وقتی امیرالمؤمنین(ع)  غدیر را به مردم یادآوری کردند 

نکته ها آیت‌الله جاودان

 وقتی امیرالمؤمنین(ع)  غدیر را به مردم یادآوری کردند 


امیرالمؤمنین(ع) در طول حکومتشان به اصحاب پیامبر(ص) فرصت داد کلام پیامبر را منتقل کنند. از جمله کارهای ایشان این بود که در میدان شهر از مردم خواستند هر که در غدیر حاضر بوده و کلام پیامبر را شنیده نقل کند. ۳۰ نفر برخاستند و حدیث غدیر را نقل کردند. زید بن ارقم و انس بن مالک با اینکه در غدیر حضور داشتند، از شهادت امتناع کردند. امیرالمؤمنین(ع) به انس بن مالک فرمود: چرا با وجود حضورت در غدیر از گفتن آنچه شنیدی ابا می‌کنی؟ پیری و فراموشی را بهانه کرد. حضرت هم فرمودند: اگر دروغ می‌گویی به برصی مبتلا شوی که نتوانی آن را بپوشانی. نفرین امام در حق او مستجاب شد و استجابت این نفرین خودش گواه حقانیت شهادت ۳۰ نفری بود که غدیر را نقل کردند. به هر حال اگر چهار سال و چند ماه حکومت امیرالمؤمنین(ع) نبود، الان کسی مسلمان نبود.
چرا در قرآن، آیات مربوط به غدیر و ولایت امیرالمؤمنین(ع) به‌طور منسجم نیامده‌است؟
اینکه هر آیه از قرآن در کدام سوره و آیه چندم سوره باشد، همه به امر پیامبر(ص) است. عبارتی که در پس واقعه غدیر بر پیامبر نازل شد، در خلال آیه سوم سوره مائده است: «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دينا»؛ این عبارت در خلال آیه‌ای است که ابتدایش از حرمت خون و مردار و گوشت خوک سخن می‌گوید و در انتها نیز حکم می‌کند در شرایط اضطرار می‌توان از چیزهایی که منع شده، خورد.
همچنین آیه‌ای که صبح روز هجدهم بر پیامبر نازل شد «يا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّك‏ ...»، آیه ۶۷ سوره مائده است؛ حال آنکه بر حسب زمانی باید مقدم باشد بر آیه سوم که پس از غدیر بر پیامبر نازل شده‌است. علت چیست؟ چرا این آیات انسجام ندارد؟ آیا نمی‌شد سوره‌ای مجزا با نام «ولایت» در قرآن وجود می‌داشت که آیات، با ترتیب و با صراحت در مورد ولایت امیرالمؤمنین(ع) در آن سوره می‌آمد؟ علت، آن است که قرآن باید از تحریف مصون بماند. دولت اسلام! در زمان یزید به کعبه حمله کرد و آن را به آتش کشید. برای چنین دولت‌هایی خیلی ساده است که یک سوره را هم از قرآن به‌راحتی حذف کنند.
 لذا طرح خداوند طوری است که آیات ولایت به‌گونه‌ای بیاید که کمتر جلب توجه کند و بدین گونه قرآن حفظ شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه