کریسمس زیرسایه حکومت نظامی

انگلیس برای غلبه بر اعتصابات دست به دامن ارتش می‌شود

کریسمس زیرسایه حکومت نظامی

گسترش موج نارضایتی شغلی کارکنان بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی، مقامات انگلیس را بر آن داشته که صراحتاً اعلام کنند برای تأمین حداقل خدمات در مراکز حساس طی اعتصابات تعطیلات پایان سال در این کشور دست به دامن ارتش خواهند شد.


​​​​​​​با نزدیک شدن به کریسمس، فشارها به دولت انگلیس افزایش یافته و اعتصابات بخش‌های حمل و نقل، توزیع پست، بخش نفت، آموزش، امنیت و پلیس مرزبانی و بهداشت و حتی سازمان‌های غیردولتی را فرا گرفته است. کارکنان بخش ریلی انگلیس نخستین گروهی بودند که اعتراض کرده و چند بار در اعتصاب‌های ۲۴ ساعته یا ۴۸ ساعته مشارکت داشته‌اند. این در حالی است که پرستاران نیز در اقدامی که طی بیش از ۱۰۰ سال گذشته سابقه ندارد، در ماه جاری (دسامبر) دو روز دست به اعتصاب خواهند زد. نظرسنجی نشریه میرور نشان می‌دهد ۵۴درصد مردم بریتانیا از اعتصاب پرستاران حمایت می‌کنند. امدادگران نیز روز چهارشنبه به پرستاران پیوستند و به نفع اعتصابات پیش از کریسمس رأی دادند و انتظار می‌رود کارکنان امنیتی در شرکت بهره‌برداری قطارهای سریع یورواستار این ماه دست به اعتصاب بزنند.

اختلال گسترده در پروازها
اعتصاب‌‌ در ادارات و نهادهای مختلف سراسر انگلیس هم شامل بخش‌های خصوصی و هم بخش‌های دولتی می‌شود که به‌تازگی گسترش زیادی یافته؛ زیرا کارکنان خواهان افزایش حقوق و دستمزدهای خود هستند تا بتوانند با گرانی ناشی از افزایش قیمت‌های انرژی و غذا که به بیش از ۱۱ درصد رسیده، کنار بیایند. با توجه به افزایش شدید قیمت انرژی و مواد غذایی، میانگین تورم در انگلیس به بالاترین میزان در ۴۱سال گذشته رسیده است. در میان نارضایتی‌ها اتحادیه خدمات عمومی و تجاری انگلیس هم اعلام کرده اعضای آن در فرودگاه‌های «گاتویک»، «هیترو»، «منچستر»، «بیرمنگام» و «کاردیف» از تاریخ ۲۳ دسامبر تا ۳۱ دسامبر (دوم تا ۱۰ دی ماه) و در شلوغ‌ترین روزهای سال برای مسافرت‌های بین‌المللی به مدت هشت روز اعتصاب خواهند کرد». شرکت تجزیه و تحلیل هوانوردی سیریوم تخمین زده است بیش از ۱۰ هزار پرواز که احتمالاً بیش از ۲ میلیون مسافر را حمل می‌کنند، در نتیجه اعتصاب فرودگاه‌های انگلیس دچار اختلال خواهند شد. مسافران در شهرهای مختلف انگلیس در حال حاضر در طول دوره کریسمس با اختلال جدی در کار مترو و راه آهن مواجه هستند، چون در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار کارگر راه‌آهن اعتصاب خود را آغاز کرده‌اند. رسانه‌های استرالیایی در این خصوص گزارش دادند آن دسته از استرالیایی‌هایی که برای کریسمس به بریتانیا سفر می‌کنند باید انتظار مواجهه با هرج و مرج و اختلال را در پی اعتصاب‌های گسترده در انگلیس داشته باشند.

از اختیارات گسترده پلیس تا ورود ارتش
در مقابل، رابرت جنریک وزیر مهاجرت انگلیس تأکید کرد تصمیم برای اعتصاب غیرقابل توجیه است و برنامه‌های هزاران خانواده و کسب و کار را به هم خواهد ریخت. مقامات انگلیس همچنین گفتند برای گذر از این شرایط سخت در حال آموزش 2هزار نظامی برای پشتیبانی از گارد مرزی هستند. 
اما آنچه اعتراضات و اعتصابات در انگلیس را از دیگر کشورهای اروپایی متمایز کرد، واکنش عجیب «ریشی سوناک» نخست‌وزیر تازه‌کار این کشور بود که از اختیارات ویژه به پلیس گرفته تا دستور به ارتش برای ورود به ماجرا را در بر می‌گرفت. سوناک اعلام کرده نیروی پلیس این کشور، اختیارات جدیدی را برای سرکوب اعتراضات غیرقانونی دریافت کرده و در برخورد برای پایان‌دادن به «اخلال و رنج» حاصل از این اعتراضات برای خانواده‌های عادی از حمایت کامل او برخوردار است. جالب‌تر اینکه برخی منابع خبر داده‌اند دولت انگلیس در نظر دارد برای مقابله با اعتصابات احتمالی کادر درمان در زمستان پیشِ‌رو، از نیروهای مسلح استفاده کند.
اعطای اختیارات گسترده به پلیس و همچنین احتمال استفاده از ارتش برای جلوگیری از گسترش اعتراضات و سرکوب معترضان در انگلیس در حالی است که این کشور در مواجهه با اغتشاشات ایران کاسه داغ تر از آش شده و مردم ایران را به ناآرامی‌ها فرا می‌خواند. این موضوع درباره دیگر دولت‌های متمدن دنیای غرب هم صادق است. به‌طور نمونه آلمان و کانادا دو کشور دیگر بودند که به شدت از اغتشاشگران در ایران حمایت کردند، اما همان‌ها در مواجهه با اعتراضات داخلی سرکوب مردم را در دستور کار قرار دادند، موضوعی که بار دیگر استانداردهای دوگانه غرب در مسائل مختلف را بر ما آشکار می‌کند.
گفتنی است آخرین اعتصاب سراسری در بریتانیا به سوم مه ۱۹۲۶ برمی‌گردد که ۹ روز به طول انجامید؛ وقتی که 1/5 میلیون نفر از کارمندان بخش خصوصی دست از کار کشیدند. در آن زمان، ۱۷ میلیون کارگر در بخش خصوصی و تنها 1/5 میلیون کارگر در بخش دولتی وجود داشت، در حالی ‌که امروز به ترتیب ۲۷ میلیون و 5/7 میلیون کارگر در این بخش‌ها مشغول به کار هستند. با وجود این، امروزه برخی رهبران اتحادیه‌ها می‌گویند در حال هماهنگ‌کردن اقداماتی برای حداکثر تأثیرگذاری هستند و نزدیک به ۱۰۰ سال پس از آخرین اعتصاب عمومی، 1/5 میلیون کارگر ممکن است تا کریسمس دوباره در صفوف تظاهرات حضور پیدا کنند.

خبرنگار: هدایت جاوید

برچسب ها :
ارسال دیدگاه