بهار پربار سمنان

گزارشی از نخستین سفر استانی دولت در سال ۱۴۰۳ به حاشیه کویر  و افتتاح ۹ طرح بزرگ عمرانی

بهار پربار سمنان

در دومین دور از سفرهای استانی، استان سمنان به عنوان «بهار سفرهای استانی دولت سیزدهم» چهاردهمین مقصد سفر رئیس جمهور بود.


همزمان با آغاز این سفر در روز پنجشنبه 30 فروردین، بروشوری حاوی مشخصات 9 طرح مهم با عنوان اقدامات رئیس جمهور در این سفر منتشر شد که جزئیاتی از آنچه رئیس دولت در سفر به سمنان انجام داد را ذکر می‌کرد.

هدایای آبی دولت به سمنانی‌ها
سه مورد از این پروژه‌ها مربوط به مشکلات آب این استان بود که رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه در جمع خبرنگاران، مهم‌ترین هدف این سفر را اتمام طرح‌های نیمه تمام آبی خواند و اطمینان داد همه همت ما این است تا در این سفر کارهای نیمه‌تمام و وعده‌ها اجرایی شود. باوجود این، نخستین برنامه این سفر افتتاح فاز دوم نیروگاه برق سمنان به ظرفیت ۳۶۶ مگاوات برای رفع ناترازی‌های تأمین انرژی بود. رئیس جمهور در هنگام افتتاح این طرح اعلام کرد اهمیت دیگر این پروژه در اقدامات جهادی است، در آغاز، دولت سیزدهم با ۲۲ هزار مگاوات ناترازی انرژی روبه‌رو بود ولی با تلاش جهادی وزارت صمت و نیرو اکنون شاهدیم 8هزار مگاوات تولید برق صورت گرفته است. در گام‌های بعد سفر ریاست جمهوری با حضور وزیر نیرو طرح‌های انتقال آب به شهرستان‌های گرمسار و آرادان به بهره‌برداری رسید و عنوان شد برای شهرستان‌های شاهرود و سمنان هم‌ طرح‌هایی در دست اجراست که با تصویب و پشتیبانی دولت تنش آبی این دو شهرستان هم برطرف می‌شود.

حرم تا حرم در ایستگاه سمنان
مهم‌ترین پروژه این سفر، تعیین تکلیف کلان پروژه حرم تا حرم بود که با حضور رئیس جمهور و فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص) به‌عنوان مجری طرح و مسئولان وزارت راه و شهرسازی در اتاق نشست حل مسئله و رفع مشکلات پیش‌روی این پروژه، به تحقق پیوست. این طرح‌ که حدفاصل قم تا گرمسار آن اجرایی شده باید از گرمسار تا مشهد هم ادامه پیدا کند. در نشست دست‌اندرکاران این پروژه درخواست‌های جدید و طرح‌های نخبگانی مبنی بر انجام کارشناسی دوباره در مسیر این آزادراه، پیشنهاد بازنگری در مسیر احداث آزادراه حرم تا حرم و اصلاح یا حذف بخش‌های غیرضروری این کلان‌پروژه مطرح شد. استاندار سمنان هم عبور این آزادراه از نزدیکی شهرها برای بهره‌مندی مسافران از خدمات شهری و رونق بیشتر شهرها را خواستار شد. رئیس‌جمهور پس از دریافت گزارش‌های لازم با تأکید بر ضرورت کاهش هزینه و زمان، دستور تأمین اعتبار بخش‌های اولویت‌دار این طرح را صادر کرد.

نفس تازه در کالبد مسکن ملی سمنان
سیدابراهیم رئیسی در ادامه سفر خود و پس از ‌سخنرانی در جمع مردم،‌ واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی و طرح جوانی جمعیت را به شهروندان دارای شرایط واگذار کرد، این زمین‌ها 200 متری و برای ساخت خانه‌های ویلایی است و به کسانی تعلق گرفت که فرزند سوم و یا بیشتر آن‌ها در سال 1400 به بعد متولد شده بودند. این خانه‌های واگذار شده در قالب طرح‌های نهضت ملی مسکن، مقاوم‌سازی خانه‌های روستایی و بازآفرینی شهری ساخته شده‌اند. تکمیل بیمارستان امام حسین (ع) شاهرود و مرکز جامع سرطان با ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تکمیل پروژه‌های مقاوم‌سازی و محرومیت زدایی، مدارس ناایمن و ساماندهی مدارس با اعتبار ۲۲۰ میلیارد تومان از دیگر طرح‌های اولویت‌دار سفر بودند که اجرایی شدند. 

160میلیارد تومان بودجه برای شهرها و روستاها
همچنین تکمیل مخازن آب شهرها و روستاهای استان سمنان با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان، در سفر رئیس جمهور به استان سمنان که یکی از مهم‌ترین طرح‌های نیروگاهی پس از انقلاب اسلامی است به بهره‌برداری رسید. در پایان این سفر یک روزه باتوجه به درخواست مردم دامغان برای دیدار با رئیس جمهور، سیدابراهیم رئیسی برنامه سفر خود را به استان سمنان تغییر داد و برای دیدار با مردم دامغان در روز دوم سفر خود با حضور در مصلای نماز جمعه این شهر، برای مردم دامغان سخنرانی کرد. حجت‌الاسلام مهدوی‌نژاد امام جمعه موقت دامغان هم در خطبه‌های نماز جمعه این هفته این شهر اظهار کرد حضور رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در استان سمنان مایه برکت بود. وی با بیان اینکه دور دوم سفر رئیس‌جمهور به استان سمنان سبب رفع مشکلات استان در بخش‌های مختلف شده است، تصریح کرد حقیقتاً حضور آیت‌الله رئیسی و اعضای هیئت دولت در استان سمنان موجب دلگرمی مردم ما شد.

خبرنگار: فاطمه کامیاب

برچسب ها :
ارسال دیدگاه