موج جدید کلاه‌برداری با ترفند «شمابرنده‌اید»!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی هشدار داد

موج جدید کلاه‌برداری با ترفند «شمابرنده‌اید»!

رئیس پلیس فتا خراسان رضوی از شیوع موج جدید کلاه‌برداری به روش برقراری تماس تلفنی و واتساپی با هدف برداشت غیرمجاز از حساب بانکی افراد سهل‌انگار خبر داد.

به گزارش قدس، سرهنگ جواد جهانشیری در تشریح این ماجرا گفت: در چند روز گذشته موج جدیدی از کلاه‌برداری با هدف دسترسی به اطلاعات حساب بانکی افراد به راه افتاده که در پی آن و طی برقراری تماس تلفنی یا واتساپی از سوی فرد کلاهبردار با شخص قربانی ضمن ارائه اطلاعات هویتی و شخصی طعمه نظیر شماره ملی ، نام پدر و تمامی حساب های بانکی به فرد قربانی؛ از وی می‌خواهد برای دریافت جایزه خود کدی که برای وی ارسال می‌شود را باز ارسال کند تا جایزه به حسابش واریز شود.

دسترسی کلاهبرداران به اطلاعات بانکی!
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه بیان کرد: با توجه به اطلاعاتی که فرد کلاهبردار در اختیار قربانی قرار می‌دهد سبب جلب اعتماد وی شده و جای هیچ گونه شکی برای طعمه کلاه‌برداری باقی نمی‌گذارد. در ادامه کلاهبردار وانمود می‌کند تماس از سوی رسانه ملی و... است. به همین خاطر فرد قربانی با ارسال کد دریافت شده در واقع اجازه دسترسی به حساب بانکی خود را به فرد کلاهبردار می‌دهد و متأسفانه موجودی حساب بانکی طعمه در چند ثانیه خالی می‌شود.
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی با اشاره به نحوه اجرای شگرد این دست مجرمان گفت: هرچند این روش بسیار قدیمی و پر تکرار است اما متأسفانه همچنان در حال افزایش مالباختگان هستیم و باوجود توصیه‌ها و اطلاع‌رسانی در جراید و رسانه‌های نوین ارتباطی، اما همچنان شهروندان فریب تماس‌های تلفنی که از سوی افراد کلاهبردار با آن‌ها برقرار می‌شود را خورده و موجودی حساب خود را از دست می‌دهند.
این مقام مسئول در این زمینه راهکارهایی برای پیشگیری از برداشت غیرمجاز و شناخت افراد کلاهبردار عنوان و بیان کرد: با توجه به دنیای ارتباطی جدید و روش‌های نوین کلاه‌برداری، اگر تماس یا پیامکی دریافت کردید ابتدا نسبت به اصالت آن اطلاعات لازم را کسب نموده و هرگز پیامک‌هایی که برای شما از سوی بانک ارسال می‌شود را در اختیار فرد دیگری قرار ندهید هرچند فرد تماس گیرنده به تمام اطلاعات حقیقی و حقوقی شما واقف باشد.
وی در ادامه به شهروندان توصیه کرد: حساب‌های پس‌انداز و حساب‌هایی که موجودی بالایی دارند را به حساب اینترنتی خود متصل نکنید و با اختصاص کارت بانکی جداگانه با موجودی حداقلی؛ امنیت حساب خود را بالا نگه دارید.
​​​​​​​
کلاه‌برداری با عنوان فروش کالا بی واسطه
رئیس پلیس فتا خراسان رضوی در ادامه همچنین از شناسایی فردی خبر داد که با درج آگهی دروغین با عنوان ‏فروش لوازم خانگی بدون واسطه زیر قیمت بازار در فضای مجازی اقدام به کلاه‌برداری می‌کرد.‏
 سرهنگ جواد جهانشیری در تشريح اين خبر هم افزود: در پی ‏شکایت یکی از شهروندان مبنی بر مشاهده آگهی فروش لوازم خانگی در شبکه اجتماعی تلگرام و کلاه‌برداری از وی با شیوه فروش بی‌واسطه کالا و لوازم خانگی، موضوع به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان ‏پلیس فتا استان قرار گرفت.‏
وي افزود: پس از ثبت اظهارات شاکی، پرونده مقدماتی تشکیل ‌شده و بررسی‌های اولیه نشان از آن ‏داشت که فرد کلاهبردار با درج آگهی دروغین و کسب اعتماد شاکی اقدام به اخذ مبلغ 450 میلیون ریال ‏کرده و پس از آن دیگر جوابگوی تماس مالباخته نبوده است.‏
اين مقام مسئول گفت: با بررسی‌های فنی و شگردهای خاص پلیسی متهم در یکی از استان‌های شمال غرب کشور مورد شناسایی قرار گرفت و پرونده برای سیر مراحل قانونی و دستگیری متهم به استان مربوط ارسال شد.
رئيس پليس فتا خراسان رضوی با اشاره به اینکه کاربران هرگز فریب این‌گونه آگهی‌ها را نخورند و تا زمان رؤیت و یا انجام خدمات از طرف فرد آگهی دهنده، مبلغ یا مبالغی را به حسابی واریز نکنند، ادامه داد: شهروندان در خصوص خرید از سایت‌های خریدوفروش و آگهی‌های فروش کالا و یا خدمات در شبکه‌های اجتماعی به ویژه تلگرام و اینستاگرام دقت کافی داشته باشند و به‌هیچ‌عنوان به این‌گونه آگهی‌ها اعتماد نکنند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه