آوردن قرآن به صحنه تولید دانش‌های گوناگون

حجت‌الاسلام سبحانی مطرح کرد

آوردن قرآن به صحنه تولید دانش‌های گوناگون

رئیس قطب تعمیق باورهای دینی در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از اندیشمندان ترکیه گفت: راه برون‌رفت از چالش جدی انسان معاصر را حاضر کردن قرآن در صحنه تولید دانش‌های گوناگون می‌دانیم.
به گزارش خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد تقی سبحانی، رئیس قطب تعمیق باورهای دینی در نخستین نشست از سلسله نشست‌های بین‌المللی «هم‌اندیشی مرجعیت علمی قرآن کریم با هدف پاسخگویی به مسائل فکری جامعه معاصر» که با موضوع «ظرفیت‌ها و شیوه‌های تحقق مرجعیت علمی قرآن» و با حضور جمعی از اندیشمندان و محققان دانشگاه‌های ترکیه در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، عنوان کرد:  ما پاسخ به این پرسش را که چرا قرآن کریم در صحنه زندگی و تمدن مسلمین رواج پیدا نکرده در این می‌دانیم که قرآن در صورت‌های علمی و تمدنی ترجمه نشده و به عرصه مطالعات علمی راه پیدا نکرده است. آنچه مدنیت و صحنه واقعی حیات انسان را امروز اداره می‌کند، دانش‌هایی است که در رشته‌های مختلف در حال تولید و ترویج است. اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن اتفاق نیفتد، نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید.
وی ادامه داد: ما راه برون‌رفت از این چالش جدی را حاضر کردن قرآن در صحنه تولید دانش‌های گوناگون می‌دانیم. امروز نیازمند تجدید فلسفه، الهیات، اخلاق، علوم انسانی و حتی علوم طبیعی بر اساس آموزه‌های قرآنی هستیم. اگر نهضت علمی در جهان اسلام بر محور قرآن اتفاق نیفتد، نهضت‌های سیاسی و اجتماعی به سرانجام نخواهند رسید. 
رئیس قطب تعمیق باورهای دینی افزود: تمدن، یک مقوله جمعی است که شامل ابعاد گوناگون فردی، اجتماعی، اقتصادی و سایر شئون انسانی است و اگر اسلام و قرآن در این ترکیب تمدنی حضور پیدا نکند، حیات مسلمین قرآنی نخواهد شد. 

برچسب ها :
ارسال دیدگاه