چادر همانند کتاب کالای فرهنگی تلقی شود

رئیس شورای فرهنگ عمومی:

چادر همانند کتاب کالای فرهنگی تلقی شود

مجید امامی با بیان اینکه چادر همانند کتاب باید کالای فرهنگی تلقی شود، گفت: متأسفانه چادر به عنوان پوشش حداکثری، کالای فرهنگی قلمداد نشده و این محل انتقاد ماست که چرا دوستان پیش از این برای کالای فرهنگی چادر اقدامی نکرده‌اند.
سید مجید امامی، رئیس شورای فرهنگ عمومی درباره سیاست‌های حوزه مد و لباس و پوشاک در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس به خبرگزاری شبستان گفت: سیاست قطعی ما حمایت از پوشاک نوجوان دخترانه و پسرانه است که بتواند شخصیت‌ها و المان‌ها و نمادهای ایرانی اسلامی را با ذائقه جوانان و نوجوانان تولید کند و به طور مشخص برای پسران منظورمان تولید تی‌شرت است.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس با انتقاد از اینکه در کشور نام و نشان‌های معدودی در عرصه پوشاک شخصیت‌محور ایرانی اسلامی داریم، اظهار کرد: در کشور ما هنوز حتی الفاظ یا حروف فارسی روی لباس به عنوان یک امر زیبا قلمداد نمی‌شود. چگونه است که نوشتن یک حرف انگلیسی تی‌شرت را زیبا می‌کند و یک کلمه فارسی این اتفاق در موردش نمی‌افتد؟ مثلاً به‌تازگی تولیدکننده‌ای داشتیم که بر اساس شخصیت شهید سلیمانی تی‌شرت تولید کرده بود، ما باید امکان‌سنجی و بررسی کنیم ببینیم این‌ها چقدر می‌توانند موفق باشند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های نمادهای پوشاک اقوام ایرانی در تولید پوشاک گفت: چرا برای تولید پوشاک از المان‌هایی که در پوشاک و البسه محلی کردی، لری، عربی، بوشهری و حوزه خلیج‌فارس وجود دارد استفاده نمی‌شود؛ المان‌هایی که دوخته می‌شده ولی الان نمی‌شود آن‌ها را دوخت ولی می‌شود آن‌ها را روی پارچه، شال، مانتو و غیره چاپ کرد. این مسئله به طور جدی در شورای فرهنگ عمومی و کارگروه ساماندهی مد و لباس مورد نظر ماست.
دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس درباره حمایت این کارگروه از تولیدکنندگانی که با المان‌های ایرانی و اسلامی لباس تولید می کنند، اظهار کرد: بهترین حمایت ما جشنواره مد و لباس فجر تهران است که تیر ماه برگزار می‌شود. ما حتی حاضریم به این برندها غرفه رایگان بدهیم تا بیایند به مردم معرفی کنند ما تی‌شرتی داریم که روی آن المان‌های ایرانی اسلامی است، مانتویی داریم که سرآستین و یقه ایرانی دارد یا حتی در حوزه چاپ روی پارچه؛ این‌ها همه بخشی از حوزه صنایع 
فرهنگی است.
مجید امامی با اشاره به این نکته که کسی که فرهنگ را روی لباس بازتولید می‌کند محصولش را یک کالای فرهنگی می‌دانیم، گفت: متأسفانه چادر به عنوان پوشش حداکثری، کالای فرهنگی قلمداد نشده و این محل انتقاد ماست که چرا دوستان ما در نظام صنعت و بانکی و مالیاتی پیش از این برای کالای فرهنگی چادر اقدامی نکرده‌اند ولی ما امید داریم در دوره جدید بتوانیم در قالب یک طرح این قضیه را در مجلس پیگیری کنیم.
رئیس شورای فرهنگ عمومی تأکید کرد: ما معتقدیم چادر بخش مهمی از پوشش اجتماعی است و باید به عنوان کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی قلمداد شود، همان طوری که کتاب کالای فرهنگی و صنایع فرهنگی قلمداد می‌شود و تولید، توزیع و خریدش 
مالیات ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه