ماجرای غرق شدن پسر بچه هفت ساله در اردوی ازمیغان

ماجرای غرق شدن پسر بچه هفت ساله در اردوی ازمیغان

مفقود شدن یک کودک عضو کاروان زیر نظر بهزیستی که از شهرستان مه‌ولات خراسان رضوی در منطقه ازمیغان خراسان جنوبی حضور یافتند، عصر پنجشنبه ۳۰ فروردین به مراکز امدادی شهرستان طبس اعلام شد و تیم‌های آتش‌نشانی و هلال‌احمر وارد عمل شدند که در نهایت پس از بررسی‌های اولیه و عملیات جست‌وجو توسط نیروهای امدادی، جسد بی‌جان کودک هفت ساله در میان آب‌های سطحی دره ورودی به کشتزارهای منطقه پیدا شد.


«حدود ساعت ۱۶ و ۵۰ دقیقه روز پنجشنبه با اعلام حادثه به مرکز آتش‌‌نشانی، تیم چهار نفره غواص اعزام شد. موقعیت حادثه جایی نبود که مردم جمع شوند بلکه در قسمت پرت واقع شده. از این رو کسی از آنجا عبور نکرده که متوجه غرق شدن این کودک شود». این‌ها را رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس گفت.
مرتضی افراسیابی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به اینکه آب محل حادثه گل‌آلود بوده، بیان کرد: با توجه به شواهد موجود، این کودک تنها وارد آب شده، چون سرپرست گروه و بقیه اعضا حدود دو ساعت به دنبالش بودند.
وی، عمق آب این مکان را تقریباً سه متر اعلام کرد و گفت: نیروهای آتش‌نشانی حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه پس از اعلام حادثه به محل رسیدند و زمان عملیات ۱۰ دقیقه طول کشید تا جسد از آب بیرون کشیده شد.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری طبس بر ضرورت رعایت نکات ایمنی و مراقبت‌های لازم توسط خانواده‌ها و مربیان همچنین استقرار نجات غریق در زمان حضور گردشگران و مردم منطقه برای جلوگیری از چنین حوادثی تأکید کرد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان طبس هم با بیان اینکه سالانه غرق‌شدگی در روستای ازمیغان زیاد بوده، گفت: امسال در عید نوروز به لحاظ استقرار غریق نجات مشکلی نداشتیم؛ اما پس از اتمام تعطیلات، تیم‌های غریق نجات هم رفتند. بنابراین وظیفه سرپرست اردو بوده که مراقبت و نظارت بیشتری داشته باشد.
مجتبی ابراهیمی ادامه داد: روستای ازمیغان به خاطر شرایط آب و هوایی خاص، محل قرارگیری نخل و شالی کنار هم است. از این رو آب زیادی اطراف باغ‌ها جریان دارد؛ اما در برخی نقاط عمق آب بیشتر یا باتلاقی می‌شود که تابلوهای خطر و هشدارهای لازم نصب شده است.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این‌باره به خبرنگار قدس خراسان گفت: طبق شیوه‌نامه‌هایی که در بهزیستی داریم، هر اتفاق ناگواری در مراکز زیر پوشش رخ دهد، بلافاصله اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد. به محض اینکه از این اتفاق مطلع شدیم، به دادستانی مشهد شهرستان مه‌ولات و حتی خراسان جنوبی اطلاع داده شد و اول وقت صبح جمعه تیم حراست و بازرسی را به شهرستان مه‌ولات فرستادیم. آن‌ها پس از بررسی‌های لازم، از آنجا به محل وقوع حادثه در شهرستان طبس رفتند و موضوع را مورد بررسی قرار دادند.
مسعود فیروزی ضمن اظهار تأسف و تأثر قلبی از این اتفاق تلخ، بیان کرد: روز یکشنبه بر اساس مشاهده‌ها و بررسی‌هایی که صورت گرفت، کمیته نظارت را برگزار کردیم و با توجه به قصورهایی که ممکن است اتفاق افتاده باشد، برخورد نظارتی را خیلی سختگیرانه انجام دادیم و موضوع را به مرکز ابلاغ کردیم.
وی ادامه داد: علاوه بر این، دادستانی خراسان جنوبی هم در حال پیگیری است و بر اساس شکایتی که والدین این کودک انجام دهند بررسی‌های قضایی صورت
 خواهد گرفت.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی تأکید کرد: تمام تلاش ما این است که کمترین اتفاق‌ها را در مراکز داشته باشیم؛ اما زمانی هم که این اتفاق‌ها می‌افتد، باید تجربه‌ای برای جلوگیری از تکرار اتفاق‌های مشابه باشد.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب ها :
ارسال دیدگاه