حیات دریاچه ارومیه در گرو «تأمین حقابه»

تراز آبی در سال جدید افزایش يافت 

حیات دریاچه ارومیه در گرو «تأمین حقابه»

تراز اکولوژیک در دریاچه ارومیه پیش از این حدود 12/5 میلیارد مترمکعب بوده که با وجود بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب، در حال حاضر حجم آبی این دریاچه به 1/74 میلیارد مترمکعب رسیده است.بر اساس اعلام مسئولان تراز سطح دریاچه ارومیه نسبت به ابتدای مهر (شروع سال آبی جدید) حدود ۵۰ سانتیمتر و نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۵ سانتیمتر رشد را نشان می‌دهد به گونه‌ای که در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از سطح دریاچه با آب پوشیده شده است.


گزارش‌های دریافتی نشان می‌دهد حجم آب دریاچه هم اکنون 1/74 میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با حجم هزار و 600 میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب رشد داشته است.
همچنین گزارش‌های منتشر شده از شرکت مدیریت منابع آب ایران نشان می‌دهد سدهای ارومیه در سال آبی جدید نسبت به مدت مشابه سال گذشته وضعیت بهتری داشته و حدود ۵۹ درصد آن‌ها هم اکنون پر هستند.در حال حاضر ۱۳ سد موجود در این حوضه حدود ۹۹۲ میلیون مترمکعب آب دارند که در مقایسه با سال گذشته حدود ۵ درصد بیشتر است.

نجات ارومیه با رهاسازی آب 
بارندگی‌های اخیر و توجه به رهاسازی آب در این مدت موجب شده دریاچه ارومیه جان تازه‌ای بگیرد.
بنا بر آمار اعلامی ۶۰ تا ۶۵ درصد بهبود تراز سطح دریاچه ارومیه حاصل بارندگی‌ها و ۳۵ تا ۴۰ درصد نتیجه رهاسازی آب در این دریاچه بوده و از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا پایان آن حدود ۳۶۲ میلیون مترمکعب آب در دریاچه رهاسازی شده است.این میزان رهاسازی در شرایطی صورت گرفته که دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی پیش‌تر گفته بود با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در دستور کار قرار گرفته که حقابه دریاچه ارومیه است.

ورود قوه قضائیه برای تأمین حقابه
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با بیان اینکه ‌حقابه دریاچه ارومیه باید به صورت ۱۰۰درصد تأمین شود، گفت: اقدام‌های قضایی گسترده‌ای در خصوص صیانت از دریاچه ارومیه با رویکرد پیشگیری در دست اقدام است.ناصر عتباتی در دومین جلسه شورای حفظ حقوق بیت‌المال آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی شرایط خاص و ویژه‌ای از لحاظ منابع طبیعی و پوشش گیاهی دارد. وی افزود: همه ما امانتدار این نعمت‌های الهی هستیم و باید از آن مراقبت و صیانت کنیم و اجازه غارت، تجاوز و تعرض به آن را ندهیم.رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با اشاره به اهمیت محیط زیست استان تأکید کرد: با توجه به شرایط مناسب این روزها حقابه دریاچه ارومیه باید به صورت ۱۰۰درصد تأمین شود. اقدام‌های قضایی گسترده‌ای در خصوص صیانت از دریاچه ارومیه با رویکرد پیشگیری در دست اقدام است.

حقابه دریاچه تأمین می‌شود
در همین حال دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی در روز‌های پایانی سال گذشته در بازدید از این دریاچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و شرایط ترسالی در سال زراعی جاری، رهاسازی یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب در دستور کار قرار دارد که حقابه دریاچه ارومیه است.محمدصادق معتمدیان افزود: این حقابه هم از طریق رودخانه‌های منتهی به دریاچه و هم از طریق سدها تأمین خواهد شد.
وی اضافه کرد: از آذرماه سال 1402 برای نخستین بار رهاسازی آب از طریق سد سیلوه و کانی سیب از طریق تونل کانی سیب و گدارچای به سمت دریاچه ارومیه آغاز شد.
دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اظهار کرد: همچنین ۱۴۰ مترمکعب در ثانیه آب از طریق سد بوکان و ۳۰ مترمکعب در ثانیه آب از طریق سد مهاباد برای نجات جان دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: حقابه زیست محیطی هم برای ما مهم بوده و تلاش کردیم در دو سال اخیر تالاب‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که به علت عدم تخصیص حقابه خشک شده بودند، آبگیری شوند.
معتمدیان گفت: ۸۵ میلیون مترمکعب حقابه به این امر اختصاص داده شده تا شاهد احیای تالاب‌ها در سطح حوضه آبریز باشیم.
وی با اشاره به همکاری وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غرب در تخصیص حقابه‌ها افزود: بخش عمده‌ای از حقابه دریاچه ارومیه از طریق مدیریت مصرف و منابع آبی در استان است.دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه اضافه کرد: بخش کشاورزی بزرگ‌ترین بخش مصرف‌کننده آب در آذربایجان غربی است و ۹۱ درصد از آب‌های استان در این بخش مصرف می‌شود.استاندار آذربایجان غربی اظهار کرد: سه محصول یونجه، سیب و چغندر قند بخش عمده‌ای از آب استان را مصرف می‌کنند که با توجه به این امر تغییر الگوی کشت ضروری است.معتمدیان ادامه داد: قطعاً رویکرد دولت در بخش سخت‌افزاری با تخصیص اعتبارات و امکانات ویژه محقق شده و هر سه ماه یک ‌بار شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ها بودیم و در چند ماه آینده شاهد افتتاح کانال بادین آباد به عنوان فاز دوم پروژه کانی سیب خواهیم بود که ظرفیت انتقال ۱۸۰میلیون مترمکعب آب به سد کانی سیب و دریاچه ارومیه را خواهد داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه