«مورا» قرار نیست پیشنهاد جدیدی بیاورد

خطیب‌زاده در نشست خبری و در پاسخ به قدس:

«مورا» قرار نیست پیشنهاد جدیدی بیاورد

آرش خلیل‌خانه

انریکه مورا معاون هماهنگ‌کننده مذاکرات وین قرار است امروز به تهران بیاید و تا آخر هفته هم بماند تا به قول خودش به دنبال یافتن یک ‌راه‌حل میانه به‌منظور شکستن بن‌بست مذاکرات وین بگردد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان اما می‌گوید او قرار نیست پیشنهاد جدیدی را با خود بیاورد.  خطیب‌زاده در نشست خبری هفتگی خود بابیان اینکه انتقال پیام بین ما و آمریکایی‌ها به‌صورت مستمر ادامه داشته و متوقف نبوده، اظهار کرد: سفر مورا به تهران به دنبال گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه ما با مسئول سیاست خارجی اروپا و به پیشنهاد آقای بورل صورت می‌گیرد؛ زیرا احساس می‌شد لازم است دیداری حضوری صورت گیرد. خطیب‌زاده با تأکید بر اینکه ازنظر ما بن‌بستی در مذاکرات نیست، به موضع‌گیری مورا پیش از سفر به تهران واکنش نشان داد و یادآور شد: تصمیم واشنگتن به‌راحتی می‌تواند توافق را در وین محقق کند.
وی در خصوص گمانه‌زنی‌هایی که در مورد تلاش مورا و دیگر واسطه‌هایی که با تهران در تماس و رفت‌وآمد هستند برای عقب‌نشینی ایران از شرط لغو تحریم سپاه، به منظور فراهم شدن امکان توافق در وین، به خبرنگار ما گفت: به‌صراحت عرض می‌کنم خطوط تعیین‌شده توسط مراکز راهبری و عالی نظام درباره مذاکرات، تا به امروز رعایت شده و به همین خاطر است که اکنون در این نقطه قرار داریم. نباید در بازی طراحی‌شده واشنگتن و رژیم صهیونیستی برای ساده‌سازی آنچه بین ایران و آمریکا بر سر بازگشت قابل راستی‌آزمایی آمریکا به برجام باقی است، به یک موضوع خاص یعنی سپاه، قرار گیرید. 

میانجی‌گری در کار نیست
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گمانه‌زنی‌ها در مورد وساطت امیر قطر در سفر به تهران و سپس اروپا برای کمک به مذاکرات وین را رد کرد و با تأکید بر اینکه حل مسائل ما و آمریکا و موضوع آزادسازی اموال ایران نیاز به‌طرف سوم ندارد، سفر امیر قطر را در پاسخ به سفر رئیسی به دوحه عنوان کرد. وی درباره مذاکرات ایران و عربستان و امکان مذاکرات در سطح بالاتر و وزرای خارجه هم با تأیید اینکه تحول خاصی از مذاکرات دور پنجم به بعد رخ نداده، گفت: توافقاتی انجام‌شده و امیدوارم بتوانیم همان‌ها را اجرایی کنیم. وی در مورد سفر اعلام‌نشده بشار اسد به تهران هم گفت: سوریه از فضایی که تروریست‌ها و توطئه گران بر آن حاکم کرده بودند خارج‌شده و اکنون در مسیر بازسازی قرارگرفته است. حضور بشار اسد پیام بسیار مهمی داشت و اینکه سوریه پس از سفرهای منطقه‌ای وارد مرحله جدیدی شده است و ایران جایگاه مهمی در این مرحله دارد. همچنین  درباره ابعاد مختلف پروژه‌های در دست اجرا توسط بخش‌های خصوصی ایران و دولتی ما در سوریه و راه‌اندازی مرکز تجاری ایران در سوریه و ... لازم بود جمع‌بندی صورت گیرد.
خطیب زاده در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه وزارت منابع آبی عراق گفته ایران درخواست پذیرش مذاکره درباره آب‌های مشترک را رد کرده است نیز خاطرنشان کرد: ایران در خصوص آب‌های مرزی و آب‌های مشترک نگاه کاملاً جامع داشته و تصور ما این است که هیچ‌کدام از کشورهای منطقه به‌تنهایی نمی‌توانند آب‌های مشترک را مدیریت کنند.

ارتباطی بین پرونده «نوری» و «جلالی» نیست
وی در خصوص وضعیت پرونده‌ احمد رضا جلالی و همچنین پرونده‌ حمید نوری، شهروند ایرانی بازداشت شده در سوئد، گفت: جلالی از مدت‌ها قبل به جرم جاسوسی در ایران دستگیر و حکمش نیز صادر شده است. بنابراین پرونده‌ آقای نوری و جلالی هیچ ارتباطی به هم ندارند و طرف سوئدی می‌خواهد این ارتباط را برقرار کند. وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره افزایش حملات تروریستی در افغانستان و امنیت اماکن دیپلماتیک کشورمان نیز گفت: جمهوری اسلامی ایران با حساسیت وضعیت داخل افغانستان را پیگیری می‌کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه