ششتمد تفرجگاهی در سایه «کوه‌میش»

ششتمد تفرجگاهی در سایه «کوه‌میش»

شهر ششتمد که در فاصله ۳۰کیلومتری جنوب شهر سبزوار روی مخروط افکنه حاصل از نهشته‌های رسوبی دامنه شمالی کوه شاهزاده ابوالقاسم در رشته کوه میش قرار گرفته است، با دارا بودن طبیعتی زیبا به عنوان یکی از مناطق گردشگری و تفرجگاهی شناخته می‌شود. یکی از اصلی‌ترین جاذبه‌های این منطقه رودخانه ششتمد است که در فاصله ۷ کیلومتری جاده سبزوار- بردسکن قرار دارد. مسیر اصلی این رودخانه با چشمه‌های متعدد، آب سرد و گوارا، کوهستان و باغ‌های انبوه میوه، خالق چشم‌انداز زیبایی شده است.
ارتفاعات این منطقه با عنوان «کوه‌میش» شناخته می‌شود، ستیغ و پرتگاه‌های عمودی زیادی دارد که به‌خاطر جنس سنگ‌ها برای عملیات صخره‌نوردی بسیار مناسب است و ازجمله می‌توان به دیواره سرتخت ششتمد اشاره کرد. در فصل سرد سال ریزش‌ها به صورت برف، در ارتفاعات مجاور ششتمد ذخیره و در فصل بهار و تابستان به صورت چشمه‌سارهای متعدد روان می‌شود.
وجود سفره‌های آب زیرزمینی مناسب به دلیل مخروط افکنه‌های حاصل از نهشته‌های رسوبی و نفوذپذیر فوقانی سبب شده ۱۶رشته قنات در دسترس و مورد استفاده کشاورزان ششتمد باشد. این قنات‌ها به ترتیب اهمیت عبارتند از: سرده، پایین ده، کاریز، سنگینه، اشتر، کلاته‌خان‌ها، مقاطعه، ناده، مهرآباد، گود دشت، بلال سفلی و علیا، حاج ابوالقاسم و ده میزان؛ علاوه بر این، آرامگاه امامزاده شاهزاده ابوالقاسم، دریاچه مصنوعی پارک طبیعی مهر آهو، سایه‌سارهای دلنشین حاشیه رودخانه ششتمد، آرامگاه ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فندق یا فریدخراسانی و دریاچه زیبای سد ششتمد
 از دیگر ظرفیت‌های گردشگری این شهر به‌شمار می‌آید.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه