دیگر نمی‌توان با خلافی‌ساختمان شهر را چرخاند

سخنگوی شورای شهر : شهرداری مشهد در ازای مطالباتش از دولت در صنایع مختلف سرمایه‌‌گذاری می‌کند

دیگر نمی‌توان با خلافی‌ساختمان شهر را چرخاند

رسائی

در آستانه روز شورا سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در نشستی با حضور رسانه‌ها به تشریح اقدام‌های انجام شده از شروع به کار شورای ششم تا به امروز پرداخت.

موسی‌الرضا حاجی‌بگلو در این نشست در پاسخ به پرسش قدس درخصوص تعداد مصوبات و مهم‌ترین مصوبات شورای ششم تا به امروز گفت: شورای اسلامی شهر مشهد تاکنون 158 مصوبه در حوزه‌های مختلف داشته که بیشتر آن‌ها در حال پیگیری و اجرایی شدن هستند.

مصوباتی با محوریت حاشیه شهر 
وی اظهار کرد: ما در این مدت دو کمیسیون ویژه بانوان و خانواده و ورزش و جوانان را تشکیل دادیم که هر دو کمیسیون خروجی‌های بسیار خوب و مثبتی داشتند. در کمیسیون اقتصادی تصویب طرح‌های دانش‌بنیان و حمایت از سرمایه‌گذار را داشته‌ایم. ما سعی کردیم ۳۰ الی ۴۰درصد اعتبارات را به سمت حاشیه شهر ببریم و بتوانیم مصوبات خوبی در شأن مناطق کم‌برخوردار تصویب کنیم.
وی ادامه داد: از مهم‌ترین مصوبات شورای اسلامی شهر مشهد می‌توان به اختصاص ۳۸درصد اعتبارات عمرانی به حاشیه شهر و همچنین مصوبه طرح‌های زودبازده در حاشیه شهر اشاره کرد. در مصوبه طرح‌های زودبازده برای هر محله ۱۰میلیارد تومان با اولویت‌های خود شورای محلات اختصاص دادیم و در مجموع حدود ۵۲۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یافته است. درباره پیرامون حاشیه شهر نیز، شهرداری و مدیریت شهری، طرحی را آغاز و مطالعات آن را شروع کرده‌اند که برای جلوگیری از گسترش حاشیه شهر مؤثر است.

حقوق 20میلیونی اعضای شورا
حاجی‌بگلو درخصوص مسئله شفافیت حقوق مدیران شهرداری، بیان کرد: طرح شفافیت حقوق مدیران شهرداری جزو مصوبات شورای شهر بوده و حذف نشده بلکه اصلاح شده است و هرکسی خلاف قوانین، دریافتی داشته باشد متخلف است. هم‌اکنون حقوق ثابت هر کدام از اعضای شورای شهر مشهد ۲۰میلیون تومان است. در دوره گذشته به نسبت جلسات، حقوق متغیر و بین ۱۳تا ۱۵میلیون تومان بود، اما در شورای ششم، همه یکسان و به طور ثابت ماهیانه ۲۰ میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند.
سخنگوی شورای شهر مشهد درخصوص جذب نیرو در شهرداری هم گفت: در گذشته 3هزار نیرو بدون مجوز و گذراندن سیر قانونی جذب شهرداری شده‌اند که اکنون نمی‌توان آنان را اخراج کرد و از سویی همین اقدام دست ما را بسته است و نمی‌توانیم  نیرو جذب کنیم.
حاجی‌بگلو ادامه داد: دستیاران و مشاوران اعضای شورا بیمه ندارند، 5/3میلیون تومان حقوق به آن‌ها پرداخت می‌شود و البته هیچ کارت هدیه‌ای هم به آنان داده نشده است. وی درخصوص حقوق و پاداش مدیران گفت: هرکس خلاف قوانین دریافتی داشته باشد تخلف کرده است و تاکنون هیچ پاداش ۳۰۰ میلیون تومانی نداشته‌ایم.
وی درباره وضعیت بندهای هزینه‌ای بودجه شهرداری تصریح کرد: ۲۰درصد هزینه‌های جاری سازمان‌ها در بودجه سال جدید کاهش یافته و این مبلغ کاهش‌یافته از هزینه‌های جاری به پروژه‌های عمرانی اختصاص یافته است.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد عنوان کرد: با پیگیری‌های انجام شده ۵۰۰میلیارد تومان برای زیرساخت‌های شهر مشهد تخصیص یافته که به گفته دبیر کمیسیون برنامه‌وبودجه، مدیریت شهری باید فوری برای استفاده از این بودجه مکاتبات خود را شروع کرده و میزان هزینه خود برای زیرساخت‌ها را مطالبه کند. همان‌طور که در عنوان این بودجه آمده برای زیرساخت‌های شهر مشهد می‌تواند هزینه شود به همین دلیل برای اینکه شهرداری بتواند از این فرصت استفاده کند و دستگاه‌های دیگر وارد این موضوع نشوند باید هرچه سریع‌تر پیگیری‌های لازم صورت پذیرد تا این بودجه در اختیار شهرداری مشهد قرار گیرد.

شورا از شهردار حمایت می‌کند
وی مهم‌ترین دستاورد سفر رئیس‌جمهور و هیئت دولت به خراسان رضوی در نوروز امسال را شکل گرفتن گفتمان و نگاه ملی به مشهد و نیاز به بودجه ملی برای این کلانشهر برشمرد.
حاجی‌بگلو بیان کرد: از مجموع بودجه منظور شده ۶هزار میلیارد تومان برای توسعه قطارشهری و هزار میلیارد تومان نیز برای اتوبوسرانی مشهد در نظر گرفته شده است و مبلغی حدود 3هزار میلیارد تومان هم برای مدیریت پسماند و آب و فاضلاب شهری مشهد است. اگر بتوانیم تخصیص این مقدار بودجه را بگیریم بی‌شک کمک بزرگی به رفع مشکلات شهری مشهد خواهد بود.
وی درخصوص حمایت از شهردار بیان کرد: ما از شهردار حمایت و دفاع می‌کنیم. این امر وظیفه‌ ماست، ولی دلیل نمی‌شود اگر شهردار مشکل داشته باشد و در حوزه مدیریت شهری خوب عمل نکرد، باز هم حمایت داشته باشیم. به شهردار و معاونان ایشان در زمینه حضور نیافتن در صحن علنی شورا تذکر دادیم، غیبت ایشان و معاونان بی‌احترامی به شورا نیست، بلکه مشغله‌ کاری موجب این غیبت در صحن علنی شورا می‌شود.
سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد در پاسخ به پرسشی درخصوص پروژه‌های بدون مطالعه در شورای پنجم تصریح کرد: متأسفانه این مورد درست است. در شورای پیشین برای برخی پروژه‌ها مطالعاتی انجام نشده و تصمیم مدیریت شهری بوده است. به طور مثال پارک ۷۳ هکتاری، مصوبه شورا نداشته، تأمین اعتبار صورت نگرفته و فقط کلنگ‌زنی انجام شده است.
حاجی‌بگلو درباره مشخص بودن آرای اعضای شورا و تأثیرپذیری برخی اعضا از رأی و نظر یکی دو نفر از اعضای خاص در مصوبات مهم شورا اظهار کرد: گروه‌بندی و تأثیرپذیری برخی اعضا نسبت به یکدیگر درست است البته ناگفته نماند چه در مجلس شورای اسلامی و چه در شورای اسلامی شهر مشهد اختلاف نظرات طبیعی است تعدادی موافق و تعدادی مخالف هستند، همچنین افرادی هستند که گروه‌بندی می‌کنند و شبیه هم رأی می‌دهند ولی این مورد درست نیست و کار در شورا باید کارشناسی و منطقی باشد. این موارد در شورا وجود دارد و ایرادی هم به آن وارد نیست، اما تأثیرگذاری روی افراد نیز وجود دارد و اعضا باید با نظر کارشناسی یکدیگر را قانع کنند.

به طرح مسکن ملی در مشهد خوشبین نیستم
وی در پاسخ به پرسشی درخصوص مسکن ارزان‌قیمت و تسهیلات شهرداری بیان کرد: ما در بحث مسکن ملی وارد شدیم تا در کنار دولت بتوانیم کمکی به طرح مسکن یک میلیونی کنیم و در این زمینه مشهد هم سهمی داشته باشد. نخستین مذاکره را با آقای پژمان‌فر، نماینده شهر مشهد و نیز وزیر راه‌وشهرسازی در تهران داشتیم و قول داده شد ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در شهر مشهد با تمام اختیارات و امکانات به حوزه مدیریت شهری واگذار کنند اما متأسفانه به وعده‌ها عمل نشد. در حال حاضر ۲۱ هکتار را به طرح مسکن ملی واگذار کردیم ولی من به شخصه برای ادامه طرح خوشبین نیستم.
حاجی‌بگلو همچنین با اشاره به مطالبات شهرداری مشهد از دولت گفت: ۳۰هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار هستیم و دولت موافقت کرد شهرداری مشهد در ازای مطالبات، در صنایع مختلف سرمایه‌گذاری کند. دیگر نمی‌توان با گرفتن خلافی ساختمان‌سازی و امثالهم اقتصاد شهر را چرخاند. اگر دولت معادن و مخازن صنعتی را به شهرداری واگذار کند، هم ارزش افزوده برای شهر دارد هم حداقل در سال ۱۵هزار میلیارد تومان درآمد خالص برای شهر به ارمغان می‌آورد. این مبلغ در کنار بودجه شهری می‌تواند شکوفایی برای شهر را به ارمغان بیاورد. در حال حاضر تنها از دولت می‌خواهیم همین یک کار را برای مشهد انجام دهد و درخواست دیگری نداریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه