خام‌فروشی 85درصد ذخایرمعدنی تایباد

خام‌فروشی 85درصد ذخایرمعدنی تایباد

فرماندار تایباد گفت: در حال حاضر ۸۵درصد استخراج ذخایر معدنی این شهرستان خام‌فروشی می‌شود. دونده افزود: معادن این منطقه ظرفیت‌های خوبی در حوزه سنگ‌های معدنی دارند که زمینه اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر در این کانون‌های اقتصادی فراهم شده است.
وی ادامه داد: در حال حاضر فقط ۵۰درصد معادن این شهرستان فعال‌اند که ۱۲ پروانه بهره‌برداری در حوزه سنگ گرانیت، هفت پروانه بهره‌برداری در حوزه سنگ‌آهن، سه پروانه بهره‌برداری در حوزه سنگ لاشه و سایر فعالیت معادن شهرستان در بخش استخراج سنگ‌های سیلیس، باریت، فلدسپات، تالک، سنگ چینی و خاک صنعتی است. فرماندار تایباد با بیان اینکه میزان ذخیره شناسایی شده قطعی فقط معادن سنگ‌آهن و سنگ گرانیت این شهرستان ۱۷میلیون تن است، افزود: میزان استخراج سنگ‌های معدنی این شهرستان، سالانه افزون بر یک میلیون تن براساس ظرفیت اسمی درج شده در پروانه بهره‌برداری است. به گزارش صداوسیما، وی ادامه داد: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید کالا با فناوری بالا که از اهداف و راهبرد‌های شعار امسال یعنی «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» است، به پیشگیری از خام‌فروشی منابع کمک می‌کند و موجب ایجاد ارزش‌افزوده می‌شود. صادرات و خام‌فروشی منابع اگرچه درآمد‌های خوبی را نصیب کشور و سرمایه‌گذار می‌کند، اما این درآمد‌ها پایدار نبوده و سرانجام روزی به پایان می‌رسند، ضمن آنکه فرصت طلایی برای ایجاد ارزش‌افزوده و رشد درآمد‌های عمومی را سلب می‌کند.
دونده افزود: بخش خصوصی از توانمندی‌های مالی و اعتباری مناسبی بهره‌مند است و می‌تواند با تغییر رویکرد‌ها و پذیرش ایده‌ها و نوآوری‌های جدید، ساختار‌های مربوط به خود را با فناوری‌های موجود هماهنگ کرده و در مسیر دانش‌بنیان شدن قدم بردارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه