زنگ خطر جدی برای فرزندان در فضای سایبری

یک پژوهشگر فضای مجازی در گفت‌وگو با قدس مطرح کرد

زنگ خطر جدی برای فرزندان در فضای سایبری

سید علیرضا آل داوود، پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی در گفت‌وگو با قدس آنلاین در مورد ارتقای سواد رسانه‌ای والدین گفت: در وهله نخست ارتقای سواد رسانه‌ای والد مدنظر است، وقتی والدین آگاهی‌ و سواد رسانه‌ای پایینی داشته باشند نمی‌توانند در این فضا با زبان اقناع، فرزندانشان را از تهدیدات و آسیب‌های فضای مجازی در امان نگه دارند و بهره‌برداری از فرصت‌های این فضا هم برایشان ممکن نیست، پس نخستین نکته برای ما ارتقای سواد رسانه‌ای والدین و سواد فضای مجازی است.


 وی همچنین فضای سایبری را زنگ خطری برای خانواده‌ها دانست و ادامه داد: متأسفانه به دلیل فضای مجازی رها شده در کشورمان در بحث حفاظت و صیانت از کودک در فضای مجازی، زنگ خطر جدی برای جامعه و خانواده‌ها به صدا درآمده است. متأسفانه این کودکان معصوم که در این فضا بی‌دفاع وارد شدند، از نظر سواد رسانه‌ای متفاوت هستند و هیچ جایی برای مخفی شدن از اراذل و اوباش سایبری ندارند و اضطراب و استرس بسیار سنگینی به آنان وارد می‌شود به حدی که اختلالات شناختی و روانی پیدا می‌کنند که این اختلالات از حد تحمل کودک خارج است؛ ما در این فضا شاهد این مسئله هستیم.
آل داوود در ادامه گفت: برای صیانت از فرزندان، نرم‌افزار‌های زیادی در شبکه‌ها و فضای مجازی معرفی می‌شوند اما بهتر است اگر بچه زیر ۱۰ سال است ابزاری خریداری شود که حتماً حالت کودک (کیدز مود) داشته باشد. خیلی از تبلت‌ها اکنون این قابلیت را دارند و بسیاری از فروشگاه‌های نرم‌افزار ابزارهای بسیار خوبی برای صیانت از کودک در فضای مجازی پیشنهاد می‌دهند اما مسئله مهم برای ما نحوه درست به‌کارگیری این نرم‌افزارهاست چرا که اگر کودکی متوجه شود تحت نظر و کنترل پدر و مادر است ممکن است با توجه به هوش بالای بچه‌های این نسل، به سمت مخفی‌سازی فعالیت‌ها پیش برود و بتواند پدر و مادر را فریب دهد. نکته مهم این است که پدر و مادرها سواد دیجیتالی و کار با نرم‌افزارها را ارتقا دهند.
وی با توجه به نگرانی که باید درباره نسل آینده داشت، افزود: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با خشونت سایبری و صیانت از کودک در فضای سایبری، تدوین قوانین و رگولاتوری سیاست‌گذاری فضای سایبر در داخل کشور است. باید برای صیانت از فرزندانمان در این فضا، به صورت شفاف رده‌بندی سنی را در حوزه ورود به شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و استفاده از محتوا‌ها، بازی‌ها و انیمیشن‌ها در کشور به صورت قانونی جدی بگیریم. کودکان امروز، نسل آینده ما هستند؛ باید از نقشه‌های دشمن در فضای سایبری بر سر جنگ شناختی و جنگ ادراکی، جلوگیری کنیم.
دشمن در فضای مجازی، در بازه‌های بلندمدت جنگ شناختی و جنگ ترکیبی ایجاد کرده و نسل آینده ما را با انواع محتواهای مهندسی‌شده مدیریت می‌کند که می‌تواند برای آینده ما بسیار خطرناک باشد؛ یعنی ممکن است با نسلی روبه‌رو شویم که هیچ تعلق خاطری به وطن، هویت و فرهنگ خود نداشته باشد.

خبرنگار: حدیث محمدگلی

برچسب ها :
ارسال دیدگاه