استفاده از ظرفیت‌های ملی برای خدمت‌رسانی به زائران

تولیت آستان قدس رضوی در مجمع مشورتی دهه پایانی ماه صفرتأکید کرد

استفاده از ظرفیت‌های ملی برای خدمت‌رسانی به زائران

اهانت به شهدای عزیز، دل هر مسلمانی را به درد می‌آورد

تولیت آستان قدس رضوی بر ضرورت استفاده از ظرفیت‌های ملی برای ارتقا و گسترش خدمت‌رسانی به زائران رضوی تأکید کرد.


​​​​​​​به گزارش آستان‌نیوز، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمد مروی در مجمع مشورتی دهه پایانی ماه صفر که با حضور نماینده ولی‌فقیه در استان، استاندار خراسان رضوی و جمعی از مسئولان ارشد استانی و شهری به میزبانی آستان قدس رضوی در تالار ولایت حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، درباره تدابیر لازم برای برگزاری مراسم‌ دهه آخر صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) در مشهد مقدس سخن گفت و ابراز کرد: در دهه پایانی ماه صفر چند میلیون زائر به مشهد مقدس مشرف می‌شوند و ما کارگزاران و میزبانان میهمانان حضرت رضا(ع) هستیم.
وی با بیان اینکه باید تمام ظرفیت‌ها را برای میزبانی شایسته از زائران به کار ببریم تا در محضر مبارک حضرت رضا(ع) سربلند باشیم، به اهمیت اسکان زائران در آن ایام اشاره و عنوان کرد: تأمین اسکان تأثیر عمیقی بر میزبانی شایسته از زائران دارد؛ تخت‌های هتلی و اقامتگاه‌های رسمی مشهد پاسخگوی جمعیت میلیونی زائران نیست، بنابراین در موضوع اسکان باید از ظرفیت‌های مردمی استفاده کنیم و توجه به ارتقای فرهنگ میزبانی با استفاده از ظرفیت‌ خطبه‌های نماز جمعه، ائمه جماعات و رسانه ملی حائز اهمیت است.
حجت‌الاسلام ‌والمسلمین مروی در ادامه سخنان خود به برخی عوامل مخل روند خدمت‌رسانی شایسته به زائران اشاره کرد و خواستار عزم جدی مسئولان برای 
مقابله با گران‌فروشی و نظارت دقیق بر قیمت اقامتگاه‌ها و اجناس در فروشگاه‌ها شد.
وی با اشاره به محدودیت‌ تردد وسایل نقلیه در ایام شهادت حضرت رضا(ع) در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر، ابراز کرد: در تمهیدات ترافیکی و اعمال محدودیت‌های تردد در خیابان‌های منتهی به حرم مطهر حتماً باید شرایط کهنسالان و بیماران را در نظر گرفت و باید وسایل نقلیه عمومی برای تشرف این اشخاص به حرم مطهر در نظر گرفته شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: اگر بخواهیم در ایام پایانی ماه صفر و مناسبت‌های مختلف مذهبی میزبانی شایسته‌ای از زائران داشته باشیم، باید از ظرفیت‌های ملی استفاده کنیم. در اربعین طی بازه زمانی بیست ‌و چند روزه چندین میلیون زائر مشرف می‌شوند و بسیاری نیز در مسیر راهپیمایی نقش‌آفرینی می‌کنند اما در دهه پایانی صفر حدود 6 میلیون زائر طی تنها پنج روز به مشهد مشرف می‌شوند. بنابراین علاوه بر ظرفیت‌های مردمی باید ظرفیت‌های ملی نیز برای میزبانی از زائران به میدان بیایند زیرا ظرفیت‌ها و امکانات استان خراسان رضوی پاسخگوی جمعیت بالای زائران نیست.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد مروی ‌با اشاره به اهانت اخیر یکی از سران فتنه به شهدای گران‌قدر مدافع حرم، ابراز کرد: این‌گونه اهانت‌ها به شهدای بزرگ و عزیزی که تمام عمر خود را صرف مبارزه با دشمنان انقلاب و اسلام کرده‌اند، دل هر مسلمان انقلابی را به درد می‌آورد.
وی عنوان کرد: ملت غیور ایران قدردان انسان‌های شریفی هستند که دوران نوجوانی، جوانی و شکوفایی زندگی خود را در جبهه‌های دفاع مقدس و حفاظت از اسلام و این آب‌وخاک طی کردند و سپس به بازنشستگی خود را تقلیل ندادند و در عرصه‌های دیگری به مبارزه با دشمنان اسلام و انسانیت پرداختند و با پایمردی و مجاهدت یک جریان فاسد ضد دینی و بشری به نام داعش را از پای درآوردند.
تولیت آستان قدس رضوی مراسم باشکوه تشییع پیکر پاک شهید سلیمانی را مصداق بارز قدرشناسی ملت ایران از شهدای مدافع حرم دانست و تصریح کرد: حضور مردم و به میدان آمدن اقشار و اصناف مختلف در تشییع پیکر پاک سردار دل‌ها شهید سلیمانی به‌عنوان نماد جریان مقاومت، مصداق بارزی از سپاس و قدردانی مردم از شهدا و مجاهدان گران‌قدر مدافع حرم بود.
وی اضافه کرد: این تشییع باشکوه تنها بزرگداشت شهید سلیمانی نبود، تجلیل از تمامی شهدای مدافع حرم و شهید همدانی‌ها بود که مردم به‌راستی حق مطلب را ادا کردند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی ‌‌‌‌تصریح کرد: عده‌ای که خداوند بر دل‌هایشان مهر زده از درک حقیقت عاجز هستند، بنابراین شهدای عزیز و گران‌قدری را که امنیت، عزت، عظمت و اقتدار منطقه‌ای کشور ما از برکت خون این بزرگواران است مورد هجمه قرار می‌دهند.
وی افزود: انسان به حال افرادی که چنین اظهارنظرهایی می‌کنند غصه می‌خورد که تا چه حد گرفتار سقوط، انحطاط، گمراهی و ظلمت شده‌اند.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین با اشاره به مظلومیت فرزندان رهبر معظم انقلاب ابراز کرد: متأسفانه عده‌ای به هر مناسبتی تهمت و حرف‌های بی‌ربطی برای فرزندان رهبر معظم انقلاب درست می‌کنند؛ اهداف سوء اشخاصی که چنین تهمت‌هایی می‌زنند مشخص است، بنده با اطمینان و اطلاع عرض می‌کنم، هیچ‌کدام از فرزندان رهبر معظم انقلاب منزل شخصی ندارند، حال اینکه اشخاصی که از حیث درجه علمی و تحصیلات مشابه آن‌ها هستند به‌مراتب از شرایط و امکانات بهتری در زندگی برخوردارند.بنده بااطلاع و در حرم امام رضا(ع) عرض می‌کنم که فرزندان رهبر معظم انقلاب در حداقل وضعیت زندگی طلبگی به سر می‌برند و تهمت‌های عده‌ای به ایشان نوعی عقده‌گشایی با اهداف شوم است، اگرچه که این هجمه‌ها پاداش فرزندان رهبری را نزد خداوند بیشتر می‌کند.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی گفت: این قبیل رفتارهای غیراخلاقی را محکوم می‌کنیم و متأسف هستیم برای افرادی که این‌گونه در سراشیبی سقوط افتاده‌اند و ظاهراً تصمیم ندارند از خواب بیدار شوند.

تأمین اسکان مناسب برای زائران 
آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، نماینده ولی‌فقیه و امام‌جمعه مشهد نیز در این جلسه بر ضرورت تأمین اسکان مناسب برای زائران تأکید و عنوان کرد: باید با ایجاد سازوکارهایی بستر مشارکت مجاوران در اسکان زائران فراهم شود و دستگاه‌های اجرایی استان نیز باید اهتمام ویژه برای عملیاتی شدن برنامه‌های خود داشته باشند.

آمادگی استان برای میزبانی از زائران
نظری، استاندار خراسان رضوی نیز در این جلسه از آمادگی کامل استان برای میزبانی از زائران دهه پایانی ماه صفر خبر داد و اظهار کرد: در جلسات هماهنگی و تدابیر اتخاذ شده و برنامه‌ریزی‌های انجام ‌شده استان برای میزبانی از زائران و عزاداران ایام پایانی ماه صفر و ایام شهادت امام رضا(ع) آمادگی دارد و با وجود حضور میلیونی زائران هیچ‌ گونه نگرانی از نظر تأمین اقلام و اجناس مورد نیاز در مشهد وجود ندارد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه