تزریق ۷۲۹ هزار تن گرد و غبار به آسمان خراسان جنوبی

تزریق ۷۲۹ هزار تن گرد و غبار به آسمان خراسان جنوبی

خراسان جنوبی مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: به طور متوسط سالانه ۷۲۹ هزار و ۶۹۲ تن گرد و غبار از کانون‌های گرد و غبار خراسان جنوبی به سطح استان و مناطق مجاور می‌ریزد.  


​​​​​​​اسدالله حاتمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در خراسان جنوبی با یک نوع آلودگی هوا سر و کار داریم که امروزه به عنوان بدترین نوع آلودگی شناخته شده و آن گرد و غبار است؛ نوع آلودگی ذرات معلق با قطر زیر 5/2 میکرون است.  وی با بیان اینکه با توجه به خشکسالی و کم‌بارشی امسال پیش‌بینی می‌شود تعداد روزهای ناسالم و کم‌کیفیت هوا نسبت به سال گذشته افزایش داشته باشد، افزود: کم‌آبی تالاب‏ها و آبگیرها، کاهش حجم آب‏های زیرزمینی و کاهش رطوبت هوا و خسارت به بخش کشاورزی از مهم‌ترین خسارت‌های گرد و غبار است. مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان و هرمزگان از غبارخیزترین استان‏های کشور محسوب می‏شوند.
حاتمی با بیان اینکه کل سطح کانون‌های گرد و غبار استان 5میلیون و ۱۷۳هزار و ۵۹۷ هکتار (تقریباً یک سوم مساحت استان) با شدت‏های غبارخیزی کم، متوسط، زیاد و بسیار زیاد برآورد شده است، تصریح کرد: براساس مطالعات صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ به کارفرمایی ستاد ملی مقابله با گرد و غبار کشور، سالانه ۵۰۵ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معادل 7/5 درصد از کل GDP استان در سال ۹۴ به منابع زیستی و اقتصادی استان خسارت وارد می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه