عقلانیت فاطمی

متن بیانیه اجتماع بانوان فاطمی

عقلانیت فاطمی


​​​​​​​صلی‌الله علیک یا فاطمه الزهرا(س) یادبود حضرت فاطمه زهرا(س) فرصت مغتنمی برای زنان مسلمان است تا هویت زن مسلمان و ارزش والای زنان در نظر اسلام و در پرتو نظام اسلامی مورد توجه و مداقه قرار گیرد. در چنین شرایطی جا دارد زن مسلمان با تأمل در مفاهیم اسلامی و ارزش‌گذاری‌های اسلامی و با دقت در خطوطی که در نظام اسلامی برای پیشرفت زنان و مردان پیش‌بینی شده است، هویت خود را بازیابی کند و قامت رسای استدلال را در مقابل سفسطه‌ها و وسوسه‌های عوامل صهیونیسم و سرمایه‌گذاری و زراندوزی غرب به نمایش دربیاورد.
بزرگداشت ایام شهادت حضرت زهرا(س)  یک حرکت نمادین است؛ معنایش این است که زن باید در این صراط حرکت کند؛ عظمت و جلالت و علوّ مقام و مقدار برای زنان در این راه است؛ راهی که در آن تقوا هست، عفاف هست، دانش هست، نطق هست، ایستادگی در میدان‌های گوناگونِ محتاج ایستادگی هست، تربیت فرزند هست، زندگی خانوادگی هست، همه زینت‌ها و فضیلت‌های معنوی در آن هست.
آری ما وارث چنین بانویی هستیم. ما با تکیه بر عقلانيت فاطمی پا در راه انقلاب گذاشته‌ایم و از آن سال‌های سرد و جهالت به در آمده‌ایم؛ از سال‌هایی که زنان ایران بی‌سواد و مهجور زیر سایه شوم مدل‌های برگرفته از اندیشه غرب نسبت به زن بودند؛ سال‌هایی که زن اگر دیده می‌شد، روی پرده سینما بود و بس! سال‌هایی که مادران نگران از فردای فرزندانشان، ناامید از عدالتی بودند که استبداد ادعایش را داشت. 
فاصله گرفته‌ایم از روزگار گرسنگی و قحطی ساختگی بیگانگان و اوضاع نابسامان بهداشتی و سلامتی زنان. 
چه کسی انکار می‌کند رشد و پیشرفتی را که زنان در سایه انقلاب اسلامی بدست آوردند: ‌
- در بخش آموزش، در سال57 تنها 35درصد زنان باسواد بودند و امروز نزدیک به 90درصد، تعداد دانش‌آموختگان دانشگاهی‌مان از 6درصد به 44درصد رسیده و از یک درصد اساتید پیش از انقلاب به 21درصد بانوان عضو هیئت علمی دانشگاه رسیده‌ایم.
-در بخش سلامت، تعداد پزشکان متخصص زنان 98درصد و تعداد کل پزشکان زن 50برابر شده است.
- در بخش ورزش، تعداد فدراسیون زنان از یک به 49، تعداد داوران زن از هفت نفر به 16هزار نفر و از هفت رشته به 38رشته ورزشی زنان رسیده‌ایم و تعداد ورزشگاه‌های اختصاصی زنان 30برابر شده است.
- در عرصه فرهنگ و هنر نیز زنان پس از انقلاب اسلامی پیشتازی نمودند و از 590نفر زن نویسنده به 8هزار نفر رسیده‌ایم. پیش از انقلاب ما هیچ ناشر زن نداشتیم و امروز بیش از 700نفر داریم. تعداد نشریات زنان از 33عنوان به 170عنوان رسیده‌است.
- زنان در عرصه مشارکت‌های سیاسی نیز پیشرفت بسیاری داشتند، چنان‌که درصد رشد مدیران و قانون‌گذاران و کارکنان عالی‌رتبه نظام نزدیک به 2هزار و 200 برابر شده است.
 - در زمینه مشارکت اجتماعی، تعداد نهادهای مردمی ویژه زنان از پنج مورد به 2هزار مورد رسیده است. 
و این همه یعنی یک جبهه گسترده از رهروان فاطمه(س) در ایران برای فتح جهان.
اینجا آستان ملکوتی ولی‌نعمتمان حضرت ثامن‌الحجج علی‌بن موسی‌الرضا(ع) که محل قیام و قعود است، شده است نقطه آغاز قیام‌هایمان. 
دیروز زنان از همین رواق‌ها جگرگوشه‌هايشان را راهی میدان‌های مبارزه کردند و امروز آمده‌اند تا در میدان نبرد و فتنه‌های بی‌امان، مقاوم بمانند و عقلانيت فاطمی را ترویج کنند و به زنان عالم نشان دهند زیست فاطمی نه تنها در عصر جاهلیت عرب، حقیقت و واقعیت زن بودن بود که برای جاهلیت مدرن هم ناب‌ترین سبک زیستن یک زن است.
و امروز در این اجتماع عظیم دست توسل به دامن مادرانه‌تان می‌زنیم و می‌گوییم:
پناهمان ده که سخت محتاج نفحات شماييم‌ ای دختر رسول خدا؛ پناهمان ده که بی‌شمار غصه‌هایمان را در سجاده شما بر آب بریزیم و خنک شود قلب‌های سوزان مادران شهید داده در این روزها. 
و درود بی‌کران بر همه زنان و مادران غیور و نجیب این سرزمین که راه را گم نکرده‌اند و در پناه آسمانی‌ترین بانوی زمین و زمان حضرت فاطمه زهرا(س) نقش‌آفرین و زندگی‌بخش هستند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه