«باغ‌ویلاها» آفت منابع آبی

مدیرعامل شرکت آبفا خراسان رضوی در پاسخ به قدس عنوان کرد

«باغ‌ویلاها» آفت منابع آبی

مهدی توحیدی

مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی با تأکید بر اینکه بیش از 80درصد بارندگی‌های اخیر تبخیر می‌شود و اثرگذاری کمی دارد، عنوان کرد: مجموع خسارت سیلاب‌های اخیر به تأسیسات آب‌وفاضلاب استان بیش از 550میلیارد ریال برآورد می‌شود.

سیدابراهیم علوی با بیان اینکه در سال آبی 1400و 1401که از ابتدای مهرماه سال گذشته تا شهریور سال جاری ادامه دارد 145میلیمتر دریافت نزولات آسمانی داشتیم که نسبت به سال گذشته 25درصد بیشتر بوده است، اظهار کرد: امروز در همه جای استان و شهر و روستاها آب آشامیدنی سالم و پایدار برقرار است.
وی ادامه داد: در استان با توجه به روستاهایی که به‌تازگی تبدیل به شهر شده‌اند، 98 شهر داریم که یک میلیون و 900هزار نفر را زیرپوشش 100درصدی داریم که این رقم در روستاهای ما یک میلیون و 352هزار نفر است که 93درصد جمعیت روستایی استان زیر پوشش خدمات ما قرار دارند.

بارندگی‌های اخیر سهمی در تقویت منابع آبی نداشت
وی طول شبکه آبرسانی توزیع وانتقال این شرکت در خراسان رضوی را 30هزار کیلومترعنوان کرد و افزود: در حوزه شهری 431حلقه و در حوزه روستایی 902حلقه چاه و در مجموع هزارو333حلقه چاه در اختیار داریم که در مجموع شهر و روستا 211چشمه و 79قنات در اختیار ما قرار دارد که حجم مخازن ما در شهرها 497هزارمترمکعب و در روستاها 305هزار مترمکعب است.
وی درخصوص وضعیت آب استان در تابستان پیش‌رو با اشاره به اینکه غیر از قوچان که از سد تبارک و شهر زاوین که از سد زاوین مشروب می‌شود در بقیه نقاط شهری و روستایی هزارو333 چاه آب داریم که تأمین آب را انجام می‌دهند، ادامه داد: بارندگی‌های بسیار خوب چند روز گذشته سهمی در تقویت منابع آب زیرزمینی نداشته و نزدیک به صفر بوده درنتیجه وضعیت آبی استان همچنان در وضعیت مرزی و شرایط خاص است که باید در مدیریت مصرف دقت داشته باشیم.
وی اظهار کرد: آب شرب روستاها عملاً براساس شرب بهداشت افراد تهیه شده و سرانه تأمین آب در روستاها 120لیتر برای هر نفر در روز است که آمار نشان می‌دهد عدد مصرف ما در روستاها 199لیتر در شبانه‌روز برای هر نفر است که حدود 80لیتر برای هر نفر اضافه مصرف داریم که عموماً در بخش دام و باغچه است به گونه‌ای که برخلاف تصور، سرانه مصرف در روستا‌ها از شهر بیشتر است.
وی افزود: تعداد روستاهایی که دچار کمبود آب هستند و با تانکر آبرسانی می‌شوند 900روستاست که 250روستا به صورت دائمی و مابقی روستاها در زمان کسری آب به صورت تانکر آبرسانی می‌شوند.

31درصد هدررفت آب در استان
وی هدررفت و پرت آب در استان را 20درصد عنوان کرد و افزود: میزان هدررفت آب بدون درآمد ما در استان حدود 31درصد است که از این مقدار20درصد پرت واقعی آب و 11درصد یا خطای کنتورهاست یا انشعابات غیرمجاز و یا خارج از سیستم است که از این مقدار هیچ درآمدی بدست نمی‌آید.
وی افزود: درمجموع اگر بخواهیم شرایط آبی استان را با رنگ نشان دهیم 16شهر در شرایط قرمز و 11شهر در منطقه نارنجی که تولید و مصرف برابر است.
وی در بخش فاضلاب با اشاره به اینکه هم‌اکنون در استان در هفت شهر و سه روستا دارای تأسیسات فاضلاب هستیم، افزود: به دنبال این هستیم با جذب سرمایه‌گذاران پروژه‌های فاضلاب را در استان رونق دهیم.
وی یکی از کارهای خاص و ویژه در شرکت آب‌وفاضلاب استان را جهاد آبرسانی به روستاهای کم‌برخوردار عنوان کرد و گفت: یک‌سری اقدامات اجرایی در برخی روستاهای مشکل‌دار را به کمک خیران انجام دادیم که در حال حاضر آبرسانی در حدود 50روستا صورت گرفته است.
وی افزود: در کنار کمک خیران در زمستان سال گذشته قراردادی به مبلغ 580میلیارد تومان با سپاه پاسداران بستیم که در مرحله نخست آبرسانی 121روستای مشکل‌دار طی دو سال باید انجام شود و در فهرست تکمیلی 300روستا اضافه شد که در این مدت 420روستای مشکل‌دار با عنایت دولت و مجلس و اعتبارات خوبی که به حوزه روستایی داده شد به همراه جهاد سازندگی آبرسانی خواهند شد و مشکلات این روستاها مرتفع می‌شود.
​​​​​​​
مکیدن آب منطقه توسط باغ‌ویلاها
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب خراسان رضوی در پاسخ به پرسش خبرنگار قدس در مورد غارت منابع آبی توسط باغ‌ویلاهای اطراف و تمهیدات اندیشیده شده دراین خصوص، با اشاره به اینکه در حوزه باغ‌ویلاها با یک آسیب جدی مواجه‌ایم، اظهار کرد: باغ‌ویلاهای مشهدی‌ها در شهرستان‌های طرقبه شاندیز و... جمعیت زیادی را در روزهای تعطیل در خود جای می‌دهند که عموماً بدمصرف هستند.
علوی افزود: روند توسعه باغ‌ویلاها تهدید واقعی برای شهرستان مشهد و شهرهای اطراف خواهد بود؛ چراکه چاه‌های شرب در غرب مشهد قرار دارند و توسعه باغ‌ویلاها کانون‌های مصرف آب دشت را که چاه‌ها از آن تغذیه می‌کنند با یک کاربری غیرمجاز رو به نابودی برده است.
وی با اشاره به اینکه متأسفانه پشت پرده باغ‌ویلاسازی‌ها و توسعه بی‌رویه و تفکیک زمین‌های کشاورزی که تبدیل به چهاردیواری شده سودهای کلانی نهفته است و تیم‌های مختلفی در این زمینه مشغول فعالیت هستند، گفت: شرکت آب‌وفاضلاب به تنهایی نمی‌تواند جلو این افراد بایستد و متأسفانه افراد سودجو در باغ‌ویلاهای اطراف در حال مکیدن آب بومی‌های منطقه هستند. 
وی ادامه داد: این موضوع یک سالی است در استان درحال پیگیری است، اما باید بقیه دستگاه‌ها هم وارد کارشوند، دستگاه متولی نباید اجازه دهد شبانه دور زمین‌های کشاورزی چهاردیواری ساخته شود و منابع آب زیرزمینی را غارت کنند.
وی افزود: درشهرستان طرقبه شاندیز سرانه تولید آب 500 لیتر برای هر نفراست که این رقم برای شهرهای قرمز عنوان می‌شود و هیچ روز تعطیلی نیست که در این منطقه آب کم نیاوریم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه