سرخس در انتظار اتصال به شبکه ترانزیت بین‌المللی

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی خبر داد

سرخس در انتظار اتصال به شبکه ترانزیت بین‌المللی

معاون اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: دولت به شدت اصرار دارد شبکه ترانزیت سرخس را به چابهار وصل کند و این مسیر تا زاهدان به بهره‌برداری رسیده است و امیدواریم خیلی سریع به این مسیر برسیم.


به گزارش قدس آنلاین، ابوالفضل چمندی اظهار کرد: در مدت محدودی به دلیل اتفاقات داخل افغانستان مراودات ما تحت تأثیر قرار گرفت و در حال حاضر وضعیت، رو به رشد است و امیدواریم این جریان تا پایان سال جبران شود.
وی اظهار کرد: تمرکز افغانستان بر تولید داخل است و اکنون این فرصت به وجود آمده تا مانند آلمان خطوط تولیدی را صادر کنیم البته صادرات خطوط تولیدی، ارزش افزوده بالایی دارد. 
وی عنوان کرد: کارگروه کشاورزی و دامپروری، یکی از کارگروه‌های تشکیل شده است که بخشی از توافقات با افغانستان برای صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش کشاورزی و دامداری شکل گرفت که این توافق سود زیادی را برای بخش خصوصی شامل می‌شود. امیدواریم توسعه روابط به نفع صادرات استان باشد.
وی گفت: مشکل واگن به حوزه آسیای میانه برمی‌گردد و سه ماه روی این موضوع متمرکز هستیم تا حل شود. بخش خصوصی اصرار داشت این کار از بخش دولتی یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی به بخش خصوصی واگذار شود و اتفاق هم افتاد و راه‌آهن این ساز و کار را در اختیار بخش خصوصی قرار داد. در حال حاضر بین ۶۰ تا ۷۰ شرکت خصوصی تأمین واگن را انجام می‌دهند؛ اما بخش خصوصی قیمت‌ها را بسیار بالا برد و هزینه حمل و نقل برای مقاصد نزدیک بین ٣هزار تا ٣هزار و 500دلار و برای مقاصد دور تا ٨ هزار دلار تعریف شده است و دوباره در تلاش هستیم این حوزه به بخش دولتی واگذار شود.
چمندی عنوان کرد: با توجه به ظرفیت بالای خراسان رضوی باید بازارهای هدف، جدی پیگیری شود. در عمان، قطر، چین و سایر کشورها زمانی که صادرات به افغانستان چالش داشت ایجاد شد که نشان‌دهنده جایگزینی بازارهای جدید است. اگر وضعیت افغانستان به گذشته برگردد به دلیل اینکه بازارهای جدید را هم داریم، عملاً افزایش صادرات خواهیم داشت.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه