جولان زباله‌گردها در بیرجند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری خبر داد

جولان زباله‌گردها در بیرجند

سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ در بیرجند خبر داد و گفت: با اجرای این طرح، زباله‌گردها هم ساماندهی می‌شوند.


این روزها زباله‌گردی در شهر بیرجند شیوع پیدا کرده است و هر روز بسیاری فارغ از سن و جنسیت به جمعیت این افراد اضافه می‌شوند.
بدیهی است تولید ۱۱۰ تا ۱۵۰ تُن زباله در روز و جای خالی طرح‌های جمع‌آوری نه تنها بر این پدیده دامن می‌زند بلکه با اجرایی نشدن طرح تفکیک زباله از مبدأ و همچنین نبود بازیافت در استان، سودهای میلیاردی طلاهای کثیف که عده‌ای برای گذران زندگی به آن روی آورده‌اند، نصیب دلالانی می‌شود که سود چند صد هزار تومانی زباله‌گردها را میلیاردی به جیب می‌زنند و از استان خارج می‌کنند.
هرچند متولیان از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ و ساماندهی زباله‌گردها در دل این طرح خبر می‌دهند؛ اما امید است در مسیر اجرا ناتمام نماند.

وعده‌هایی که ناتمام ماند
۱۷ مرداد ۹۷ محمدعلی جاوید، شهردار وقت بیرجند گفت: مناقصه تفکیک پسماندهای خانگی از مبدأ را در دستور کار قرار داده‌ایم که پیمانکار از چند روز آینده تفکیک را از مبدأ آغاز می‌کند و پردازش پسماندها نیز باید توسط پیمانکار انجام ‌شود.
وعده این طرح نه تنها در چند روز عملی نشد؛ بلکه باری دیگر همایون شاکری، معاون وقت خدمات شهری شهردار بیرجند در ۱۳ دی ۹۷ وعده دیگری برای اجرای طرح داد و گفت: پیمانکار طرح تفکیک زباله از مبدأ مشخص شده و امیدواریم تا پایان سال 97 این طرح در شهر بیرجند اجرایی شود.
اکنون از این وعده‌ها چند سال می‌گذرد و مسئولان هم کرسی خدمت را به دیگری واگذار کرده‌اند؛ اما هنوز طرح به معنای واقعی اجرایی نشده است. انتظار می‌رود در شرایطی که می‌توان از این گنج کثیف، سودهای میلیاردی حاصل کرد، اندکی در اجرای واقعی طرح گام برداشته شود.

تولید ۱۵۰ تن زباله در ۲۴ ساعت
محمود ظهوری، سرپرست سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند در گفت‌وگو با مهر، نظافت معابر شهری، ساماندهی زباله‌گردها، ساماندهی سگ‌های بدون صاحب و اورژانس ۱۳۷ را از جمله اقدامات سازمان مدیریت پسماند شهرداری بیرجند عنوان کرد و گفت: روزانه ۱۱۰ تا ۱۵۰ تن زباله تولید و توسط این سازمان مدیریت می‌شود.
وی با اشاره به سؤالی پیرامون طرح‌های مسئولان برای ساماندهی زباله‌گردها بیان کرد: تفکیک زباله از مبدأ منطقی‌ترین قسمت از جمع‌آوری زباله است که خواستاریم توسط شهروندان مورد توجه قرار گیرد.
ظهوری از اجرای طرح تفکیک زباله از مبدأ خبر داد و بیان کرد: این طرح آماده شده و در حال رفع ایرادهای آن هستیم که امید است با استفاده از ظرفیت مجریان بخش خصوصی تا پایان بهمن ماه اجرایی ‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه