اقتصاد و زیرساخت‌ها اولویت مدیریت کلان استان

استاندار خراسان رضوی در دیدار با اهالی رسانه تأکید کرد

اقتصاد و زیرساخت‌ها اولویت مدیریت کلان استان

استاندار خراسان رضوی تمرکز بر حوزه اقتصاد و زیرساخت‌ را اولویت ویژه مدیریتی استان دانست و از تدوین 9 راهبرد و 60 برنامه عملیاتی برای رونق اقتصاد بخش‌های مختلف استان خبر داد.

نظری دوشنبه شب در جمع مدیران خبرگزاری‌ها، مطبوعات و رسانه‌های خراسان رضوی افزود: مشکلات اقتصادی را می‌خواهیم به صورت جریانی و همچنین مصداق به مصداق حل کنیم.
وی پویایی اقتصاد استان را اولویت ویژه دانست و گفت: نخستین گام؛ شناسایی نقاط قوت و ضعف اقتصاد استان بود که با بررسی‌ها مشخص شد رویکرد محوری در کلان اقتصاد استان و در بخش‌های مختلف وجود ندارد، از این رو در ابتدا 9راهبرد محوری برای حل مشکلات استان تهیه کردیم.
وی افزود: یکی از آن‌ها راهبرد نگهداشت است، به این معنا که کاری کنیم کارخانه‌های فعال تعطیل نشوند. راهبرد احیا و بهره‌وری از دیگر برنامه‌هاست اما نکته مهم بعدی این است که اگر برنامه راهبردی داشته اما برنامه عملیاتی نداشته باشیم نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود برهمین مبنا برای تحقق این راهبردها دست‌کم ۶۰ هدف عملیاتی معین کردیم.
نظری ادامه داد: یکی دیگر از اقدام‌های صورت گرفته به نوعی تغییر ماهیت ستاد اقتصادی به قرارگاه اقتصادی بود، چراکه ستاد متولی تدوین برنامه است اما قرارگاه ضمن تدوین سیاست‌های کلان، اجرای آن‌ها را نیز پیگیری می‌کند و جنبه عملیاتی نمودن برنامه‌ها اولویت اصلی قرارگاه است بر همین اساس هم‌اینک هشت قرارگاه اقتصادی در استان داریم که ازجمله آن‌ها، قرارگاه اقتصاد کشاورزی، اقتصادصنعت، زیارت، اقتصاد دانش‌بنیان، اقتصاد انرژی و زیرساخت است. معتقدیم باید مبتنی بر نیاز و مسئله برنامه‌ریزی کنیم.
وی اظهار کرد: در کنار سایر طرح‌های سفر رئیس جمهوری، سه پروژه بزرگ مصوب هم داریم. یکی از آن‌ها شهرک فرودگاهی است که قرارداد مطالعات پایه آن آغاز شده و به 8هزار هکتار زمین نیاز دارد.
استاندار بیان کرد: آزادراه حرم تا حرم، طرح دیگر ماست که رایزنی‌های بسیاری در این باره شده و با مدیران کشوری گفت‌وگو شد تا حواشی این پروژه به حداقل رسیده و اجرای آن سرعت بگیرد. همچنین قطار سریع‌السیر مشهد-تهران که ۲۰میلیارد دلار هزینه دارد و ۱۰ سال است بر زمین مانده کار آن آغاز شده است. نظری افزود: علاوه بر این‌ها بیش از ۱۸۰پروژه مصوب سفر استانی رئیس‌جمهور با اعتبار 26هزارو700 میلیارد تومان داریم و همت دولت این است 100 درصد اجرایی شود.
وی ادامه داد: در کنار این‌ها، استفاده از اعتبارات ملی هم مورد نظر است. ضعیف‌ترین دستگاه در استفاده از منابع ملی هستیم و مدیران دنبال آن نمی‌رفتند که از این به بعد مدیران دستگاه‌ها موظف‌اند اعتبارات ملی را پیگیری نمایند. درخصوص حاشیه شهر نیز، امسال سهم دستگاه‌ها را در ارتباط با حاشیه شهر معین خواهیم کرد. استاندار خراسان رضوی افزود: در ۶ ماه گذشته علاوه بر اقدام‌های اشاره‌شده تلاش کرده‌ایم فضای روانی استان را عوض کرده و از استانی سرمایه‌گریز به استان سرمایه‌پذیر تبدیل شویم ازاین‌رو جلسه‌های شورای گفت‌وگو با بخش خصوصی مرتب تشکیل شده تا مصوبات لازم برای رفع موانع احتمالی داشته باشیم و با تصمیم‌سازی سریع از بروز مشکلات پیشگیری کنیم.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد استفاده از ظرفیت بانوان هم اظهار کرد: موضوع بانوان را باید به دست کسانی بسپاریم که ظرفیت‌ها را بشناسند و به زودی این کار را انجام می‌دهیم.‌ در انتخاب سایر مسئولان هم باید همه ملاحظات و جوانب یک پست و مقام را مورد نظر قرار دهیم. جوان‌گرایی کردیم؛ معاونان و بیشتر فرمانداران جوان هستند.
نظری در مورد مدیریت مسئولان در ایام نوروز درخصوص ورود میلیونی زائران هم گفت: تمام مسئولان بسیج شدند در ایام نوروز مشکلی و کمبود کالایی پیش نیاید. برای اینکه مسافران بیرون نمانند، حسینیه‌ها، مدارس و سالن‌های ورزشی بسیج شدند. در این میان برخی اماکن اقامتی سوءاستفاده کردند و از زائران پول بیشتری گرفتند که حتماً پول اضافی باید برگشت داده شود و این کار در حال انجام است.
در این دیدار، تعدادی از مدیران رسانه‌های استان درخصوص مدیریت بحران و نقش رسانه، ضرورت وحدت رویه در پاسخ‌گویی مسئولان و حضور آگاهانه و عملیاتی رسانه‌های صاحب هویت در بحران‌ها، بیمه، معیشت خبرنگاران، کاغذ روزنامه، نیاز به فضای تحولی و اهمیت شناخت ظرفیت بانوان و استفاده از این ظرفیت، ضرورت برخورد با مدیران ناکارآمد و ایجاد رسانه تخصصی در زمینه فرهنگ و هنر تأکید کردند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه