سخت‌ترین روزهای زندگی امام کاظم(ع) به روایت «زندانبان یهودی»

سخت‌ترین روزهای زندگی امام کاظم(ع) به روایت «زندانبان یهودی»

کتاب «زندانبان یهودی» برشی از زندگی امام موسی کاظم(ع) است که نویسنده در آن با استفاده از منابع تاریخی، بخشی از مظلومیت این امام همام را روایت کرده است.


به گزارش خبرگزاری تسنیم، رمان «زندانبان یهودی» نوشته سیدسعید هاشمی، نویسنده، شاعر و رمان‌نویس از سوی انتشارات جمکران منتشر شد. هاشمی این‌ بار در جدیدترین اثر خود سراغ زندگی و زمانه امام موسی کاظم(ع) رفته و روزگار پرخفقان اواخر عمر این امام بزرگوار، رنج‌ها و سختی‌هایی را روایت می‌کند که در زندان‌های بنی‌عباس به ایشان تحمیل شده بود.
ماجرای رمان «زندانبان یهودی» در روزگاری روایت می‌شود که امام موسی کاظم(ع) تحت نظارت شدید امنیتی در زندان‌های مختلف نگهداری و از زندانی به زندان دیگر منتقل می‌شوند. سندی بن شاهک، رئیس شرطه‌های بغداد که به سفاکی و دشمنی با شیعیان و علویان شهره است، امور را در دست دارد. سندی یهودی است که به ظاهر مسلمان شده و در پی شناسایی سازمان وکالت است و افراد سازمان وکالت را زیرنظر دارد و نمی‌خواهد مردم هیچ ارتباطی با امام(ع) داشته باشند؛ در غیر این صورت دستگیر و شکنجه می‌شوند.
خلیفه‌ عباسی سندی را به کاخ دعوت می‌کند و به او مأموریت می‌دهد امام(ع) را تحت نظارت خود قرار دهد و زندانی کند. این بخش مرحله دیگری از زندگی امام(ع) را روایت می‌کند؛ مرحله‌ای که در آن، امام(ع) و پیشوای شیعیان در زندان قرار دارد و مورد ظالمانه‌ترین شکنجه‌ها و محدودیت‌ها قرار می‌گیرد. سندی با پذیرش این مأموریت، امام موسی کاظم(ع) را به خانه خود می‌برد و در چاهی عمیق و نمناک زندانی می‌کند و شکنجه می‌دهد، اما همه چیز آن‌طور که سندی انتظار دارد، پیش نمی‌رود... .
در منابع تاریخی از جمله امالی شیخ صدوق درباره شرایط امام(ع) در دورانی که در زندان سندی به سر بردند، آمده: امام(ع) مدت چهار سال در زندان او بود که به شهادتشان انجامید. زندانبان امام در این مدت «مسیب» بود که از کارگزاران حکومت بنی‌عباس به شمار می‌رفت و سمت‌های نظامی و امنیتی داشت. وی ابتدا به امام(ع) گرایش داشت و در مقطع پایانی عمر حضرت نیز به امام(ع) اظهار علاقه می‌کرد و گرایش به علویان داشت. امام(ع) نیز گاه سخنان و پیام‌هایی را با او در میان می‌گذاشتند.
زندان سندی بن شاهک را به دلیل مسئولیت مسیب در اداره آن، «زندان مسیب» نیز می‌نامیدند و محل آن نزدیک باب‌الکوفه بغداد بود. دوران این حبس بر امام(ع) بسیار سخت گذشت. در صلواتی که هنگام زیارت امام(ع) خوانده می‌شود: «الْمُعَذَّبِ فِی قَعْرِ السُّجُونِ وَ ظُلَمِ الْمَطَامِیرِ...» به فشارها و شکنجه‌های جسمی و روحی امام(ع) در این زندان اشاره می‌شود. شهادت مظلومانه امام(ع) نیز در همین زندان روی داد که با خرمای زهرآلود بود.
رمان «زندانبان یهودی» در 268صفحه و به قیمت 98هزار تومان توسط انتشارات کتاب جمکران چاپ و وارد بازار نشر شده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه