امام رضا(ع) برای ماه مبارک رمضان چه برنامه عملی پیشنهاد داده‌اند؟

امام رضا(ع) برای ماه مبارک رمضان چه برنامه عملی پیشنهاد داده‌اند؟

اعمال مستحبی فراوانی در ماه مبارک رمضان در روایت‌ها ذکر شده و در منابع حدیثی نیز از امام رضا(ع) اعمال زیادی آمده است که به هشت مورد از آن‌ها اشاره می‌شود.

ورع
حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: «افضل الاعمال فی هذا الشهر الورع عن محارم الله». بافضیلت‌ترین عمل در ماه مبارک رمضان را ورع دانسته‌اند. مقامی که بالاتر از تقواست.

قرائت قرآن
ماه مبارک رمضان، بهار قرآن است، حضرت رضا(ع) در روایتی مشهور می‌فرمایند: «من قرأ فی شهر رمضان آیه من کتاب الله عزوجل کان کمن ختم القرآن فی غیره من الشهور» هر کس در این ماه یک آیه بخواند مانند کسی است که در ماه‌های دیگر تمام قرآن را خوانده است. 

صلوات بر پیامبر(ص)
حضرت رضا (ع) می‌فرمایند: «اکثر فی هذا الشهر المبارک... الصلاه علی رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم فان فی ذلک ثواب عظیماً و اجراً کبیراً». ایشان تأکید می‌کنند در ماه مبارک رمضان صلوات زیاد بر پیامبر(ص) و آلش بفرستید که دارای ثواب و پاداش بزرگی است. 

نماز مستحبی
خواندن نماز مستحبی در همه ماه‌های سال دارای ثواب است اما این عمل در ماه مبارک رمضان دارای پاداشی ویژه است. حضرت می‌فرمایند: هر کس در این ماه نماز مستحبی بخواند، رهایی از آتش برای او نوشته خواهد شد.

افطاری دادن
سنت افطاری در ماه مبارک رمضان از اموری است که بسیار به آن تأکید شده است، امام رضا(ع) نیز ثواب افطاری دادن را بیشتر از خود روزه‌داری می‌دانند و می‌فرمایند: «تفطیرک اخاک الصائم افضل به صیامک». در روایتی دیگر افطاری دادن به هر مقدار حتی اندک را شایسته پاداش الهی ذکر می‌کنند.

کمک به همنوعان
امام رئوف(ع) و امام مهربانی‌ها کمک کردن به همنوعان را در ماه مبارک رمضان معادل جواز عبور از صراط می‌دانند و می‌فرمایند: «من اعان فیه مؤمناً اعان الله تعالی علی الجواز علی الصراط یوم تزل فیه الاقدام» و با این بیان بر فضیلت احسان تأکید می‌کنند.

خشنود کردن دیگران
در این خصوص امام رضا عليه السلام می فرمایند: مَن تَبَسَّمَ في وَجهِ أخيهِ المُؤمِنِ كَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً ، و مَن كَتَبَ اللّه ُ لَهُ حَسَنَةً لَم يُعَذِّبهُ .  هركه به روى برادر مؤمن خود لبخند بزند ، خداوند برايش ثوابى خواهد نوشت و هركه خداوند برايش ثوابى بنويسد ، او را عذاب نخواهد داد .

زیارت اباعبدالله  (ع)
«من زار الحسین علیه السلام یعتکف عنده العشر الاواخر من شهر رمضان فکانما اعتکف عند قبر النبی صلی الله علیه و آله و سلم» هر کس در دهه آخر ماه رمضان معکتف و زائر امام حسین(ع) باشد مانند کسی است که در حرم پیامبر(ص) معتکف شده باشد.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه