ابهام درباره ارزش احیای برجام

خطیب‌زاده در پاسخ به قدس: برجام مدت‌هاست برای ما کار نمی‌کند

ابهام درباره ارزش احیای برجام

آرش خلیل‌خانه

 وزیر امورخارجه کشورمان که در نشست خبری روز گذشته خود از وقت‌کشی آمریکا در ارائه پاسخ به ابتکارهای تهران برای احیای برجام سخن گفت و گلایه کرد در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تأثیر این وقت‌کشی و مرور زمان بر ارزش مذاکرات وین و توافق بر سر احیای برجام با نزدیک شدن دولت بایدن به نیمه‌عمر خود، ضمن تأیید کاهش ارزش انتفاع چنین توافقی، گفت: واقعیت این است که برجام سال‌هاست که برای ما کار نمی‌کند. یعنی اینکه منافع اقتصادی ملت ایران نادیده گرفته‌شده و ادامه دادن این وضعیت، پرسش اساسی درباره اینکه ارزش انتفاع اقتصادی مردم ایران از برجام چیست را بیشتر می‌کند. سعید خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه به جهت اینکه کشور مسئولی هستیم و آنچه امضا می‌کنیم محترم می‌شماریم و ازآنجاکه بعضی از اعضای 1+4 به بخشی از تعهداتشان پایبند مانده‌اند ما هم متناسب با آن پایبندی را به برجام داشتیم و البته تعهداتمان را کاهش داده‌ایم؛ بنابراین باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.

کانال پیام‌رسان تهران- واشنگتن فعال است
وی در واکنش به ادعای رسانه‌های غربی در مورد اینکه واشنگتن قصد ندارد پاسخ پیشنهادهای تهران برای حل مسائل باقیمانده را بدهد به سفر اخیر انریکه مورا به تهران اشاره کرد و گفت: روابط ما در چارچوب گفت‌وگوهایی که در وین انجام می‌شود با اتحادیه اروپا به‌صورت عادی انجام می‌شود و رفت‌وبرگشت پیام‌ها بین تهران و واشنگتن از طریق آقای انریکه مورا هماهنگ‌کننده مذاکرات در جریان است.
وی همچنین در خصوص ادعاهای مطرح‌شده در روزهای اخیر مبنی بر اینکه در مذاکرات دولت روحانی برای احیای برجام در وین موضوع حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی توافق شده بود، با رد این موضوع، تصریح کرد: در ۱۱ماه
 منتهی به مذاکرات و پیش از تنفس اخیر همواره گفتیم تا زمانی که به کلیت توافق نکردیم، درباره چیزی توافق نکرده‌ایم و امروز هم توافقی در دسترس نداریم که درباره توافق صحبت کنیم.  خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه مسائل باقیمانده بین ما و آمریکا بیش از یک موضوع است، بااین‌حال تأکید کرد جو وین منفی نیست، چون ایران و ۱+۴ همه کارهای خود را انجام دادند و منتظر پاسخ مناسب و پاسخی که واشنگتن بتواند نگرانی‌ها را در دو حوزه‌ای که گفتم مرتفع کند، هستند.

آزادسازی منابع ارزی ایران ربطی به آمریکا ندارد
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش دیگری در مورد آزادسازی منابع ارزی کشور، درحالی‌که مقامات دولت بایدن تأکید دارند نه مجوز آزادسازی از سوی واشنگتن صادرشده و نه تحریمی لغو گردیده، با یادآوری اینکه منابع آزادشده و بازگشت پول‌هایی که ناشی از صادرات و تجارت ایران با جهان است، هیچ ربطی به کشور سومی ندارد، خاطرنشان کرد: اینکه آمریکایی‌ها تلاش دارند در هر موضوع مربوط به ایران مداخله کنند، نشان می‌دهد رفتار آن‌ها تا چه حد با ادعاهای بایدن فاصله دارد. وی افزود: برای دسترسی ما به بخش دیگری از پول‌های کشور هفته گذشته سفری انجام شد و هیئتی آمد و درباره آزادسازی بخشی از منابع ایران توافقاتی انجام شد که این مسیر در حال پیگیری است و نه به آمریکا ربطی دارد  و نه اجازه می‌دهیم آمریکا به جزئیات آن ورود کند.

در مرزهای شرقی نگرانی جدی امنیتی داریم
خطیب‌زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار قدس درباره تحولات سیاسی و میدانی در پاکستان و افغانستان و تأثیر آن بر موضوع امنیت مرزهای شرقی کشور که آثار آن در هفته‌های اخیر نیز نمایان شده، با تأیید نگرانی‌های امنیتی جدی تهران در مورد این سرحدات، گفت: اینکه مقامات مرزی ما با مقامات پاکستان و افغانستان گفت‌وگو می‌کنند در همین راستاست. البته اشراف اطلاعاتی و نظامی ما نسبت به این مرزها وجود داشته و البته دولت دوست و ارتش پاکستان و هیئت حاکمه را متوجه این موضوع کردیم که برای روابط دو کشور مهم و حیاتی است که مرزها باثبات باشند.
خطیب‌زاده در واکنش به ادعا و پرسش خبرنگار دیگری در مورد پاک‌سازی وزارت خارجه و عزل سفرا و آنچه ظریف زدایی خوانده شد، اظهار کرد: چرخش سفرا هر سه سال یک‌بار در وزارت خارجه امری عادی است و بر وزارت خارجه  هم مثل هر وزارتخانه دیگری  قواعد حاکمیتی اعمال می‌شود.
وی همچنین به خبرنگار سی‌ان‌ان که از او پرسید آمریکا در مقابل حذف سپاه از فهرست گروه‌های تروریستی، خواهان تضمینی برای مصون ماندن پمپئو و برایان هوک از انتقام ترور سردار سلیمانی شده، تصریح کرد: مسببان، عاملان و مشاوران در این عمل بزدلانه بی کیفر نخواهند ماند و این‌یک اصل اساسی در سیاست خارجی ایران است که این افراد باید به پیشگاه عدالت آورده شوند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه