سبک زندگی غدیری

سبک زندگی غدیری

حجت‌الاسلام حامد کاشانی

 پرسش‌ این
است که وظیفه‌ امروز ما نسبت به بزرگداشت عید غدیر چیست؟ کسی که شیعه‌ امیرالمؤمنین(ع) است و تشیع را حقیقت اسلام می‌داند، باید پیرو اهل بیت(ع) باشد و باید دلش بتپد برای اینکه افراد دیگری را هم به این مکتب اضافه کند... آن روا‌یت‌های امام صادق(ع) و امام عسکری(ع) را یادمان نمی‌رود که می‌فرمودند شما هدایتگر نیستید، با درفش نباید دین را در ذهن مردم القا کرد، وظیفه‌ ما تبلیغ است... باید حقیقت را بگوییم، ولی مجادله و دعوا نکنیم... .
مباحث علمی ائمه(ع) باید به درون خانه‌ها برود، حالا چگونه؟ باید مناسکی را که اهل بیت(ع) اجازه داده‌اند، ترویج کنیم مثل خواندن زیارت‌نامه، مثل مجلس‌ گرفتن و جشن گرفتن... مثلاً آن مباحثی که در زیارت جامعه‌ کبیره است، اگر کسی بخواهد فقط روایاتش را بخواند، یک درصد جامعه هم حالش را ندارد، ولی وقتی زیارت جامعه می‌شود، شما در هر جمع مؤمنین بپرسید تا حالا یک دفعه زیارت جامعه را خوانده‌اید؟ می‌گویند بله و معمولاً خوانده‌اند. البته سطوح آدم‌ها مختلف است، اهل بیت(ع) غذا دادن را هم خیلی ترویج کردند، همین‌ طور ابراز شادی را؛ لبخند به لب داشتن، هدیه دادن، دوستی، ابراز دوستی، مصافحه، تبریک گفتن. کاری کنیم که افراد بیشتری با این مسائل آشنا بشوند. ما وظیفه‌مان را نسبت به غدیر انجام داده‌ایم که غدیر سبک زندگی ما را بسازد. چطور شب یلدا یا عید نوروز وارد سبک زندگی مردم شده است؟ غدیر که عیدالله الاکبر است هم باید سبک زندگی ما را تغییر بدهد. در روایت‌ها داریم اگر می‌خواهی برای همسرت لباس بخری، روز غدیر بخر و اگر می‌خواهی عیدی بدهی، روز غدیر بده. تا وقتی این سبک زندگی تغییر نکرده، معلوم است ما غدیر را بین شیعیان ترویج نکرده‌ایم. 
به نظرم ما باید زمان این خدمات جهادی و اردوهای جهادی را تغییر بدهیم و زمان اصلی آن را در دهه‌ ولایت بیندازیم. بگوییم ما خدمت می‌کنیم به عشق امیرالمؤمنین(ع). اگر اطعام می‌کنیم، به اسم غدیر اطعام کنیم... یعنی با غدیر خوشبختیم، سعادتمندیم، آرامش داریم و این را مردم ببینند. مرحله‌ بعد وظیفه‌ ما نسبت به جامعه‌ اسلامی غیرشیعی است. خدمات می‌خواهیم بدهیم به روستاهای اهل سنت، بگذاریم روز غدیر. بگذاریم این‌ها غذای ولایت امیرالمؤمنین(ع) را بخورند. ما از بچگی خودمان سر سفره‌ روضه‌های سیدالشهدا(ع) غذای هیئت خورده‌ایم، بگذاریم آن‌ها هم بخورند و این کمک می‌کند که دلشان نرم بشود و بعضی از ابهام‌ها از بین برود... طبیعتاً هم لازم نیست ما وقتی ‌رفتیم در روستایی خدمات بدهیم، مثلاً ‌آن روز مباحث اختلافی‌ را مطرح کنیم. همین کافی‌ است که عید غدیری هست و آن روز امامت امیرالمؤمنین(ع) و روز شادی جامعه اسلامی است... .

برچسب ها :
ارسال دیدگاه