پایان پذیرش معلم خریدخدمت از مهر1403 

وزیر آموزش‌وپرورش در گفت‌وگو با قدس خبر داد

پایان پذیرش معلم خریدخدمت از مهر1403 

وزیر آموزش و پرورش در گفت‌وگو با قدس آنلاین از پیگیری‌های این وزارتخانه برای پرداخت مطالبات آموزگاران، رتبه‌بندی نومعلمان و اقدامات انجام گرفته برای تقویت هنرستان‌ها و مناطق محروم خبر داد.


رضامراد صحرایی گفت: در دو سال اخیر رشد دانش‌آموزانی که به هنرستان‌ها رفته‌اند قابل‌توجه بوده است؛ به‌نحوی‌که در سال تحصیلی جاری بیش از ۳۹درصد دانش‌آموزان جذب هنرستان‌ها شده‌اند و در برخی شهرها ظرفیت نداریم، درحالی‌که درگذشته برخی هنرستان‌ها خالی می‌ماندند. بعضی هنرستان‌ها فضاهای بسیار بزرگ و گسترده‌ای در اختیار دارند و باید تولیدی شوند و به سمت رشته‌ها و حرفه‌هایی بروند که بازار کار و تولید به آن‌ها نیاز دارد.
این موضوع موجب شده در کتاب‌های درسی و ایجاد رشته‌های جدید هم فعال شویم و تاکنون ۱۰۰رشته جدید تأسیس کرده‌ایم؛ مثل رشته‌های مبتنی‌بر سیاست دریامحور که مورد توجه 
رهبر معظم انقلاب بوده است. هنرستان‌هایی را در کنار کارخانه‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم و امروز رشته‌هایی را داریم که بی‌سابقه‌اند؛ به‌عنوان نمونه می‌توانم به رشته تعمیرات تجهیزات پزشکی و بیمارستانی، رشته کودکیاری یا بهداشت محیط و رشته‌هایی که با تعامل با سازمان محیط‌زیست یا با راه‌آهن و دیگر صنایع ایجاد کرده‌ایم، اشاره‌کنم.
هدف ما این است سن اشتغال پایین بیاید و دانش‌آموزان از ۱۸سالگی بتوانند وارد بازار کار شوند.
صحرایی همچنین ضمن تأکید بر افزایش سهم دانش‌آموزان مناطق محروم برای مدارس خاص گفت: سال گذشته یک آیین‌نامه خوب از دولت گرفتیم که اگر دانش‌آموزان دهک‌های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان قبول شوند، تمام هزینه آن‌ها را تقبل کنیم. این اتفاق بی‌سابقه‌ای بود و در کنار برخی حمایت‌های دیگر سبب شد تعداد دانش‌آموزان مناطق محروم و دهک‌های یک تا چهار در مدارس تیزهوشان ۴۵درصد افزایش پیدا کند.
کنکور را هم با دادن ضریب قطعی به معدل پایه دوازدهم اجرا کردیم که به‌طور محسوسی سهم دانش‌آموزان مناطق محروم در دانشگاه‌های برتر کشور افزایش پیدا کرد و هفت استان سهمیه‌شان نسبت به سال پیش بالا رفت.
الان هم سیاست کاهش تنوع مدارس را در دستور کار قرار داده‌ایم و این سیاست منجر به افزایش سهم دانش‌آموزان چهار دهک اول در مدارس تیزهوشان و پذیرش دانشگاه‌های برتر شده است.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه در خصوص پرداخت بیمه و حقوق آموزگاران شرکتی، حجمی و قراردادی نیز بیان کرد: سال گذشته برای نیروهای خرید خدمات مجوز به‌کارگیری نداشتیم ولی با توجه به کمبود نیرو ناچار شدیم از این نیروها استفاده کنیم که طبعاً به دلیل نداشتن مجوز، در پرداخت حقوق و مزایای آن‌ها تأخیر به وجود آمد.
البته در روزهای پایان سال گذشته توانستیم چهار ماه از حقوق و حق‌الزحمه آن‌ها را پرداخت کنیم و بقیه را هم تلاش می‌کنیم به‌زودی پرداخت شود و توصیه جدی کرده‌ایم این معلمان در آزمون‌های استخدامی شرکت کنند. اگر قانون برنامه هفتم تصویب شود، تسهیلاتی نیز برای نیروهای خرید خدمات در این برنامه دیده‌شده و بر مبنای خدماتشان، امتیازهایی را دریافت خواهند کرد که در قبولی و پذیرش آن‌ها تأثیر خواهد داشت.
ولی از مهر۱۴۰۳ همه تلاش ما این است دیگر نیروی خرید خدمات نداشته باشیم. یعنی این عزیزان یا در آزمون، قبول و جذب خواهند شد و یا در فرایند قرارداد کار معین قرار می‌گیرند، اما با شروطی که سازمان اداری و استخدامی کشور تعیین خواهد کرد.
وی در خصوص مطالبات پرداخت نشده بازنشستگان 1۴۰۲ نیز گفت: معمولاً در آموزش‌وپرورش و چند دستگاه و وزارتخانه بزرگ مثل وزارت بهداشت و نیروهای مسلح مطالبات پاداش بازنشستگان در سال بعد پرداخت می‌شود.
منتظریم مصوبه مجلس در خصوص بودجه۱۴۰۳ به دستمان برسد و ان‌شاءالله سازمان برنامه‌وبودجه هم اعتبارات پاداش بازنشستگان ۱۴۰۲ را به ما پرداخت کند.
صحرایی به موضوع رتبه نومعلمان هم اشاره کرد و افزود: این رتبه‌بندی هم در حال انجام است و این پیشنهاد به ما رسیده و در حال بررسی آن هستیم. رسیدگی به اعتراض‌ها در رتبه‌بندی‌ها در سال ۱۴۰۲ نیز تا حد قابل‌قبولی انجام گرفت؛ اما مشکل برخی همکاران باقی‌مانده که در حال بررسی هستیم تا حل‌وفصل شود. در حال حاضر آماده اصلاح آیین‌نامه رتبه‌بندی برای مرحله دوم هستیم که مرحله ارتقاست.

خبرنگار: آرش خلیل‌خانه

برچسب ها :
ارسال دیدگاه