دلایل مهاجرت نخبه‌های ورزشی چیست؟

سرمایه‌‌سوزی نکنیم؛ راهکار بدهیم

دلایل مهاجرت نخبه‌های ورزشی چیست؟

مهاجرت ورزشکاران به کشورهای مختلف در این سال‌های اخیر رشد زیادی کرده به طوری که شاهد بودیم تعدادی از آن‌ها که با سرمایه‌گذاری در داخل کشور به مقام و جایگاه رسیده بودند به دلایلی که شاید برای خیلی‌ها خنده‌دار باشد تصمیم به ترک وطن می‌گیرند. بحث اشتغال و مباحث مالی همیشه دغدغه ملی‌پوشان مدال‌آور در رشته‌های مختلف بوده است به طوری که بسیاری از آن‌ها پس از کسب چند مدال رنگارنگ در جهان و آسیا بحث شغل و تأمین مالی را پیش می‌کشند و نگران آینده خود بعد از پایان دوره قهرمانی هستند؛ نگرانی که بسیار به‌جاست و شاید برطرف نشدن آن یکی از دلایل مهاجرت ورزشکاران باشد.
بهمن نصیری ملی‌پوش روئینگ‌ کشورمان که از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های آسیایی هانگژو بود، به آذربایجان مهاجرت کرد. البته این ورزشکار پیش از این سال‌ها در کشور آذربایجان تمرین می‌کرد اما با مذاکراتی که فدراسیون قایقرانی کشورمان داشت نصیری به کشور بازگشت، حتی در مسابقات قهرمانی آسیا طلا گرفت و موفق به کسب سهمیه المپیک شد. ورزشکاری که بعد از محسن شادی در ماده تک نفره سنگین‌وزن از شانس‌های کسب مدال در بازی‌های آسیایی بود اما بعد از حضور تقریباً 2.5 ساله با پیشنهادهایی که آذربایجان داشت، نصیری سرانجام تصمیم به رفتن گرفت.
نصیری به عنوان یک قهرمان ملی مدت‌ها به دنبال استخدام بود و با وجود مکاتبات متعدد فدراسیون قایقرانی و کمیته ملی المپیک با استان زنجان، این امکان فراهم نشد تا این ورزشکار تصمیم به ترک کشور بگیرد.این ورزشکار نخبه می‌توانست در بازی‌های آسیایی روی سکو برود.
یکی از موضوعاتی که به دلایل رفتن بهمن نصیری اشاره شده بود حقوق 500 دلاری بود که آذربایجان به او پیشنهاد داد. بنابراین به نظر می‌رسد مسئله مالی مهم‌ترین دلیل مهاجرت این قایقران کشورمان بود. آنچه ورزشکاران و استعدادهای برتر ورزشی هر کشوری را به ماندن در وطن ترغیب می‌کند، ارائه انگیزه درونی و بیرونی به ورزشکاران است که از آن جمله می توان به تسهیلاتی نظیر اشتغال، قانون سرباز قهرمان برای مردان، ادامه تحصیل در رشته‌های مرتبط، تسهیلات مسکن و… اشاره کرد. اگرچه برخی ورزشکاران به این امکانات در استان‌های خود رسیده‌اند اما برخی نیز از آن محروم مانده‌اند.
به عنوان مثال وزارت ورزش می‌تواند مجوز بگیرد سالی 30-20 ورزشکار را معرفی کند. مگر در سال چند مدال طلا کسب می‌شود؟ می‌توان گفت آن‌هایی که سربازی رفته و طلای بزرگسالان آسیا دارند هم استخدام شوند.  به نظر می‌رسد با کمی تدبیر و حل مسئله اشتغال امثال بهمن نصیری می‌شد جلو این مهاجرت ها را گرفت. حالا آذربایجان با این سرمایه ایرانی و دیگر ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف شاهد مدال‌آوری خواهد بود؛ موضوعی که نمونه آن را در کشتی و تکواندو بازی‌های المپیک 2016 ریو دیدیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه