بنزین آمریکایی‌ها روی آتش بحران‌های جهانی

ایالات‌متحده با وجود ادعاهای متعدد مبنی‌بر عدم گسترش جنگ بسته کمک 95میلیارددلاری به اوکراین، رژیم‌صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد

بنزین آمریکایی‌ها روی آتش بحران‌های جهانی

با وجود اختلافات شدید میان قانون‌گذاران آمریکایی، مجلس نمایندگان ایالات متحده سرانجام با غلبه بر جمهوری‌خواهان سرسخت مخالف، لایحه کمک بیش از 95میلیارد دلاری به اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان را تصویب کرد.


​​​​​​​در این بسته کمکی 60.84 میلیارد دلار برای جنگ اوکراین (شامل ۲۳ میلیارد دلار برای تأمین تسلیحات)، 26.4میلیارد دلار به رژیم صهیونیستی (9.1میلیارد دلار برای موارد بشردوستانه) و همچنین برای حمایت از تایوان در دو اقیانوس هند و آرام 8.12 میلیارد دلار در نظر گرفته شد. در اقدام یاد شده علاوه بر اختصاص کمک‌ برای کشورهای دوست، لایحه‌ای برای انتقال دارایی‌های مسدود شده روسیه به اوکراین، وضع تحریم‌هایی علیه حماس و ایران و ملزم کردن مالک تیک‌تاک به فروش این شبکه اجتماعی و یا ممنوع شدن در سراسر آمریکا، دیده شده است.
گام جنگ‌طلبانه مجلس نمایندگان آمریکا از همان ابتدا با واکنش‌هایی روبه‌رو شده است. جو بایدن از تصویب «کمک حیاتی» به اوکراین و اسرائیل استقبال کرده و بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر صهیونیستی آن را نشان‌دهنده حمایت قوی آمریکا از اسرائیل و گامی در راستایی دفاع از تمدن غرب خوانده است. روسیه اما با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این اقدام سبب افزایش ثروت آمریکا و در عین حال ویرانی بیشتر اوکراین خواهد شد. 

3 پیامد تصمیم کنگره
لایحه یاد شده اکنون به مجلس سنا که تحت کنترل دموکرات‌هاست فرستاده خواهد شد و به احتمال زیاد در آنجا مورد تأیید متحدان دولت جو بایدن قرار خواهد گرفت. انتظار می‌رود هفته آینده این لایحه در سنا بررسی شود. 
از تصمیم اخیر نهاد قانون‌گذار ایالات متحده می‌توان چند برداشت کرد.
1. اقدامی که بوی جنگ می‌دهد: حرکت و مهره‌چینی مجلس نمایندگان آمریکا در کمترین حالت، پاشیدن بنزین بر آتش بحران‌های جهانی و اقدامی جنگ‌طلبانه است. اوکراین، رژیم صهیونیستی و تایوان این روزها در کانون تنش میان ابرقدرت‌ها قرار دارند و دست گذاشتن واشنگتن روی این حوزه‌ها مانند چوب در لانه زنبور کردن است و می‌تواند جهان را در آستانه تقابلی گسترده‌تر قرار دهد. 
جالب آنکه تصویب لایحه کمک مالی ایالات متحده برای رژیم صهیونیستی، در حالی است که پیش از این، شورای حقوق بشر سازمان ملل به واسطه جنایات اشغالگران در غزه، فروش و ارسال هر نوع سلاح به مقصد فلسطین اشغالی را ممنوع اعلام کرده بود، اما آمریکا تلاش می‌کند با بستن قرارداد تسلیحاتی با اسرائیل و همچنین حمایت از اوکراین و تایوان در قالب بسته کمک مالی، موجب بیشتر شدن آتش جنگ در شرق و غرب دنیا باشد و برای قدرت‌هایی چون روسیه و چین خط و نشان بکشد.
ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به همین مسئله و تأکید بر اینکه اقدام آمریکا به تشدید بحران‌های جهان منجر خواهد شد، گفت: کمک نظامی به کی‌یف تأمین مالی مستقیم اقدامات تروریستی است؛ کمک به تایوان مداخله در امور داخلی چین محسوب شده و کمک به اسرائیل نیز مستقیماً به تشدید تنش بی‌سابقه در منطقه منجر خواهد شد.
2. اثبات دورویی سیاسی واشنگتن: تصویب کمک ۲۶میلیارد دلاری اختصاص یافته به رژیم صهیونیستی، مهر تأیید همراهی آمریکا با جنایات اشغالگران در غزه و چراغ سبزی برای گسترش دامنه جنگ است. این لایحه در حالی تصویب شد که اسرائیل با حماس در حال جنگ بوده و جامعه جهانی درباره سرنوشت غیرنظامیان در غزه به‌شدت نگران است. بایدن در چند ماه اخیر، همزمان با سیل کمک به تل‌آویو، در راستای فریب افکار جهانی و داخلی بارها اعلام کرده بود جنگ غزه باید تمام شود. درباره فروکش کردن جنگ اوکراین و روسیه هم اگرچه رئیس جمهور آمریکا بارها حرف زده، ولی واقعیت ماجرا چیزی خلاف آن را نشان می‌دهد. ایالات متحده در دو سالی که از جنگ اوکراین می‌گذرد بارها برای ادامه جنگ البته به نفع اوکراین، بسته‌های کمک مالی و حتی کمک‌های نظامی و تسلیحاتی ارسال کرده، اقدامی که مشابهش را هم برای دوستان صهیونیست خود از آغاز جنگ غزه تاکنون فرستاده است و این اثبات دورویی سیاسی واشنگتن در برخورد با بحران‌های جهانی است. 
3. دودستگی درونی در آمریکا: بسته حمایتی اخیر در میان اختلافات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به تصویب رسید. جمهوری‌خواهان به‌ویژه در موضوع کمک به اوکراین مخالفت‌های گسترده‌ای داشتند که سبب شد لایحه 6ماهی در مجلس نمایندگان بلاتکلیف بماند. اقدام مجلس در نتیجه پیوستن جمهوری‌خواهان میانه‌رو به دموکرات‌ها رقم خورد. در حالی که نمایندگان با ۳۶۶ رأی موافق و ۵۸ رأی مخالف لایحه حمایت مالی از رژیم صهیونیستی را تصویب کردند، لایحه کمک به اوکراین تنها با ۳۱۱ رأی موافق در برابر ۱۱۲ رأی مخالف به تصویب رسید؛ یعنی در حالی که همه ۲۱۰دموکرات رأی مثبت دادند، بیشتر نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره مخالف بودند (۱۱۲ نفرشان رأی مخالف و ۱۰۱ نفر رأی موافق). 
این حرکت قطعاً نارضایتی طیف تندرو جمهوری‌خواه را به دنبال خواهد داشت. گزارش برخی منابع خبری از حاشیه تصویب کمک مالی جنجالی حاکی است جمعی از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند طرح برکناری مایک جانسون، رئیس جمهوری‌خواه این مجلس را به علت عملکرد او در خصوص لایحه کمک به اوکراین کلید زده‌اند. به‌طور نمونه مارجری تیلور گرین، عضو تندرو حزب، تصویب شدن لوایح کمک خارجی در مجلس را فروختن یکجای آمریکا توصیف کرد و ضمن درخواست کناره‌گیری جانسون، گفت: وقتی در کنگره اعضایی هستند که در مجلس نمایندگان پرچم اوکراین را تکان می‌دهند، آن هم در حالی که برای امنیت مرزهایمان هیچ کاری نمی‌کنیم، گمان می‌کنم هر آمریکایی حق دارد خشمگین باشد. شورش جمهوری‌خواهان به معنای آن است که مایک جانسون ممکن است راه رئیس مجلس قبلی را طی کرده و به دلیل اینکه به امنیت مرزی بی‌اعتنا بوده از کار اخراج شود.

خبرنگار:  مهدی خالدی  

برچسب ها :
ارسال دیدگاه