ رسوبی کپه‌داغ قرار دارد که در آن گسل‌های فعال و مهمی وجود دارد. این گسل‌ها و حرکات آن‌ها معمولاً با خسارت‌های بسیاری همراه بوده است. از مهم‌ترین گسل‌های این منطقه می‌توان به گسل اسفراین، گسل باغان-گرماب و گسل رباط اشاره کرد. گسل اسفراین با درازای حدود 170کیلومتر از حاشیه شمال‌شرقی شهر اسفراین عبور می‌کند. گسل باغان- گرماب با طول 55کیلومتر در مجاورت روستای باغان قرار دارد که به هنگام زمین لرزه 11 اردیبهشت 1308 هجری شمسی در کپه داغ به وجود آمد.
گسل رباط قربیل نیز با درازای حدود 125کیلومتر در این استان است که انتهای شرقی این گسل به 25 کیلومتری جنوب آشخانه می‌رسد.
وقوع چند زمین لرزه مهم در سال‌های 1302 با بزرگی 5/6 ریشتر و 1375 با بزرگی 3/6 ریشتر و نیز زمین‌لرزه‌های متعددی با بزرگی 3و 5 ریشتر این استان را در ردیف استان‌های زلزله‌خیز قرار داده است.
آخرین زلزله بزرگ این منطقه در 23 اردیبهشت سال 96 به وقوع پیوست و زلزله‌ای با قدرت 7/5 ریشتر٬ چندین روستا در اطراف بجنورد و بسیاری از مناطق شهری و سازه‌های تازه ساخته شده در شهرک گلستان این شهر را مورد آسیب جدی قرار داد. در اردیبهشت امسال نیز دو زلزله 2/5ریشتری بخش‌های زیادی از مناطق جنوبی استان خراسان شمالی را تحت تأثیر و تخریب قرار داد.
حسین نژاد، استاندار خراسان شمالی هم چندی پیش در دیدار رئیس شبکه لرزه‌نگاری باند پهن کشور گفت: با توجه به زلزله‌خیز بودن استان، باید تنها ایستگاه لرزه‌نگار استان که در روستای ناوه مستقر است تقویت شود و در اعتبارات سال آینده استان مورد توجه ویژه قرار گیرد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه