رونمایی از 9دستاورد هسته‌ای

در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور و مقامات کشوری برگزار شد

رونمایی از 9دستاورد هسته‌ای

در مراسمی با حضور رئیس‌جمهور از 9دستاورد هسته‌ای رونمایی شد. این مراسم همزمان با 20فروردین روز ملی فناوری هسته‌ای در نمایشگاه دستاوردهای هسته‌ای در محل سالن اجلاس سران برگزار گردید.

محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی و جمعی از مقامات بلندپایه کشوری و لشکری نیز در این آیین حضور داشتند. این دستاوردها شامل سه دستاورد در حوزه رادیو دارو، دو دستاورد در حوزه پلاسما و چهار دستاورد حوزه‌های صنعتی، لیزر، سیستم‌های کنترلی و عکس‌برداری است.
به گزارش فارس، ۹ دستاوردی که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی رونمایی شد عبارتنداز:
1.تدوین دانش فنی و ساخت نخستین نمونه صفحات سوخت سیلیسایدی به منظور جایگزینی سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران.
2.طراحی و ساخت سامانه سم‌زدایی از پسته با استفاده از فناوری پلاسمای سرد؛ با این روش قارچ‌ها و باکتری‌های محصول پسته از بین می رود و مانعی به عنوان آفت آفلاتوکسین بیش از این در راه صادرات این محصول قرار نمی‌گیرد.
3.طراحی و ساخت سامانه پلاسمای سرد برای درمان بیماری سرطان؛ این سامانه به صورت انتخاب سلول‌های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و کاهش درد و رنج بیماران سرطانی را موجب می‌شود.
4.تولید رادیو نوکلوئید تربیوم-۱۶۱ به‌صورت بدون حامل اضافه شده؛ در این روش ذرات رادیواکتیو از طریق یک حامل اختصاصی بسته به نوع سرطان به تومور وصل می‌شود و سلول سرطانی را به صورت موضعی از بین می‌برد.
5.نشاندارسازی کیت رادیوداروی پنتاگزیفور با رادیوداروی گالیوم ۶۸ با نام تجاری پارس سیگزافور.
6.طراحی، سنتز و فرمولاسیون رادیوداروی گالیوم ۶۸- فاپی با نام تجاری پارس گالوفاپی برای تشخیص بیش از ۲۸ نوع سرطان سخت‌درمان و تمام متاستازهای آن.
7.تولید کیت رادیوداروی FAPI جهت نشاندارسازی با رادیوداروی لوتیشوم ۱۷۷، گالیوم۶۸ و تکنیسیوم ۹۹.
8.کسب فناوری تولید پودر زیرکونیای پایدار، قابل مصرف در صنایع مختلف.
9.طراحی و ساخت چشمه لیزر میکرو ماشین کاری، جهت ساخت قطعات ریز با دقت بسیار بالا.
در این مراسم همچنین از  «سند جامع راهبردی و اسناد پیوست آن» پرده‌برداری شد. سازمان انرژی اتمی همچنین در جریان این نمایشگاه از سه برنامه راهبردی خود برای تولید ۱۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای، توسعه کاربرد پرتوها و ساخت نیروگاه تمام بومی ۳۶۰ هزار مگاواتی در دارخوین خبر داده است.
رئیس جمهور در مراسم رونمایی از دستاوردهای انرژی هسته ای، گفت: کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشمندان در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.

الگویی برای همه بخش‌های کشور
حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از دستاوردهای هسته‌ای کشورمان ضمن ابراز بالندگی از پیشرفت‌های جوانان و دانشمندان ایرانی در حوزه هسته‌ای، این پیشرفت‌ها را نماد خودباوری و اتکا به توان داخلی توصیف کرد و خواستار تسری یافتن این روحیه به سایر صنایع و حوزه‌های راهبردی در کشور شد.
رئیس‌جمهور ضمن تصریح به حق استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای، دانش و فناوری هسته‌ای کشورمان در حوزه هسته‌ای را غیرقابل بازگشت خواند و گفت: اتکا به جوانان و دانشمندان ایرانی و کار جهادی، مدلی است که همیشه جواب می‌دهد و باید در عرصه‌های دیگر نیز به این سمت برویم.
رئیسی با بیان اینکه ایران پژوهش و تحقیق در حوزه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای را منوط به خواست یا نظر دیگران نخواهد کرد، اذعان داشت: خوشبختانه کارهای پژوهشی و تحقیقاتی دانشمندان در استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای شتاب خوبی گرفته و دولت از این روند حمایت خواهد کرد.
همچنین در جریان این بازدید محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی و سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور، دستاوردهای علمی و فناورانه کشور در حوزه هسته‌ای را برای رئیس‌جمهور توصیف کردند.
محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی طی اظهاراتی در این مراسم گفت: اکنون پس از سپری شدن نزدیک به نیم قرن از حیات پر برکت سازمان انرژی اتمی ایران و ورود پیروزمندانه تلاشگران و متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به قرن جدید، با عنایات خداوند متعال توانستیم در این مدت کوتاه از دولت سیزدهم با نگاهی آسیب‌شناسانه و کاملاً سنجیده وضعیت عملکرد گذشته و شرایط کنونی سازمان را ارزیابی کنیم و از این رهگذر با هم‌اندیشی و تشکیل کارگروهی از جامع نخبگان، سند جامع راهبردی صنعت هسته‌ای را تهیه کنیم و این برای مرتبه اول است که سند راهبردی صنعت هسته‌ای برای افق ۲۰ساله تهیه شده است. همچنین امروز سند توسعه منابع انسانی، سند توسعه کاربرد پرتوها، به منظور پوشش‌دهی کل محصولات تولیدی کشور به ویژه در بخش کشاورزی و مواد غذایی در قالب ۱۲ قطب منطقه‌ای پیش بینی شده و سند توسعه برق اتمی شامل، برنامه احداث ۱۰هزار مگاوات نیروگاه جدید در بازه زمانی فوق نیز رونمایی شد.

از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم
وی همچنین ادامه داد: با شهدای عزیز هسته‌ای، رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز و شریف ایران میثاق می‌بندیم که در راهی که آغاز کرده‌ایم با اراده مصمم با عنایات خداوند متعال مستحکم به پیش می‌رویم و دنیا بداند ما از این پس به پیشرفت تصاعدی فکر می‌کنیم و به همت همکاران خودمان و نصرت الهی مؤمن هستیم.
وی بیان کرد: به ویژه در سال جاری که سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نام‌گذاری شده است، با یک برنامه جامع در عمق بخشیدن به خودکفایی صنعتی از جمله طرح‌های رآکتورهای تحقیقاتی ۱۰ و ۴۰ مگاواتی و همچنین نخستین نیروگاه اتمی ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی با استفاده از ظرفیت واحدهای تحقیقاتی، صنعتی و اجرایی کشور بتوانیم تراز صنعت کشور را به تراز هسته‌ای ارتقا بدهیم و با این حرکت پیشرفت‌های ماندگاری را به نام ملت بزرگ ایران ثبت تاریخ کنیم.
محمد اسلامی در پایان با بیان اینکه سازمان انرژی اتمی ایران در سال ۱۴۰۰ حدود ۷۷ دستاورد جدید به دستاوردهای غرورآفرین خود افزوده است، گفت: در این میان، ۲۹ دستاورد مربوط به حوزه سوخت اتمی، ۱۹ دستاورد مربوط به حوزه تحقیق و توسعه، ۱۵ دستاورد مربوط به حوزه تأمین انرژی و ۱۴ دستاورد مربوط به حوزه کاربرد پرتوهاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه