درخشش «گلشهر» در «ماه امت»

گزارشی از یک ویژه برنامه رمضانی که نگاهی جدید به ظرفیت‌های مشهد دارد

درخشش «گلشهر» در «ماه امت»

دبیر اجرایی ویژه‌برنامه «ماه امت» با بیان اینکه مشهد شهر شهادت است، گفت: چشم ما باید ظرفیت‌های موجود در مشهد را ببیند و یکی از این ظرفیت‌ها منطقه گلشهر است.

به گزارش شبستان حسین کمیلی در جریان رویداد بین‌المللی «ماه امت» که در منطقه گلشهر مشهد در حال برگزاری است، اظهارکرد: ما در مشهد باید روی چیزهایی سرمایه‌گذاری کنیم که مربوط به پیدایش شهرمان است و در شهرهای دیگر وجود نداشته و منحصر به این شهر باشد.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با تأکید بر اینکه در توسعه شهر مشهد نیز نیاز به تعادل داریم تا این شهر به صورت متوازن توسعه یابد، ادامه داد: در همین راستا با دو مسئله هویتی و عدالتی روبه‌رو هستیم که باید بیش از پیش به آن‌ها توجه شود.
کمیلی ادامه داد: در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌ایم که منطقه حاشیه شهر برای اینکه از حاشیه بیرون بیاید، نیاز دارد مرکز تحولات باشد و یکی از این کارها برگزاری رویدادهایی مانند «ماه امت» است.
مدیر مجموعه مردمی «صف» در حاشیه شهر مشهد گفت: برگزاری رویدادهایی با ظرفیت‌های ویژه در مناطق حاشیه شهر که تاکنون دیده نشده‌اند و مردم شهر با آن خاطره ندارند، باعث می‌شود آن منطقه از حاشیه خارج شود.
این فعال فرهنگی و اجتماعی با بیان اینکه مشهد شهر شهادت است، افزود: در منطقه گلشهر نیز در چند سال اخیر بیش از ۱۲۰ شهید مدافع حرم داشته‌ایم.
کمیلی گفت: ما برای ایجاد جاذبه در مشهد نگاه هویتی داریم که در رویداد ماه امت سعی کرده ایم این جاذبه‌ها دیده و این هنر در قالب موسیقی که آوا و نواهای اسلامی را در بردارد به نمایش گذاشته شود؛ مثل قوالی که ریشه در تمجید از اهل بیت(ع) دارد و منقبت خوانی گروه افغانستانی که برای اهل بیت(ع) اجرا می‌شود.
وی همچنین به برگزاری نمایشگاه غذا و سوغات کشورهای همسایه در این رویداد اشاره کرد و گفت: برگزاری این نمایشگاه از ظرفیت‌های منطقه است که از جوانان افغانستانی گلشهر برای برگزاری نمایشگاه، ساخت تیزر، اجرا، انتظامات و سایر قسمت‌های برنامه استفاده شده است.
این فعال فرهنگی و اجتماعی افزود: با کمک شهرداری مشهد توانستیم این اهداف را محقق کنیم و یک تصویر جدید از گلشهر در اذهان مردم سایر نقاط مشهد بسازیم.
در همین زمینه رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: برگزاری رویداد «ماه امت» در منطقه‌ای مانند گلشهر سبب رشد ارتباطات و اقتصاد این محدوده و شناخت ظرفیت‌های عظیم آن می‌شود.
به گزارش برنا ، مجید عسکری اظهارکرد: مشهد، شهری جهانی به شمار می آید که می‌تواند در آن ملیت‌های مختلف کنار یکدیگر با هم زندگی کنند و چون یک شهر زیارتی است، عشق به امام رضا(ع) سبب می شود افراد زیادی به سمت مشهد بیایند.
وی بیان کرد: همچنین با کشورهایی همسایه هستیم که به لحاظ فرهنگی با ما خیلی نزدیک هستند به ویژه کشور افغانستان که زبان مشترک داریم و این امر موجب همبستگی بیشتر ما شده است .در این بین، زبان موسیقی به خصوص موسیقی فاخر و امام رضایی می تواند به همبستگی بیشتر کمک کند؛ چون موسیقی یک زبان مشترک بین همه انسان هاست.
او بیان کرد: برگزاری برنامه‌هایی مانند رویداد ماه امت در عرصه بین المللی نشان می دهد کشورهای اسلامی با یکدیگر اتحاد داشته و در عرصه‌های مذهبی و فرهنگی در کنار یکدیگر برنامه‌های مشترکی دارند. 
عسکری گفت: برگزاری چنین مراسمی در منطقه‌ای مانند گلشهر سبب رشد ارتباطات و اقتصاد این منطقه می‌شود و حضور مردمانی از سایر مناطق موجب می‌شود با فرهنگ افغانستان در این منطقه بیشتر آشنا شوند و این ظرفیت‌های مغفول مانده را بشناسند.
نخستین رویداد بین‌المللی «رمضان، ماه امت» تا 16 اردیبهشت ماه در سالن شهدای مدافع حرم واقع در آوینی (گلشهر) ۵۷ میزبان علاقه‌مندان است. شهروندان برای حضور در این رویداد می‌توانند عدد ۸ را به ۱۰۰۰۱۰۸ پیامک یا در سامانه ثبت‌نام کنند. هزینه نام‌نویسی برای بلیت عادی 5 هزار تومان و بلیت ویژه ۲۵هزار تومان است. در این رویداد فرهنگی گروه‌های قوالی پاکستان، منقبت‌خوانی افغانستان و یک گروه لبنانی در کنار گروه‌های خراسانی برنامه اجرا می‌کنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه