حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اجرای کریدور میاندشت به توران

حفاظت از یوزپلنگ آسیایی با اجرای کریدور میاندشت به توران

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: اجرای طرح کریدور میاندشت-توران یکی از نیازهای جدی حفظ یوزپلنگ آسیایی است.
حبیب‌الله لشکری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه منطقه توران در استان سمنان و میاندشت در خراسان شمالی زیستگاه گونه یوزپلنگ آسیایی است، اظهار کرد: مکانی میان این مناطق و خراسان رضوی واقع است که یوزپلنگ آسیایی در آنجا نیز تردد دارد.
لشکری ادامه داد: با تبدیل این مکان به منطقه حفاظت شده، کریدور تردد یوزپلنگ آسیایی در میاندشت به توران ایجاد می‌شود که زمینه‌های مراقبت و حفاظت از این گونه بیشتر فراهم خواهد شد.
وی تصریح کرد: البته هنوز مطالعات این طرح انجام نشده اما پیشنهاد آن به سازمان حفاظت محیط زیست ارائه شده است.
این مقام مسئول گفت: در واقع یوزپلنگ آسیایی با توله و یا بدون توله بین پناهگاه حیات‌وحش میاندشت جاجرم و منطقه حفاظت شده توران در استان سمنان در حال تردد و گذر است و به دنبال آن هستیم فضای امنی را برای این گونه منحصربه‌فرد ایجاد کنیم.
معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان شمالی افزود: یکی از این مناطق، منطقه تخت ایران است که به دنبال آن هستیم به پناهگاه حیات‌وحش ارتقا یابد.
وی ادامه داد: مناطق دیگر شامل مناطق شاه جهان، باغی و تالاب آق قشلاق است که در حال پیگیری هستیم تا تبدیل به منطقه حفاظت شده شوند.
لشکری تصریح کرد: برخی از گونه‌های حیوانی که در حال زندگی در پارک ملی ساریگل هستند به علت فعالیت معدن آلبلاغ به سوی منطقه شاه جهان مهاجرت کرده‌اند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه