حرکت در مسیر تربیت مدیران آینده‌ساز کشور

بررسی فعالیت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در گفت‌وگو با «مجتبی مختاری»

حرکت در مسیر تربیت مدیران آینده‌ساز کشور

رواق

مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی در چند سال اخیر با گسترش فعالیت‌های خود، پا از جغرافیای آستان و خراسان فراتر گذاشته و در سطح ملی به جایگاهی دست یافته که هم‌ اکنون مخاطبانش از گوشه گوشه ایران اسلامی آن را دنبال می‌کنند. یکی از اصلی‌ترین شعارهای این مؤسسه، کادرسازی برای آینده انقلاب اسلامی و تربیت مدیران آینده‌ساز کشور است. به مناسبت اعیاد شعبانیه و میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز جوان به سراغ مجتبی مختاری؛ مدیر این مؤسسه رفتیم تا بیشتر با فعالیت‌های آن در این سال‌ها آشنا شویم.

رویداد «بی‎نهایت» یکی از فعالیت‌های جالب توجه مؤسسه جوانان به حساب می‌آید راجع به این رویداد بیشتر توضیح دهید. 
آموزش‌های این دوره مجازی پیش از آغاز همه‌گیری کرونا، با عنوان اردوهای «هفت روز در بهشت» برای دانش‌آموزان تیزهوش سراسر کشور در مشهد مقدس برگزار می‌شد. تابستان سال 98 در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به مشهد، به همراه برخی عوامل مؤسسه به محضر ایشان رسیدیم.
ایشان در این دیدار ضمن تأیید محتوا و روند فعالیت‌ها فرمودند: «دایره تأثیر را توسعه دهید، به عدد 4 هزار قانع نشوید؛ کار را به 400 هزار نفر برسانید». 
البته این توسعه با زیرساخت‌های موجود در آن شرایط امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل ورود به آموزش مجازی این محتوا در دستور کار ما قرار گرفت. با حمایت تولیت آستان قدس در کمتر از 6 ماه نسخه اولیه دوره‌ آموزشی «بی‌نهایت» آماده شد و در طول یک سال به صورت آزمایشی میزبان حدود 40 هزار نوجوان دهه هشتادی از سراسر کشور بود. در ابتدای سال 1400 این دوره وارد مرحله اصلی و عملیاتی شد و در طول دو دوره افزون بر 200 هزار نوجوان دهه هشتادی در آن نام‌نویسی کردند.

مؤسسه جوانان در حوزه جهاد تبیین چه برنامه‌هایی دارد؟
سیر فعالیت‌های مؤسسه با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در ایده‌های آموزشی در مسیر جهاد تبیین تعریف شده است اما با توجه به تأکید اخیر ایشان، ورود جدی‌تر به عرصه جهاد تبیین با همین عنوان در دستور کار قرار گرفت و در همین راستا با همفکری اکثریت چهره‌ها و مجموعه‌های جریان‌‎ساز مشهد مقدس به یک مدل اجرایی و عملیاتی دست پیدا کردیم و در مرحله نخست یکی از موضوعات اصلی سلسله نشست‌های بزم اندیشه که با حضور جمع دانشجویی و نخبگانی مشهد در هر ماه برگزار می‌‎شود به این موضوع اختصاص یافته است.

از فعالیت‌های مؤسسه جوانان در بعد اجتماعی برایمان بگویید. 
یکی از فعالیت‌های شاخص اجتماعی مؤسسه؛ برگزاری جشن‌های مردمی زیر سایه خورشید در ایام دهه کرامت رضوی است که امسال نیز با توجه به شرایط کرونایی کشور با همکاری حدود 3هزار تشکل مردمی بیش از 5هزار برنامه فرهنگی توسط 65 کاروان اعزامی برگزار شد.همچنین در ایام دهه پایانی ماه صفر با مشارکت 20 تشکل و هیئت از 15 استان کشور در ایام شهادت حضرت رضا(ع) در مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) افزون بر 600 هزار وعده غذایی آماده و بین زائران حضرت رضا(ع) توزیع شد. 
با قرار گرفتن کشور در شرایط کرونایی این مؤسسه در نخستین گام، اقدام به سازماندهی شبکه تشکل‌های جوانان رضوی در سطح کشور کرده و با انجام فراخوان مردمی، پویش «مواسات» را راه‌اندازی کرد و در قالب این پویش، تشکل‌های شبکه جوانان رضوی اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرده و با توزیع کمک‌های جمع‌آوری شده بین اقشار نیازمند، بیماران کرونایی و خانواده‌های این بیماران در سطح کشور بخشی از نیازهای جامعه را برطرف کردند.
تهیه اقلام بهداشتی و درمانی، ضدعفونی فضاهای عمومی، ساماندهی حضور بیش از 11هزار نفر از اعضای شبکه جوانان رضوی سراسر کشور در پایگاه‌های انتقال خون در قالب دو مرحله پویش اهدای خون، تشکیل قرارگاه واکسیناسیون در قالب طرح شهید سلیمانی ویژه حاشیه شهر با مشارکت مجتمع دانشجویی امام رضا(ع) از جمله اقدام‌های این مؤسسه در راستای پشتیبانی از کادر درمان در روزهای کرونایی بوده است.

مؤسسه جوانان برای افق آینده چه برنامه‎هایی دارد؟
در نظر داریم در راستای لبیک به فرمایشات رهبر معظم انقلاب با توسعه جامعه مخاطب خود به فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی به سمت تربیت سربازان جوان امام زمان(عج) گام برداریم تا هر چه زودتر شاهد ظهور مهدی موعود(عج) باشیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه