پراید با 71 درصد آلاینده‌ترین خودرو شهر

۱۲ هزار خودرو آلاینده در مشهد شناسایی شدند

پراید با 71 درصد آلاینده‌ترین خودرو شهر

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: گشت‌های معاینه فنی در 6ماهه نخست سال‌۱۴۰۱، ۱۲هزار و۸۱۲ خودرو آلاینده را شناسایی کرده‌اند که ۷۱ درصد از آن‌ها پراید است.


به گزارش قدس آنلاین، کیفیت هوای کلانشهر مشهد و افزایش هوای ناسالم و وضعیت هشدار، سال‌هاست گریبان این کلانشهر را گرفته است. در کنار معاینه فنی دوره‌ای خودروها یکی از راهکارهای شهرداری برای شناسایی خودروهای دودزاد، گشت‌های منظم بررسی معاینه فنی در سطح شهر است. وی با بیان اینکه هم ‌اکنون در مشهد 6 گشت ثابت معاینه فنی برای شناسایی خودروهای آلاینده فعال است، گفت: گشت‌های معاینه فنی در 6 ‌ماهه نخست سال‌۱۴۰۱، ۱۲هزار و۸۱۲ خودرو آلاینده را شناسایی کرده‌اند. از این تعداد، ۵۲‌ درصد خودروها بدون معاینه فنی بوده‌اند و ۳۴ درصد نیز دودزا هستند. محمد پذیرا افزود: براساس آمار، ۷۱ درصد از خودروهای آلاینده شناسایی‌شده، پراید است و در رده‌های بعدی، خودروهایی همچون پژو۴۰۵ و پیکان‌وانت در فهرست آلاینده‌ترین خودروهای شهر قرار می‌گیرند. وی با بیان اینکه ۱۰درصد خودروهایی که از سوی گشت‌های شهرداری شناسایی می‌شوند، متعلق ‌به شهرستان‌های اطراف مشهد هستند، ادامه داد: این موضوع نشان‌دهنده اهمیت فعال‌سازی و به‌ کارگیری مکانیزم مشابه شهر مشهد در شهرستان‌های اطراف است تا به‌ شکل عملیاتی از تردد خودروهای آلاینده جلوگیری شود.
افزون ‌بر برپایی گشت‌های متعدد، ایده استفاده از سیستم‌های جدید RS به ‌منظور تشخیص دودزایی خودروها از راه دور نیز در دست بررسی است. رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی خدمات شهری شهرداری مشهد به برخورد سه‌ مرحله‌ای با خودروهای دودزا اشاره کرد و ادامه داد: در مرحله نخست، اخطار رفع نقص به خود فرد ابلاغ می‌شود و مالک خودرو تا دو هفته فرصت دارد برای رفع نقص خودرو خود اقدام کند. در مرحله دوم، این اخطار به محل سکونت فرد ارسال می‌شود و در نهایت پس‌ از بررسی کامل و رفع ‌نشدن نقص‌ها، پلاک خودرو توقیف می‌شود.
خودروهای جدید در چهار سال نخست فعالیت خود، برای معاینه فنی، اجباری ندارند که این رقم تا پیش از سال‌۱۳۹۶، پنج سال تعیین شده بود. باید توجه کرد که با تصویب این قانون، ۹‌ درصد از تعداد خودروهایی که پیش از فرا رسیدن زمان مقرر برای معاینه فنی، دودزا می‌شدند، کاهش پیدا کرد. به نظر می‌رسد برای کاهش حداکثری حضور خودروهای آلاینده در شهر و جلوگیری از آلودگی بیشتر هوا، نیاز است برای سن معافیت از معاینه فنی خودروهای جدید تجدیدنظر انجام شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه