مصرف ۲۴۶ میلیون لیتر سوخت طی 33 روز در خراسان رضوی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی خبر داد

مصرف ۲۴۶ میلیون لیتر سوخت طی 33 روز در خراسان رضوی

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی روز گذشته در سومین کنفرانس خبری قرارگاه عملیاتی مرکزی خدمات سفر زائرین که در سالن جلسات اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی برگزار شد، گفت: بنا بر آخرین آمار، روز گذشته ۱۷۲ هزار و ۹۹۲ نفر وارد مشهد شدند که از این تعداد ۱۰هزار و ۹۱۹ نفر از طریق هوایی، ۱۸ هزار و ۴۲۱ نفر از طریق ریلی، ۳۱ هزار و ۹۸۰ نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ۱۱۱ هزار و ۶۷۲ نفر نیز با وسایل نقلیه شخصی وارد مشهد شده‌اند.


حجت‌الاسلام حجت گنابادی‌نژادافزود: مجموع ورودی‌ها به مشهد نیز از ۱۵ اسفند تا ۱۸ فروردین‌ ۱۱میلیون و ۱۲۷ هزار و 735نفر بوده که از این تعداد 351 هزار و 68 نفر از طریق هوایی، ۶۱۶هزار و 358 نفر از طریق ریلی، ۸۸۰ هزار و 138 نفر از طریق ناوگان حمل‌ونقل عمومی جاده‌ای و ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار و ۱۷۱ نفر با وسایل نقلیه شخصی به مشهد آمده‌اند.
وی بیان کرد: از مجموعه مراکز اقامتی استان که در طول این 33 روز مورد استفاده قرار گرفته، در مجموع 38 درصد از ظرفیت کل اسکان مورد بهره‌برداری قرار گرفته که واحدهای رسمی ۵۳ درصد، واحدهای موقت 55 درصد و واحدهای اضطراری ۲۱ درصد مورد استفاده زائران بوده است. 
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه از زحمات مسئولان در پنج دانشگاه علوم پزشکی استان تشکر می‌کنم، ادامه داد: در این مدت ۹۰ هزار و ۵۶۶ بازدید، نظارت و کنترل از مجموعه حوزه وظایف دانشگاه‌های علوم پزشکی در زمینه ظرفیت‌های توزیع مواد غذایی، خدمات، اماکن اقامتی، مراکز درمانی و بهداشتی و اماکن عمومی داشته‌اند. 
گنابادی‌نژاد افزود: طبق گزارش این کمیته برای ۲۰ هزار و ۹84 مورد نیز اقدام‌های قانونی از جمله اخطار، معرفی به مراجع قضایی و پلمب صورت گرفته است.
وی درباره میزان مصرف سوخت در این ایام نیز گفت: از 15 اسفند تا 18 فروردین ۲۴۶میلیون لیتر مصرف سوخت در سطح استان داشتیم که به طور متوسط مصرف روزانه 7/8میلیون لیتر بوده است. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نیز شاهد افزایش 9درصدی مصرف سوخت هستیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی درباره زمان اقامت زائران در مشهد اظهار کرد: با وجود اینکه در ایام ماه رمضان قرار داریم و تمهیداتی برای اقامت 10 روزه زائران انجام داده بودیم، مدت متوسط اقامت در مشهد در ایام نوروز سه روز بوده است.
گنابادی‌نژاد خاطرنشان کرد: درباره آمارگیری در این دو سه سال کارهای گسترده و وسیعی برای اعتبارسنجی و ارتقای اعتبار آمار زائر در سطوح مختلف انجام دادیم که مهم‌ترین و اصلی‌ترینش این بود که سرشماری آمار زائران جزو مصوبات کارگروه ملی زیارت قرار گرفت و مرکز ملی آمار ایران موظف شد سرشماری ملی آمار زائران را با عنوان اولویت‌های سالانه خود در دستورکار قرار دهد.
وی ادامه داد: با توجه به تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس مرکز آمار ایران، در هر دو مرحله این موضوع را پیگیری کردیم و در این مرحله نیز توافق‌های خیلی خوبی انجام شد. امیدواریم با ورود مرکز ملی آمار ایران بتوانیم از نظر آمارگیری شرایط بهتر و باثبات‌تری داشته باشیم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان اینکه برای نخستین بار تمام فرایند موجود آمارگیری را مستندسازی کرده و این فرایند را در سطح وسیع اطلاع‌رسانی کردیم، گفت: با وجود همه اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته قراردادی را با دانشگاه فردوسی برای اعتبارسنجی فرایند آمار موجود زائران رضوی تنظیم کردیم. 
گنابادی‌نژاد با بیان اینکه ظرفیت اماکن رسمی مشهد در طول سال ارزان‌تر از تمام نقاط کشور است، متذکر شد: در مجموع هزینه‌های سفر زیاد است و این هزینه برای مردم قابل تأمین نیست. از این رو مردم با شناسایی و بررسی ظرفیت‌های مختلف اسکان با هزینه مورد نظر خود از این اماکن استفاده می‌کنند. دلیل افزایش ظرفیت اسکان موقت نیز همین موضوع بوده است.
وی تأکید کرد: شهر مشهد به دوره‌های زمانی مشخصی نیاز دارد که در آن زمان‌ هتل‌ها و بازارها به زائران تخفیف دهند تا این موضوع را به جاذبه‌ گردشگری در کنار زیارت تبدیل کنیم. در زمینه حمل و نقل نیز باید ظرفیت‌های ریلی و هوایی افزایش یابد. تلاش‌هایی صورت گرفته؛ اما همچنان نیاز به کار دارد.

پلمب ۸۴ واحد اقتصادی در 33 روز گذشته
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی نیز در ادامه با بیان اینکه کمیته نظارت و بازرسی و تنظیم بازار ستاد خدمات سفر استان اقدام‌های ویژه و مؤثری در سطح استان انجام داده است، گفت: از 15 اسفند تا 18 فروردین در مجموع ۹ هزار و ۴78 مورد گزارش تخلف دریافت کردیم که به لحاظ رتبه پس از استان تهران با ۳۲ درصد، خراسان رضوی با ۱۱ درصد گزارش تخلف، رتبه دوم را در سطح کشور دارد. 
بخشعلی بیاتی قله‌زو افزود: 20 درصد این گزارش‌ها مربوط به حوزه مواد خوراکی و غذایی، 20 درصد مربوط به مواد پروتئینی، گوشت قرمز و گوشت مرغ، ۱۱ درصد نان، 11 درصد واحدهای خدماتی، اقامتی و پارکینگ، ۱۰ درصد میوه، ۹ درصد پوشاک، 9 درصد غذاهای رستورانی و 10 درصد نیز مربوط به سایر خدمات است.
وی عنوان کرد: در طول این طرح نظارتی در مجموع ۱۲هزار و ۶۰۵ مورد بازدید از واحدهای اقتصادی صورت گرفته و 2هزار و 343 پرونده تشکیل شده که ارزش کل پرونده‌ها یک‌هزار و ۹15میلیارد ریال بوده است. 
معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اداره کل صمت خراسان رضوی با اشاره به 471 مورد شکایت‌ دریافتی از پایگاه‌های سطح شهر مشهد، بیان کرد: یک‌میلیارد و 655 میلیون تومان استرداد وجه به شاکیان داشتیم.
بیاتی با بیان اینکه ۸۴ مورد پلمب واحد اقتصادی در این 33 روز داشتیم، گفت: 38/7 درصد از تخلفات مربوط به درج نکردن قیمت و نرخ‌نامه، 30/7 درصد گران‌فروشی، 13/1 درصد صادر نکردن صورتحساب، 6/3 درصد ارائه نکردن فاکتور، 2/6 درصد اجرا نکردن تکالیف واحدهای صنفی، 1/9 درصد حمل و نقل، نگهداری و عرضه کالای قاچاق، 1/7 درصد رعایت نکردن دستورالعمل‌های بهداشتی، 1/1 درصد تقلب و  2/9 درصد مربوط به حراج غیرقانونی و یک‌درصد سایر تخلفات بوده است.
وی درباره درصد کالاهای تخلفی نیز افزود: 23/6درصد مربوط به پوشاک، منسوجات و کیف و کفش، 23/4 درصد مواد خوراکی و محصولات صنایع غذایی، 4/2 درصد اقلام آرایشی و بهداشتی، 3/1درصد لوازم خانگی، مبلمان و اثاثیه، 2/4 درصد واحدهای اقامتی و هتل، 2/1 درصد قطعات یدکی و 41/2درصد مربوط به سایر کالاها و خدمات بوده است.

خبرنگتار: فریده خسروی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه