از وظیفه‌مان کوتاه نمی‌آییم

سخنان جبلی در دانشگاه شریف درباره شبکه نمایش خانگی بحث برانگیز شد ؛ صدا و سیما بیانیه داد

از وظیفه‌مان کوتاه نمی‌آییم

هفته گذشته بود که رئیس صداوسیما برای دومین بار در یک جمع دانشجویی حاضر شد و این بار هم مثل دفعه پیش درباره اتفاقات، اشخاص، خبرها و رویکردهای مختلف صداوسیما موضعی صریح‌تر از مصاحبه‌های رسمی و دیپلماتیک معمولش گرفت.

بخشی از سخنان جبلی در فضای رسمی خبری مورد سؤال و حیرت قرار گرفت که بعد از مواضع او درزمینه عادل فردوسی‌پور و پوشش خبری متروپل به مورد عجیب سریال‌های شبکه خانگی برمی‌گشت. 
«هیچ‌کدام از شما همراه خانواده محترمتان حاضر به نشستن پای یکی از سریال‌هایی که همین الان در شبکه نمایش خانگی پخش می‌شود نخواهید بود. مطالبی که آنجا بارگذاری می‌شود محتواهای شیطان‌پرستی و مستهجن و... است. ما اگر ادعای نظارت داریم ادعای سلیقه‌ای ما نیست وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته؛ ما موظف‌ایم به حفظ حریم خانواده»؛ این جملات سالن را به سکوت محض فرو برد و حتی موجب شد همه گوش‌هایشان را تیزتر کنند تا ببینند رئیس صداوسیما کدام سریال‌ها را مصداق توصیف‌هایی که آورد خواهد دانست.
جبلی اما تأکید کرد اسم نمی‌برد و همین موجب شد این سخنان او در شبکه‌های اجتماعی بحث‌برانگیز شود و حتی این شائبه را به‌وجود آورد که منظور رئیس سازمان اصلاً سریال‌های ایرانی بوده است یا خارجی؟
انتقاد رئیس صداوسیما از این حیث حائز اهمیت است که در یک سال اخیر و حتی پیش از آن، در مقاطع مختلف، صدور مجوز فیلم‌نامه‌های سریال‌های خانگی به ساترا که زیر نظر سازمان صداوسیما فعالیت دارد واگذار شده است و شوراهای مختلفی در این یکی دو سال مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر صداوسیما به ارائه مجوزها پرداخته‌اند، پس چرا باید هنوز خروجی آثار این‌قدر مورد انتقاد باشد و اصلاً وقتی نظارت روی این سریال‌ها زیر نظر خود صداوسیماست و اگر مصادیق آن‌ها مشخص است چرا جلو آن‌ها گرفته 
نمی‌شود؟!

کدام سریال را نمی‌شود با خانواده دید؟
پرویز پرستویی، بازیگر سینما و تلویزیون یادداشتی خطاب به رئیس سازمان صداوسیما نوشت که در بخشی از آن از جبلی خواسته نام سریال‌های مستهجن را بیاورد، چون این کلی‌گویی‌ها موجب شائبه مردم می‌شود. او نوشته است: «به صحبت‌های شما فکرمی‌کنم که با قاطعیت می‌فرمایید این سریال‌های نمایش خانگی را نمی‌شود با خانواده دید! در حیرتم!
اقلاً مشخصاً نام ببرید ما هم بدانیم منظور شما کدام نمایش خانگی است که نمی‌شود با خانواده دید؟
بنده هم بعضی از سریال‌های نمایش خانگی را دوست ندارم ولی یک استثنا هم قائل شوید. مثلاً فصل یک «شهرزاد»، «خاتون»، «می‌خواهم زنده بمانم» و. .. یا سریال «همگناه» که بنده سهم کوچکی در آن داشتم و یکی از پر مخاطب‌ترین‌های نمایش خانگی بود هم مستهجن است؟
آیا فکر نمی‌کنید از زمانی که تولیدات نمایش خانگی راه افتاده مردم دیگر سریال‌های ترکیه‌ای شبکه جم را نمی‌بینند؟
به نظرم این کم لطفی است؛ چرا که در حال حاضر خیلی از سریال‌های نمایش‌ خانگی جور خیلی از تولیدات صدا و سیما را می‌کشند». 
او در ادامه آب پاکی را روی دست جبلی ریخته و گفته است: «کاری نکنید که کم‌کم آن دسته از هنرمندانی که در حال حاضر در تلویزیون فعال هستند نیز به نمایش خانگی روی آورند.امیدوارم حداقل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز نمایش‌های خانگی را به عهده بگیرد، چرا که متأسفانه ظاهراً از شما هم به عنوان مسئول جدید آبی گرم نخواهد شد». 
 اما مصطفی کیایی، کارگردان سریال «همگناه» هم به این گفته‌های جبلی واکنش نشان داده و در صفحه شخصی‌اش یادداشتی منتشر کرده که بخشی از آن را می‌خوانید:« روزگاری در اوج دوران جنگ و موشک و توپ و آژیر قرمز، تنها خاطرات ما عروسک‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های خاطره‌انگیز صدا و سیما بود، اما حالا کجاییم؟ بچه‌هایمان پای برنامه‌های ماهواره‌ای و کارتن‌های روز دنیا هستند و جوانانمان سریال‌های دانلودی می‌بینند و سن بالاها هم جم تماشا می‌کنند». 
کیایی هم از رئیس سازمان صدا و سیما خواسته با نگاهی واقع‌گرایانه به آمارهای مخاطبان تلویزیون نگاه کند و متوجه ریزش مخاطب و افت سریال‌های صدا و سیما باشد و به جای متهم کردن، درصدد اصلاح سازمان برآید. 

بالاخره صدا و سیما بیانیه داد 
انتقادها و واکنش‌ها سبب شد روز گذشته روابط عمومی صداوسیما بیانیه‌ای منتشر کند. در این بیانیه آمده است: روز سه شنبه سوم خرداد، رئیس سازمان صدا وسیما در ادامه حضور در میان دانشجویان و مجامع دانشگاهی، به دانشگاه صنعتی شریف رفت و ضمن ایراد سخنانی، به نقد‌های نمایندگان تشکل‌های مختلف دانشجویی گوش سپرد و به پرسش‌های مطرح شده، پاسخ گفت.
متأسفانه برخی رسانه‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی بخش‌هایی از دیدگاه‌های رئیس رسانه ملی، از جمله دیدگاه او درباره پشتوانه قانونی فعالیت و نظارت ساترا بر فضای تولید صوت و تصویر کشور را تحریف کردند. جالب این است در حالی برخی رسانه‌ها و گروه ها، از نظر رئیس رسانه ملی درباره تولیدات پلتفرم‌ها حکایت کرده اند که وی در سخنان خود از سریال یا برنامه‌ای نام نبرد.
عین دیدگاه دکتر جبلی به قرار زیر است: در فضای بعضی از پلتفرم‌هایی که در قالب گیمینگ پخش زنده دارند، استریمینگ دارند، مطالبی که آنجا بارگذاری می‌شود اعم از محتوای مستهجن به معنی واقعی کلمه، شیطان‌پرستی به معنی واقعی کلمه، محتواهای صدرصد ضد دینی و ضد اخلاقی و ضد امنیتی همین الان روز روشن در جمهوری اسلامی‌شما بروید در این پلتفرم‌ها[ببینید]. چه کسی صاحب اینجاست؟ چه کسی باید این را مدیریت کند؟ یعنی می‌خواهم عرض کنم ما اگر ادعای نظارت داریم این ادعا، ادعای سلیقه‌ای ما نیست. وظیفه‌ای است که قانون اساسی گردن ما گذاشته و تفسیر از قانون اساسی توسط نهادهای قانونی. ما موظف هستیم به حفظ امنیت فرهنگی جامعه و حفظ حریم فرهنگی جامعه و از این وظیفه مان کوتاه نمی‌آییم تا زمانی که به ما بگویند شما مسئول این کار نیستید. بگویند مسئول نیستید؛ چشم؛ هر کسی خواست بیاید این مسئولیت را برعهده بگیرد. کسی هم سلیقه‌ای نمی‌تواند این حرف را بزند؛ قانون اساسی اگر تغییر کرد آن وقت مسئولش هم تغییر  می‌کند».

برچسب ها :
ارسال دیدگاه