نگرانی تأمین آب شرب مشهد باید برطرف شود

وزیر کشور در جلسه شورای اداری خراسان رضوی:

نگرانی تأمین آب شرب مشهد باید برطرف شود

وزیر کشور گفت: درباره آب شرب مشهد برای آینده نگرانی‌هایی وجود دارد که باید بازچرخانی آب و فاضلاب شهری در دستور کار و اقدام قرار گیرد.به گزارش قدس آنلاین، احمد وحیدی در جلسه شورای اداری خراسان رضوی که با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده بود، اظهار کرد: در مشهد چند مسئله اساسی همچون حمل‌ونقل عمومی برای زائران و مجاوران وجود دارد که شهردار مشهد در این مسیر اقدام‌های خوبی انجام داده است.وی با اشاره به اینکه از حاشیه شهر بازدید شد و مسائل این حوزه مورد بررسی قرار گرفت، بیان کرد: مسائل حوزه حاشیه‌نشینی در بحث سند ملکی و توسعه منطقی مطرح و درخصوص اتباع بیگانه و بدون هویت تصمیم‌گیری شد تا برای شناسایی کامل و شناسنامه‌دار کردن این افراد اقدام شود. وحیدی افزود: درباره تحویل آب شرب مشهد برای آینده نگرانی‌هایی وجود دارد که باید بازچرخانی آب و فاضلاب شهری در دستور کار و اقدام قرار گیرد؛ در شهرستان کلات ظرفیت دامی و کشاورزی ارزشمندی وجود دارد؛ با وجود آنکه آب از پنج رودخانه در جریان است ولی این آب به کشور همسایه می‌رود که می‌توان با مهار آب‌ و انتقال آن، از این ظرفیت بهره ‌برد.

اختصاص ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای باند دوم محور شادمهر به کاشمر 
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی نیز در بخش دیگری اظهار کرد: موضوع گردشگری و زیارت از جمله مسائل مهمی است که در مشهد با آن مواجه هستیم، این مهم موجب پویایی و شکوفایی اقتصاد شده و به تبع آن، اشتغال نیز ایجاد می‌شود.
حجت‌الاسلام جواد نیک‌بین با تأکید بر اینکه به مسئله زیارت باید نگاه جدی و ویژه داشت، گفت: در این دولت با توجه به اینکه عمر کمی از فعالیت‌ها و اقدام‌های آن می‌گذرد، اقدام‌های اثربخشی صورت گرفته است که می‌توان در این راستا به اقدام عملی در زمینه حل معضلات مسکن اشاره کرد، این در حالی است که وضع قانون مالیات بر خانه‌های خالی موجب انتقال سرمایه افراد از حوزه مسکن به سایر حوزه‌ها می‌شود.
رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با اعلام اینکه ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای باند دوم محور شادمهر به کاشمر اختصاص داده شده است، گفت: محور مواصلاتی کاشمر به شادمهر با توجه به تصادفات مرگبار، به جاده مرگ معروف شده که لازم است با اقدام‌های شایسته دولت، خطرها کاهش یابد.

 اعتبار 2هزارو700 میلیارد تومانی برای خراسان رضوی
در ادامه این جلسه جواد ساداتی‌نژاد، وزیر جهاد کشاورزی با ارائه گزارشی اظهار کرد: خراسان رضوی ظرفیت‌های بسیاری در حوزه کارخانه‌جات، صنایع و مراکز تولیدی دارد که می‌توان به وجود ۵۸ کارخانه تولید رب خانگی، ۳۱ کارخانه تولید آرد، هفت کارخانه چغندرقند و صنایع بسته‌بندی زعفران با ظرفیت ۶۵۰ تن اشاره کرد.
وی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌ها، در سفر رئیس‌جمهور به خراسان رضوی، 2هزار و ۷۰۰میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است که از این میزان ۲۰درصد به بخش کشاورزی مرتبط می‌شود.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: همچنین ۸۰میلیارد تومان برای بیابان‌زدایی، ۲۰ میلیارد تومان برای اجرای عملیات آبخیزداری، برای مرمت قنات ۶۰۰ میلیارد تومان و نیز کمک به پروژه‌های انتقال آب و آبیاری ۷۰ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.
ساداتی‌نژاد با اعلام اینکه صندوق حمایت از توسعه زعفران در خراسان رضوی با ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار ایجاد می‌شود، گفت: در این سفر همچنین برای اصلاح نژاد مرغ بومی ۱۰میلیارد تومان، اسناد اراضی کشاورزی استان ۱۸۰میلیارد تومان، تأمین آب بخش عشایر ۱۵۰میلیارد تومان، زیرساخت‌های شهرک‌های کشاورزی ۵۰ میلیارد تومان و اصلاح و نوسازی باغ‌ها و توسعه کشت گیاهان دارویی ۱۶۰ میلیارد تومان اختصاص یافت.

شهرک فرودگاهی در مشهد ایجاد می‌شود
رستم قاسمی، وزیر راه‌ و شهرسازی هم در این جلسه بیان کرد: مطالعه ساخت فرودگاه جدید مشهد و جابه‌جایی آن آغاز شده است و شهر جدید فرودگاهی تشکیل می‌شود، این در شرایطی است که جابه‌جایی مسافر در فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به ۱۴ میلیون نفر در سال می‌رسد و با تأمین هواپیما، مشکل کسری هواپیماها در شهرستان‌ها مرتفع می‌شود.
وی با اشاره به اینکه محور ریلی چابهار به سرخس ظرفیتی است که می‌تواند بخش زیادی از ترانزیت شرق کشور و نیز تا شمال قفقاز، هند و چین را پوشش دهد، گفت: ترانزیت در این بخش به اعتباراتی نیاز دارد که با تخصیص از صندوق توسعه ملی سرعت گرفته و امید است منابع آن تأمین شود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر حل مسئله حاشیه‌نشینی و معضلات ساکنان این مناطق گفت: در توافق صورت گرفته با آستان قدس رضوی، مقرر شد ۶۰۰ هکتار از زمین‌های آستانه به شهرک‌های شهید بهشتی و رجایی اختصاص یابد.
قاسمی تصریح کرد: در طرح مسکن ملی ۳۸۰هزار نفر در خراسان رضوی نام‌نویسی کردند و عملیات اجرایی ساخت ۴۷هزار واحد در شهر گلبهار آغاز شده است، قطار سریع‌السیر تهران به مشهد هم در دستور کار قرار گرفته که باید منابع آن خارج از بودجه کشور تأمین شود.
وی با اعلام خبری مبنی بر اینکه ۶ هزار میلیارد تومان به توسعه جاده‌های استان اختصاص پیدا کرد، گفت: کشور ما ۳۰ هزار کیلومتر راه روستایی دارد که اگر در سال ۱۵هزار میلیارد تومان به این مسئله اختصاص یابد، این مشکل طی سه سال مرتفع می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه