معلولان بیرجندی اسیر کم‌توجهی مسئولان

قوانین کاغذی باید اصلاح شوند

معلولان بیرجندی اسیر کم‌توجهی مسئولان

باوجود تأکید بسیاری از قوانین بر حمایت از معلولان و مناسب‌سازی معابر عمومی برای این قشر، گلایه‌های زیادی از سوی این شهروندان مطرح شده که گویی شنیده نمی‌شود.


اگرچه در طول سال‌های گذشته، قوانین زیادی برای تسهیل در امور مربوط به معلولان تصویب شده اما همچنان این قشر جامعه از اینکه کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند، گلایه‌مند هستند.
سال ۹۶ دولت در حوزه معلولان لایحه‌ای با عنوان لایحه «قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت» به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داد که متأسفانه هنوز در کشور به آن کم‌توجهی می‌کنند.
بنا به گفته برخی کارشناسان قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، به عنوان مهم‌ترین سند حمایتی از افراد معلول کشور، چند سالی است که تصویب شده و مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته است. در حال حاضر نبود مکان مناسب برای گذراندن اوقات فراغت بدون مشکل و محدودیت، عدم مناسب‌سازی برخی پیاده‌روها، اماکن و معابر و هزینه بالای لوازم توانبخشی معلولان از مهم‌ترین دغدغه این قشر از جامعه است.
اشتغال نیز مضاعف بر درد این قشر بوده و باوجود اینکه براساس فصل پنج قانون حمایت از حقوق معلولان، باید 3درصد از هر آزمون استخدامی به معلولان اختصاص یابد، اما این قانون به خوبی اجرا نمی‌شود.
گلایه‌های این قشر حاکی از این است که متأسفانه قانون مناسب‌سازی و دسترسی‌پذیری معلولان به اماکن عمومی و خدمات شهری در استان کامل اجرا نشده و نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.

حمایت درمانی نداریم
یکی از افراد معلول در بیرجند عدم مناسب‌سازی فضا در جامعه را از عمده مشکلات معلولان نام برد و گفت: برای رد شدن از یک خیابان باید کل بولوار را دور بزنیم.
وی با بیان اینکه برای تردد در اداره‌ها و داروخانه‌ها و به‌ویژه در مراجعه به پزشکان مشکل داریم، اظهار کرد: بیشتر پیاده‌روهای سطح شهر مشکل دارند که باید مورد توجه قرار گیرند.
وی با بیان اینکه نبود رمپ و یا آسانسور در طبقات همکف برخی مراکز خرید و سایر مکان‌ها در جامعه افراد معلول را دچار معضل کرده است، گفت: فرد معلول حتی نمی‌تواند به راحتی در ایستگاه اتوبوس با ویلچر سوار اتوبوس شده و بدون کمک گرفتن از سایر افراد به کارهای روزانه خود بپردازد.
این معلول با بیان اینکه به دلیل نشستن طولانی مدت روی ویلچر دچار نوعی سایش جسمی می‌شویم، افزود: در طول زمان باید هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنیم اما نه از سوی سازمان بهزیستی و نه بیمه خاصی برای پرداخت هزینه مازاد حمایت نمی‌شویم.
یکی دیگر از افراد جامعه معلولان در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه درصد بیکاری افراد معلول بیش از افراد سالم است، گفت: با اینکه براساس قانون دستگاه‌های اجرایی موظف به اختصاص 3درصد از استخدام‌های خود به معلولان هستند، متأسفانه گاهی در این زمینه با کم‌لطفی بعضی مدیران مواجه شده که سهمیه 3درصدی استخدامی را رعایت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه معلول بیکار در بیرجند زیاد است، گفت: بسیاری از معلولان تحصیلکرده‌اند اما دستگاه‌های اجرایی از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.
وی که خود کارشناس مهندسی کامپیوتر است، اظهار کرد: چندین بار در آزمون‌های مختلف شرکت کردم اما به دلیل یک سری از معلولیت‌ها پذیرفته نشدم.

مزاحمت اصناف برای معلولان
فرد دیگری که او هم معلولیت داشت، مدعی شد: متأسفانه برخی از خیابان‌های بیرجند مانند عدل، شهید فهمیده و پاسداران جایی برای تردد معلولان ندارند.
وی با گلایه از برخی مغازه‌داران بیان کرد: در خیابان‌های عدل و شهید فهمیده، صافکاری‌ها، جوشکاری‌ها و دیگر مغازه‌ها در پیاده‌روها بساط کرده و به اجبار از حاشیه خیابان عبور می‌کنیم.
این معلول با بیان اینکه متأسفانه بسیاری از قوانین درخصوص معلولان رعایت نشده است، گفت: در بسیاری از اماکن عمومی مناسب‌سازی صورت نگرفته است.

خط و نشانی برای دستگاه‌ها
سرپرست اداره کل بهزیستی با اشاره به اشتغال معلولان بیان کرد: براساس ماده ۱۵ قانون جامع حمایت از معلولان، 3درصد از تمامی مجوزهای دستگاه‌های دولتی و عمومی غیردولتی که به نحوی از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند، باید در اختیار معلولان واجد شرایط قرار گیرد.
حسن شرفی با بیان اینکه این مورد در همه دستگاه‌ها سهمیه اختصاص داده شده لحاظ می‌شود، افزود: پس از قبولی فرد معلول در آزمون، در مصاحبه‌های دستگاه‌ها به دلیل وجود نگاه مبتنی بر ناتوانی و نگرش‌های خاص موجود نسبت به معلولان متأسفانه حق آن‌ها تضییع می‌شود. وی ادامه داد: همچنین معلولان براساس یک سری محدودیت‌های جسمانی نسبت به افراد عادی در اولویت بعدی قرار می‌گیرند.
شرفی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا نظارتی بر این موضوع نیست، گفت: به طور جد پیگیری می‌کنیم که هر دستگاهی که در این موضوع کوتاهی کند براساس قانون جامع حمایت از معلولان، به بهزیستی کشور معرفی می‌شود تا در هیئت دولت مطرح شود.
سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: از معلولان خواستاریم در صورت پذیرفته شدن در هر آزمونی ما را در جریان بگذارند تا کارشناسان بهزیستی در کنار معلول قرار گیرند.
وی با اشاره به مناسب‌سازی شهری بیان کرد: در اماکن عمومی و فضای شهری اقدام‌های خوبی انجام شده اما تا رسیدن به وضعیت ایده‌آل فاصله زیادی داریم.
شرفی اظهار کرد: در اشتغال معلولان هم تا زمانی که مناسب‌سازی اداره‌ها و سطح شهر فراهم نباشد، معلول نمی‌تواند وارد جامعه شود.
سرپرست اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه براساس ماده2 قانون جامع حمایت از معلولان، برای ارزیابی مناسب‌سازی در تمام دستگاه‌ها ورود می‌کنیم، گفت: آن دسته از دستگاه‌هایی که در امر مناسب‌سازی کوتاهی کرده باشند براساس مصوبه در نمرات ارزیابی لحاظ می‌شود.
وی ادامه داد: تلاش می‌کنیم در بخش‌های حمایتی درمانی هم هزینه‌های درمان معلول‌های نیازمند را تقبل کنیم.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه