جشنواره‌های فجر را با هدف آشتی برگزار می‌کنیم

علیرضا قزوه در نشست خبری جشنواره شعر فجر:

جشنواره‌های فجر را با هدف آشتی برگزار می‌کنیم

نشست خبری هجدهمین جشنواره بین‌المللی شعر فجر با حضور علی رمضانی؛ مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، علیرضا قزوه؛ دبیر این رویداد و حامد محقق؛ معاون مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران صبح روز گذشته در خانه کتاب برپا شد.


تجلیل از پیشکسوتان حوزه شعر
رمضانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه آنچه شعر را میان ایرانی‌ها برجسته کرده زبانی مشترک است، بر اهمیت جشنواره بین‌المللی شعر فجر تأکید کرد و گفت: یکی از برنامه‌های ارزشمند این دوره از جشنواره بین‌المللی شعر فجر تجلیل از پیشکسوتان حوزه شعر است که این کار از سال گذشته آغاز شد و امسال نیز از حجت‌الاسلام زکریا اخلاقی تجلیل به عمل خواهد آمد.
مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین تصریح کرد: یک اتفاق مهم دیگر در این دو سال عیادت اعضای هیئت علمی و داوران جشنواره از پیشکسوتان حوزه شعر و ادبیات بود و قرار است دیداری با خانم سیمین‌دخت وحیدی از پیشکسوتان شعر داشته باشیم.
به گفته رمضانی، جشنواره شعر فجر امسال در دو بخش برگزار خواهد شد که یک بخش بررسی کتاب‌های منتشر شده حوزه شعر و بخش دیگر مربوط به محافل استانی است. علاوه بر این امسال سلسله برنامه‌های تلویزیونی از دل جشنواره تدارک دیده شده که در ۳۰ شب ماه رمضان از تلویزیون پخش خواهد شد.

شعر هویت ملی ما ایرانی‌هاست
در ادامه قزوه با بیان اینکه هویت ملی ما ایرانی‌ها شعر است و این سرمایه ملی ماست، گفت: جشنواره شعر فجر پس از جشنواره فیلم فجر در زمان وزارت محمدحسین صفار هرندی شکل گرفت که پیشنهاد تأسیس آن از طرف من بود. در سال ۱۳۸۵ تمام 30 استان را درگیر کردیم و شاعرانی همچون قیصر امین‌پور، مهدی اخوان ثالث و طاهره صفارزاده در آن دوره تجلیل شدند و از این چهره‌ها به عنوان چهره‌های ملی در نخستین دوره نام برده شد.
وی افزود: در این دوره ۶۴ نفر انتخاب شدند که قرار است در ۱۰ شب شاهد شعرخوانی آن‌ها در تلویزیون باشیم. در این دوره تلاش کردیم شعر را به خانه مردم ببریم و مردم را در جایگاه قضاوت قرار دهیم. در نهایت هم هشت نفر از این تعداد باقی می‌مانند که از میان آن‌ها نفرات برتر انتخاب خواهند شد.
وی با تأکید بر اینکه تعداد کتاب‌هایی که امسال به این رویداد رسیده حدود 2هزار و 600 عنوان در بخش شعر نو و نیمایی، کلاسیک، نقد و کودک است که پس از طی شدن داوری، برگزیدگان انتخاب شدند. 
قزوه متذکر شد: یک اتفاق مهم این دوره این است که برنامه رقابت تلویزیونی شاعران مختص پایتخت نیست و در سه شهر و ۳۰ مرکز استان این رقابت صورت می‌گیرد که از شبکه‌های تلویزیونی استانی پخش خواهد شد. برهمین اساس ما همه ایران را درگیر کردیم تا تنور ادبیات و شعر را داغ نگه داریم. 
قزوه یادآور شد: وضعیت فعلی ادبیات ما به لحاظ توان ادبی پایین‌تر از حد مورد انتظار است، در حالی که توان ادبی و استعداد شعری ما بالاست، در این میان شاعران نوظهور هنوز به خوبی معرفی نشدند و البته برخی خودشان نمی‌خواهند.

نگاهی به آمار شرکت‌کنندگان این دوره
در ادامه محقق، معاون مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نیز آماری از شرکت‌کنندگان این دوره از جشنواره ارائه داد و گفت: 2هزار و 626 عنوان کتاب به دبیرخانه رسیده که از این تعداد ۲۸۹ عنوان کتاب در بخش «درباره شعر»، هزار و 913 کتاب در حوزه «شعر بزرگسال» و مابقی در حوزه شعر کلاسیک، شعر محاوره و حوزه کودک است. همچنین آثار ۸۴۶ ناشر در این دوره به دبیرخانه رسید که ۲۳ کتاب از ۱۸ ناشر از این تعداد به مرحله نهایی راه یافتند. همچنین از این تعداد هفت بانو و ۱۳ غیرتهرانی به بخش نهایی راه یافتند و میانگین سنی شرکت‌کنندگان ۳۰ تا ۷۹ سال است. همچنین ۱۰ کارگاه برگزار خواهد شد و ۶ داور غیرتهرانی هم داریم.

برخی فضا را مسموم می‌کنند
قزوه تأکید کرد: ما در همین سال‌ها و دهه رشد زیادی در شعر کردیم و وضعیت شعر ما ظرفیت بالایی دارد اما اینکه از آن راضی باشیم، خیر این طور نیست. اگر بپرسیم ما به عنوان بخش دولتی در این بدنه توانستیم وظیفه خودمان را به درستی انجام دهیم می‌گویم خیر. آیا کوتاهی عمدی بوده؟ بله ممکن است. اما من صداقت را در حوزه هنری و وزارت ‌فرهنگ و ارشاد می‌بینم، اما ‌کسانی هم هستند که فضا را مسموم می‌کنند و به شاعران می‌گویند با جمهوری اسلامی کار نکنید و هراس در دلشان می‌اندازند. 
وی با بیان اینکه برخی قهر کردند و برخی هم وادار به قهر شدند، گفت: ما این جشنواره‌ها را از در آشتی برگزار می‌کنیم و به هر کسی با هر دیدگاهی که وارد می‌شود به شعریتشان احترام می‌گذاریم. خب وضعیت خیلی راضی‌کننده نیست اما باید تلاش کنیم به وضعیت خوبی برسیم و همه گناه‌ها تقصیر ما نیست.

داوران براساس دیدگاه علمی‌شان انتخاب شدند 
قزوه با اشاره به نحوه انتخاب داوران گفت: داوران انتصاب نشدند بلکه انتخاب شدند و رأی آوردند و به عدالت مشهورند، با عنوان شاعر انقلاب شناخته نمی‌شوند و به خاطر اعتقادات به آن‌ها امتیاز ندادیم، بلکه به منتقد بودن و دیدگاه‌هایشان رأی دادیم که آن را سوار کار کردند و ادبیت را ملاک قرار دادند و یکی از سالم‌ترین دوره‌ها را داشتیم. قزوه درباره سطح آثار جشنواره هم اظهار کرد: به نظرم از ۱۰۰ عنوان ۸۰ کتاب نباید چاپ شود، برخی توهم شاعری دارند، اما ۲۰ درصد کار قابل تحمل داریم و زیر ۵ درصد کار خیلی خوب و حرفه‌ای می‌بینیم در واقع آن کارهای خوب یکی  دو  درصد هستند که نامزد می‌شوند.

جوایز ۲۵۰ میلیون تومانی
رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره میزان جوایز و برگزیده داشتن بخش‌های مختلف گفت: این موضوع را پیش‌تر مطرح کردم و شفاف به آن پاسخ دادم و امیدوارم دیگر چنین پرسش‌هایی پیش نیاید اما باز هم می‌گویم وزارت ارشاد برای پرداخت جوایز جشنواره توصیه‌ای برای برگزیده کردن و نکردن ندارد و به اعضای هیئت علمی هم توصیه شده براساس معیارها حرکت کنند بنابراین هیچ وقت در این سه دوره که من حضور داشتم چنین بحثی را ‌نداشتیم. میزان جوایز افزایش پیدا کرده و برگزیدگان ۲۵۰ میلیون تومان، شایستگان تقدیر ۷۵ میلیون تومان و ‌مثل سال‌های گذشته در بخش برنامه‌های تلویزیونی و ‌رده استانی به برگزیدگان و پیشکسوتان هدایایی داده خواهد شد. همچنین مانند سال‌های گذشته برگزیدگان شعر فجر برگزیده کتاب سال هم هستند و ‌عضو بنیاد ملی نخبگان هم می‌شوند.
خبرنگار: صبا کریمی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه