مسیر ایران، کوتاه و کم‌هزینه

مسیر ایران، کوتاه و کم‌هزینه

کارشناس و تحلیلگر لبنانی درباره مهم‌ترین مزایا و فواید حمل و نقل ریلی از ایران برای صادرات کالاهای چینی به اروپا نسبت به خطوط ریلی دیگر مانند چین - قرقیزستان - ازبکستان گفت:
چین بین 10هزار تا 15هزار کیلومتر از اروپا در یک خط زیگزاگی فاصله دارد که حمل و نقل کالا از طریق دریا را به یک کار طولانی و پرهزینه تبدیل می‌کند. زمان حمل و نقل کالا از طریق دریا نیز بسته به نوع کشتی‌های حامل آن چندین ماه است. حمل کالا از طریق هوایی نیز به هواپیماهای ترابری غول پیکر با هزینه بسیار بالا نیاز دارد، اما ایجاد خطوط حمل و نقل زمینی با سرمایه گذاری در ساخت راه آهن‌های پیشرفته سبب کاهش زمان و هزینه لازم برای حمل همان مقدار کالا به میزان نصف می‌رسد؛ براین اساس اهمیت کشورهایی که راه آهن از آن‌ها عبور می‌کند، به ویژه ایران خودنمایی می‌کند.
در اتکا بر خط آهن چین- قرقیزستان- ازبکستان، به خاطر وجود دریای خزر و دریای سیاه در مسیر، به زمان طولانی‌تری برای رساندن کالاها به اروپا نیاز است، اما استفاده از مسیر ایران، این مسافت و زمان را کوتاه می‌کند؛ چراکه در این مسیر، نیازی به عبور از آب یا انتقال مکرر زمینی وجود ندارد که این مسئله سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سرمایه‌گذاری و هزینه‌های حمل و نقل کالا می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه