به‌جای درخواست کمک، اقدام عملی کنید

امیر عبداللهیان در واکنش به پیام‌های آمریکا در مذاکرات:

به‌جای درخواست کمک، اقدام عملی کنید

وزیر امور خارجه بابیان اینکه آمریکایی‌ها در دو مورد از سه موضوع اختلافی انعطاف شفاهی نشان داده‌اند که باید تبدیل به متن شود،  با اشاره به اینکه برخی منتقد هستند که ترکیب تیم مذاکره‌کننده به نحوی چیده شده که توافق نشود، این گمانه را رد کرد و اظهار کرد:


​​​​​​​تیم با نگاه به اینکه می‌خواهیم توافق انجام شود اعزام‌شده و صرف‌نظر از دیدگاه‌های فردی، سیاست این است که چنانچه منافع ما تأمین شود، توافق انجام شود.حسین امیر عبداللهیان در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت روز خبرنگار برگزار شد، اضافه کرد: ما وقتی وارد مذاکرات شدیم اعتقاد داشتیم برخی ایرادات در برجام هست که بهتر است اصلاح شود، ولی اکنون در نقطه‌ای ایستادیم که نمی‌توانیم از خطوط قرمز بگذریم. درحال حاضر در نقطه شروع پایان توافق‌ایم و اینکه حصول نتیجه چقدر می‌تواند زمان ببرد بسته به طرف آمریکایی دارد.
وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه اختلاف بین ما و آمریکا لغو تحریم‌ها و تأمین منافع اقتصادی ایران است، ادامه داد: طبیعی است در حوزه هسته‌ای باید یک‌چیزهایی را بدهیم که تحریم‌ها برداشته شود و مسئله اصلی باقیمانده تضمین‌هاست.

نمی‌توانیم توافقی را امضا کنیم که 2 ماه بعد بگوییم اجرا نمی‌شود
وی افزود: آمریکایی‌ها می‌خواهند مشکلات خودشان را بزرگ کنند و می‌گویند این‌همه چیزی است که می‌توانیم ارائه دهیم و ما هم می‌گوییم این‌همه، نظرات ما را تأمین نمی‌کند، بروید و چیز بیشتری بیاورید. ما نمی‌توانیم توافقی را امضا کنیم که دو ماه بعد بگوییم اجرا نمی‌شود.
امیر عبداللهیان اظهار کرد: مأموریت ما این است که مذاکرات را به نقطه توافق عزتمند برسانیم.
در سه مورد در حال مذاکرات هستیم و به آقای بورل گفته‌ایم اگر نظرات منطقی ما در این سه مورد تأمین شود، آمادگی داریم وارد مرحله اعلام توافق بشویم و نشست وزیران خارجه را در وین برگزار کنیم و مراحل بعدی را پیش ببریم.
وی افزود: به آمریکایی‌ها هم گفتیم شما که مدام پیام می‌دهید در آستانه انتخابات کنگره هستیم در قیمت بنزین مشکل‌داریم و می‌خواهید به شما کمک کنیم، پس باید انعطاف نشان دهید؛ چون ما در همه مراحل مذاکره برای نشان دادن حسن‌نیت خودمان انعطاف نشان دادیم و اکنون نوبت آمریکاست.وی اظهار کرد: طرف آمریکایی در مذاکرات اخیر وین در حد نسبی در دو موضوع انعطاف شفاهی نشان داده که باید تبدیل به متن شود و مسئله سوم تضمین‌هاست.
وزیر امور خارجه تصریح کرد: روزهای آینده حتماً روزهای مهمی است برای توافق و اگر این انعطاف را نشان دهند به توافق می‌رسیم و اگرنه دنیا به آخر نخواهد رسید. آن‌ها از «پلن بی» سخن می‌گویند و ما هم «پلن بی» خودمان را داریم.
امیر عبداللهیان در این نشست همچنین به تشریح سیاست خارجی دولت سیزدهم پرداخت و گفت: نگاه به همسایگان برای ما خیلی مهم است. در حوزه همسایگان ظرفیت‌هایی داشتیم که توانستیم بخش‌هایی که فعال بود فعال‌تر کنیم و بخش‌هایی که خاموش بود به مرحله فعالیت دربیاوریم.وی با یادآوری اینکه در تعامل با برخی همسایگان حساسیت‌هایی وجود دارد و مثلاً در ارتباط با روسیه برخی می‌گویند شعار «نه شرقی و نه غربی» زیر سؤال می‌رود: خاطرنشان کرد: ما سیاست خارجی را به‌هیچ‌وجه به هیچ بلوکی گره نمی‌زنیم نه به روسیه، نه چین، نه  انگلیس یا آمریکا. ما سیاست خارجی را به منافع ملی گره می‌زنیم در هرکجای جهان که باشد.

رشد 6برابری تبادلات، تنها با تغییر رویکرد
وی بابیان اینکه ما تنها با تغییر رویکرد و تعامل با کشورهای دیگر اروپایی به‌غیراز تروئیکای عضو برجام حجم مبادلاتمان در این قاره را از 
35 درصد به 180 درصد رسانده‌ایم، گفت: توانستیم همکاری‌هایمان در اروپا را تا حدی پیش ببریم که برخی شرکت‌های اروپایی در داخل ایران سرمایه‌گذاری کنند و پروژه‌هایشان را افتتاح هم بکنند و در جمع‌بندی حوزه همسایگان و غیر همسایگان حجم مبادلات تجاری ما با نگاه هماهنگ دولت از 37 درصد به 570 درصد رشد رسیده است.
وی دیپلماسی آب را از دیگر اولویت‌های سیاست خارجی عنوان کرد و با اشاره به مذاکرات فشرده و رایزنی‌های صورت گرفته توسط وزارت نیرو و وزارت خارجه در افغانستان و با دولت ترکیه گفت: 
90 درصد آب موردنیاز کشور از داخل تأمین می‌شود اما در حوزه سیستان و بلوچستان و آبریز هیرمند و حوضه آبریز ارس چون تنها منبع تأمین‌کننده آب خارجی و همین رودخانه‌ها هستند موضوع برای ما بسیار مهم است و آن را پیگیری می‌کنیم.

خبرنگار: آرش خلیل خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه