دیپلماسی رمضانی

ترافیک تلفنی رئیسی‌؛ هفت تماس و دو پیام با همتایان و مقامات کشورهای منطقه‌ای

دیپلماسی رمضانی

استفاده از هر فرصت و مناسبتی برای پیگیری منافع ملی انگیزه هفت تماس تلفنی و دو پیام رئیس‌ جمهور به همتایانش و مقامات کشورهای اسلامی در سه روز گذشته بوده که نشانگر ارتقای معنادار سیاست همسایگی و تعامل با جهان در سایه دیپلماسی پویای دولت حتی در روزهای تعطیل است.

به گزارش ایرنا، خلاصه شدن روابط جمهوری اسلامی با جهان به چند کشور و سرزمین خاص، چشم اسفندیار دیپلماسی ایران بود و دولت سیزدهم برای حفظ قوه بصری دستگاه سیاست خارجی در چرخشی محسوس بر روابطی گسترده و عزت‌مندانه با تمام جهان، به ویژه همسایگان تأکید کرد. این چرخش محسوس را می‌‌توان در جمله‌ای که حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه از رئیسی نقل کرده، دریافت. او بهمن ماه سال گذشته و پس از سفر رئیس‌ جمهور به روسیه درباره دلایل و انگیزه این سفر گفته بود: «رئیس‌ جمهوری به من گفتند که هر جا در آسیا، بین همسایگان و سایر قاره‌های جهان منافعی برای جمهوری اسلامی ایران وجود داشته باشد و آماده همکاری و کمک باشند، من خواهم رفت و هیچ خط قرمزی وجود ندارد». تداوم این سیاست در دولت سبب شد رئیس جمهور طی سه روز گذشته و در تعطیلات رسمی کشورهای‌ اسلامی به مناسبت عید فطر، با شماری از مقامات این کشورها و مسئولان‌ عالی کشورهای دوست و نزدیک به ایران گفت‌وگو کرده و پیام تبریک صادر کند. 

هفت تماس و دو پیام
حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی روزهای یکشنبه، دوشنبه و سه شنبه با یک سلطان، دو امیر و چهار رئیس‌ جمهور گفت‌وگوی تلفنی داشت و در پیامی به رؤسا و مردم کشورهای اسلامی عید فطر و در پیام دیگری هم انتخاب رئیس‌ جمهور و نخست وزیر جدید مجارستان را تبریک گفت. او سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت در گفت‌وگو با «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت تأکید کرد دیدار مقامات ایران و کویت ظرفیت‌های ارتقای سطح همکاری‌ها را عملیاتی می‌کند و در تماس تلفنی با «سردار بردی محمداف» رئیس ‌جمهور ترکمنستان از یقینی سخن گفت که روند گسترش روابط دو کشور در دوره پیش‌رو را سرعت خواهد بخشید. رئیس‌ جمهور دوشنبه شب هم با «الکساندر ووچیچ» همتای صربستانی‌ خود تلفنی گفت‌وگو و تصریح کرد ظرفیت‌های متنوعی برای گسترش روابط سودمند میان تهران و بلگراد وجود دارد. سیدابراهیم رئیسی عصر همان روز، عید فطر را به «رجب‌ طیب اردوغان» همتای تُرکیه‌ای خود تبریک گفت و تأکید کرد مساعی کشورهای اسلامی برای مقابله با حملات رژیم صهیونیستی به ملت فلسطین ضرورت دارد. وی همچنین در تماس با «هیثم بن طارق آل سعید» سلطان عمان و «شیخ تمیم بن‌حمد بن‌خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر ضمن تبریک فرارسیدن عید مبارک مسلمین ابراز امیدواری کرد صلح و امنیت در سرتاسر جهان اسلام حاکم شود. پیش از آن هم رئیسی یکشنبه ۱۱ اردیبهشت در تماس با «امام علی رحمان» رئیس‌ جمهور تاجیکستان بر ضرورت هماهنگی تهران و دوشنبه برای تأمین امنیت در منطقه تأکید کرده بود. رئیس‌ جمهور همچنین در پیامی عید سعید فطر به سران و مردم کشورهای اسلامی و در پیامی به «کاتالین نواک» رئیس جمهور جدید مجارستان و «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر این کشور انتخاب آن‌ها را تبریک گفت.

چرخشی که احساس شد
تغییر رویه دولت سیزدهم در قبال منطقه و همسایگان، مورد توجه آن‌ها هم قرار گرفته و این چرخش برای پایتخت‌های همسایه محسوس است. به گونه‌ای که «شیخ نواف الاحمد الجابر الصباح» امیر کویت در گفت‌وگوی تلفنی با تبریک عید سعید فطر به رئیس‌جمهور و مردم ایران اظهار کرد: «عمیقاً از رویکرد جدید و اهمیتی که جمهوری اسلامی ایران در دوره جناب‌عالی برای گسترش روابط با کشورهای همسایه و دوست قائل است، خرسندیم». رئیس‌ جمهور صربستان هم با ابراز تمایل خود برای سفر به ایران تصریح کرد: «بالاترین و بهترین سطح ممکن از هیئت همراهان را با خود به این سفر خواهم آورد تا بتوانیم درباره همه زمینه‌های موجود برای گسترش همکاری‌ها گفت‌وگو و رایزنی کنیم». رئیس‌جمهور ترکیه هم با ابراز تمایل برای سفر به تهران خاطرنشان کرد: «ترکیه علاقه‌مند است در این سفر درباره تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز انجام هماهنگی برای پیشبرد روابط دوجانبه و بین‌المللی، به خصوص افزایش حجم تجارت با جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگو و رایزنی داشته باشد».

دیپلماسی جدید دولت، فرصتی برای اثبات حسن‌نیت
ایران‌هراسی، پروژه میلیاردی و مشترک رژیم صهیونیستی و لابی‌های تل‌آویو در کاخ سفید است که از طریق استودیوهای رنگارنگ و تریبون‌‌های متنوع در گوشه گوشه جهان به دنیا ارائه می‌شود. برای خنثی‌سازی این حجم از دشمنی باید از ابزارهای متنوع و تاکتیک‌های مختلفی بهره گرفته شود؛ تماس‌های تلفنی رئیس‌ جمهور از همان آغاز مسئولیت، یکی از این تاکتیک‌‌هاست. این تماس‌ها به ویژه با کشورهای همسایه، آن‌ها را به این اطمینان خواهد رساند که جمهوری اسلامی جز صلح برای منطقه، نمی‌خواهد و دشمن مشترک خاورمیانه و جنوب غرب آسیا، دخالت‌های فرامنطقه‌ای و توطئه‌‌های رژیم صهیونیستی است. از سوی دیگر، این تماس‌ها همان‌طور که در دوران اوج همه‌گیری کرونا، توانست ورود واکسن به کشور را تسهیل کند، در شرایط کنونی هم می‌تواند ظرفیت‌های تازه‌ای برای کشور در دوران تحریم ایجاد کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه