رد پای باند «هزارو یک دست» در نزاع دسته‌جمعی

ارزشمند شدن زمین‌های یک روستا دردسر شد

رد پای باند «هزارو یک دست» در نزاع دسته‌جمعی

در حالی که سرکرده باند نزاع و درگیری‌های مسلحانه موسوم به «هزار و یک دست» در زندان به سر می‌برد اما همچنان نوچه‌های او و دیگر افراد اجیرشده در روستای ولی‌آباد(حوالی فردوسی) دست به نزاع‌های خونین مسلحانه‌می‌زنند.

چند روز پیش نخستین نزاع دسته‌جمعی در حوالی بولوار شاهنامه رخ داد. در آن پرونده که در شعبه 901 بازپرسی در حال رسیدگی است، با دستور قاضی محمودی طرفین نزاعی که به صورت مسلحانه به وقوع پیوست با تلاش مأموران عملیات ویژه فرماندهی انتظامی مشهد دستگیر شدند. در میان افراد بازداشت شده سرکرده باند «هزارو یک دست» هم حضور دارد.
اما در آن پرونده تمامی اختلافات بر سر یک قطعه زمین رخ داد که در گذشته ارزش مالی بالایی نداشت و درچند سال اخیر رشد بی‌حساب و کتاب و بالا رفتن کاذب قیمت زمین‌های کشاورزی و باغی در حوالی مشهد افراد سودجو را وسوسه کرد تا هر طور شده زمین‌های دیگران را تصرف و با گردن‌کلفتی و تهدید مهر مالکیت بر آن‌ها بزنند. 

30 فرد مسلح چگونه به جان هم افتادند؟
باتوجه به این توضیحات و مشاهده خط روند دست گذاشتن افراد گردنکش روی املاک دیگران که سال‌ها اجداد آن‌ها روی آن زمین‌ها کشت و زرع می‌کردند، در این ماجرا نیز ابتدا دو نفر بر سر یک قطعه زمین با هم درگیری لفظی پیدا می‌کنند و کار به جایی می‌رسد که هرکدام نوچه‌های خود را برای نزاعی دسته‌جمعی فرا می‌خوانند. لحظاتی بعد از هر طرف 15 نفر به هواخواهی دیگران خود را به محل می‌رسانند. عده‌ای چوب، تعدادی قمه و چاقو و برخی هم سلاح گرم با خود همراه داشتند. در یک لحظه 30 نفر به جان هم افتادند. زخم کاری سلاح سرد بر تن عده‌ای، وحشت را در منطقه حاکم کرده بود و هیچ رهگذری به خاطر رعب ایجاد شده در محل جرئت نمی‌کرد برای پایان دادن به نزاع دسته‌جمعی وارد عمل شود. درحالی که ساکنان روستا ماجرا را به پلیس اطلاع دادند صدای شلیک چند گلوله در فضا پیچید و تعدادی از طرفین دعوا نقش زمین شدند. 

مجروح شدن هفت نفر و کشف 6 سلاح 
لحظاتی بعد مأموران پلیس خودشان را به محل رسانده و تعدادی از عاملان ناامنی در منطقه را دستگیر کردند و عده‌ای هم پیش از رسیدن پلیس از محل متواری شده بودند. در این میان هفت نفر زخمی شده بودند که دو نفرشان حال مساعدی نداشتند و به مرکز درمانی منتقل شدند و تحت درمان قرار گرفتند.
این پرونده با دستور بازپرس شعبه901 به‌صورت ویژه توسط مأموران عملیات ویژه فرماندهی انتظامی مشهد پیگیری و سرانجام 20 نفر از عاملان اصلی این ماجرا که بین 25 تا 30 ساله بودند با تلاش فراوان شناسایی و دستگیر شدند. همچنین از محل اختفای سرکرده باند «هزارو یک دست» یک قبضه سلاح کلت کمری کشف و از ناحیه دیگر افراد پنج قبضه سلاح غیرمجاز تک لول و دولول به همراه مهمات مربوط کشف و ضبط شد.

تفهیم اتهام محاربه و درگیری جدید نوچه‌ها
در حالی که هویت دیگر افراد متواری که سابقه شرارت‌های متعددی در منطقه دارند برای مقام قضایی روشن شده بود به تمامی افراد بازداشت‌شده اتهام محاربه تفهیم و حتی دستور مسدودسازی حساب بانکی تمامی این افراد صادر شد.
از این ماجرا چند روزی نگذشته بود که خبر درگیری دیگری در روستای ولی‌آباد(حوالی شاهنامه) به اطلاع مأموران عملیات ویژه فرماندهی انتظامی مشهد رسید. مأموران به محل مراجعه کردند و مشخص شد چند فرد مسلح به سلاح سرد با حمله به عموی سرکرده باند «هزارو یک دست» که در زندان حضور داشت او را که برای زیارت اهل قبور رفته بود، با ضربات متعدد سلاح سرد و پیش چشمان خانواده‌اش مجروح کردند. از همین‌رو عده‌ای از عاملان این اقدام که گفته می‌شود از سوی دیگران اجیر شده‌اند از صحنه ضرب و جرح فرد مذکور تصویربرداری می‌کنند. در حالی که فرد مجروح به مرکز درمانی منتقل و تحت عمل جراحی قرار گرفت، عده‌ای با حمله به یک قهوه‌خانه در روستا، مالک قهوه‌خانه را کتک زده و متواری می‌شوند. هنوز از این واقعه چند ساعتی نگذشته بود که گزارش شلیک گلوله به پای فرد دیگری هم به پلیس داده شد.
از همین رو پرونده این نزاع در یکی از شعبه‌های بازپرسی دادسرای ناحیه2 مشهد مطرح و با دستور مقام قضایی عاملان این اقدام هم تحت تعقیب قرار گرفتند. روز گذشته سه نفر در این زمینه دستگیر شدند و با دستور بازپرس پرونده در اختیار مأموران عملیات ویژه فرمانده انتظامی مشهد قرار گرفتند. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که بازهم رد پای سرکرده باند«هزارو یک دست» در این میان دیده می‌شود که او دست روی قطعه زمین 5هکتاری گذاشته که مالکش فرد دیگری است. بنابراین او به شعبه بازپرسی منتقل شد و تحقیقات در این زمینه همچنان ادامه دارد. افزایش نزاع‌های دسته‌جمعی در روستاهای حوالی آرامگاه فردوسی آن‌هم بر سر تصاحب املاک دیگران که معمولاً با سلاح گرم زخ می‌دهد زنگ خطر بروز ناامنی در منطقه را به صدا درآورده است که می‌طلبد مسئولان مربوط برای این موضوع چاره‌اندیشی کنند.

خبرنگار: عقیل رحمانی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه