سبد یلدایی قاب جادو

نگاهی به ویژه‌برنامه‌های تلویزیون در بلندترین شب سال

سبد یلدایی قاب جادو

شب یلدا برای ایرانیان فقط بلندترین شب سال نیست بلکه فرصتی برای دور هم نشینی و نو کردن دیدارهاست. شبکه‌های تلویزیونی هم با سبدی از ویژه‌برنامه‌های مختص این شب به یاد ماندنی، میهمان سفره یلدای مردم می‌شوند و به سنت صد‌ها ساله در بلندترین شب سال از آشتی‌ها، محبت‌ها و شادی‌ها سخن می‌گویند و تلاش می‌کنند یلدایی مفرح به بینندگان خود هدیه دهند.


​​​​​​​امسال اما برخلاف سال‌های گذشته که برنامه‌سازان، برگ آس خودشان را برای شب یلدا نگه می‌داشتند، دست تلویزیون از این برگ آس و مجریان شناخته شده و برنامه‌های پربیننده خالی شده است. مروری بر برنامه‌های تلویزیونی شبکه‌های مختلف سیما در شب یلدا نشان می‌دهد سبد یلدایی قاب جادو هم مثل سبد معیشتی خانوارهای ایرانی تا چه اندازه کوچک و کم‌بار شده است. اگرچه شکل برنامه‌ها همچون سال‌های گذشته، برنامه‌های ترکیبی و گعده‌ای با حضور چهره‌های هنری و ورزشی از جمله خوانندگان، بازیگران سینما و تلویزیون و ورزشکاران است اما عیار مجریان و میهمانان برنامه همچون سال‌های قبل، سنگین و پرقیمت نیست. بینندگان تلویزیون هم امسال با کشکولی از آدم‌های مختلف در لوکیشن‌های متعدد با یک ساختار مشابه مواجه می‌شوند، مجری و میهمانی که قرار است درباره آیین یلدا حرف بزنند، آنچه از مرور برنامه‌های تلویزیون در این شب برمی‌آید این است که سفره سیما هم چندان رنگین نیست. 

 میهمان خانه جلال
شبکه نسیم که به عنوان شبکه سرگرمی تلویزیون شناخته می‌شود و پیش از این با برنامه‌هایی همچون «خندوانه» و «دورهمی» پرچمدار پربیننده‌ترین شبکه تلویزیون بوده است، امسال در فقدان این دو برنامه پرمخاطب و چهره‌های شناخته شده‌ای چون رامبد جوان و مهران مدیری، شب یلدای خود را طی می‌کند. در این شب قرار است نخستین برنامه جدید «خانه جلال» با اجرای بهروز افخمی و یوسفعلی میرشکاک پخش شود. لوکیشن این برنامه در خانه موزه سیمین و جلال بوده و برنامه در آنجا تولید شده است. برنامه «خانه جلال» قرار است یک مجله فرهنگی به میزبانی آقایان افخمی و میرشکاک باشد. در هر قسمت میهمانانی از جمله شاعران، طنزپردازان، مجسمه‌سازان، نقاشان و هنرمندان حضور خواهند داشت و درباره‌ هنر‌های مختلف گفت‌وگو می‌کنند و در عین حال از دغدغه‌ها و فلسفه هنر می‌گویند. بخشی از برنامه میهمان‌محور است و بخش دیگر آن، کارشناسی که به موضوعاتی از جمله شاهنامه‌خوانی و هفت پیکرخوانی می‌پردازد. بخش جنبی برنامه هم پرداختن به خاطرات خانم سیمین دانشور است. در هر قسمت هم گریزی به زندگی و آثار جلال آل‌احمد خواهد زد. باید دید افخمی پس از هفت، در خانه جلال چه می‌کند و آیا این برنامه هم مانند هفت، پرحاشیه خواهد بود. شبکه سرگرمی تلویزیون که برند یکی از پربیننده ترین‌های دیگرش به نام «کتاب‌باز» را هم از دست داده است، در نبود این برنامه، مسابقه تلویزیونی «دیدی نو» را روی آنتن دارد که این برنامه هم دو قسمت خود را به موضوع یلدا در دو شب اختصاص داده است و شهرام شکیبا در غیاب سروش صحت، میهمان خانه‌های مردم می‌شود.

 شبِ پرکارها
مهران رجبی که این روزها به چهره پرکار تلویزیون بدل شده است، اجرای ویژه‌برنامه یلدایی «خودمونی» را در شب‌های سه‌شنبه و چهارشنبه (۲۹ و ۳۰ آذر ماه) برای شبکه3 خواهد داشت. این برنامه هم طبق اعلام شبکه3 سیما میزبان میهمانانی از اقشار مختلف از جمله هنرمندان و خوانندگان خواهد بود. 
علیرضا مسعودی که پیش از این او را به عنوان یکی از استندآپ کمدین‌های «خندوانه» می‌شناختیم و حالا با بازی و اجرا در برنامه‌های تلویزیونی، شناخته شده است اجرای ویژه‌برنامه شب یلدای شبکه2 سیما را در کنار حسن اسماعیل‌پور به عهده خواهد گرفت. این برنامه امشب ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود و تا یک و ۳۰ دقیقه بامداد ادامه دارد. این برنامه هم به روال دیگر برنامه‌های مرسوم این شب، حضور هنرمندان، ورزشکاران، شاعران و افراد تأثیرگذار در حوزه‌های مختلف را در فضایی متناسب با این آیین ایرانی خواهد داشت. اجرای موسیقی و گزارش‌های ویژه در کنار گفت‌وگوی صمیمانه با میهمانان از جمله بخش‌های برنامه است.
شب یک هم با ویژه‌برنامه یلدایی «شب‌ روشنی» میهمان خانواده‌های ایرانی در آخرین شب پاییز است. این برنامه امشب از ساعت ۱۸ آغاز می‌شود و تا یک بامداد نخستین روز زمستان روی آنتن است. «شب روشنی» با اجرای اقبال واحدی، میزبان شاعران، کارشناسان فرهنگ‌ عامه، خواننده‌ها، نواحی‌خوانان و نوازنده‌هایی از سراسر ایران است. همچنین در این برنامه تصاویری به نمایش درمی‌آید که روایتگر یلدای شهرهای زاهدان، مشهد، خرم‌آباد، گیلان، هرمزگان، تنب بزرگ، ابوموسی، کردستان و نیز کشور افغانستان است. حافظ‌‌ خوانی، شاهنامه‌خوانی و اجرای زنده موسیقی با حضور خوانندگان از دیگر بخش‌های این برنامه است.

 از پنج ستاره تا پرستاره
مصطفی امامی که مجری جوان برنامه «سلام تهران» است امشب از ساعت 22 تا پاسی از شب، با حال و هوای یلدایی پایتخت‌نشینان میهمان خانه‌ها می‌شود. این ویژه‌برنامه هم با تدارک بخش‌های متنوع و جذاب، سعی دارد نمایی از شب یلدایی متفاوت را پیش روی مخاطبان قرار دهد. مسابقه «پنج ستاره» این شبکه نیز دو ساعت پیش از «سلام تهران» قرار است دیگر برنامه این شبکه در شب یلدا باشد. این مسابقه با اجرای حسین رفیعی روی آنتن می‌رود و همچون دیگر ویژه برنامه‌ها با دعوت از چهره‌های هنری، فرهنگی و ورزشی سعی دارد شبی متفاوت را برای یلدای ایرانیان تدارک ببیند.
شبکه‌های دیگر هم بیکار ننشسته‌اند و سفره‌ای برای این شب چیده‌اند. ویژه‌برنامه «پرستاره» از ساعت 22 تا 24 با اجرای سیاوش عقدایی از شبکه آموزش پخش می‌شود. این برنامه با حضور رسول نجفیان، نیما کرمی و دکتر اسماعیل آذر همراه با حافظ خوانی، شاهنامه‌خوانی، اجرای موسیقی و نمایش  برای بینندگان پخش می‌شود. 
شبکه افق که سیاست خود را توجه به نهاد خانواده و تقویت این نهاد بنیادی جامعه قرار داده است بنا دارد ویژه‌برنامه یلدایی خود را با رنگ و بوی مردمی به تصویر بکشد و از مخاطبانش خواسته ویدئو‌های خود را از جمع‌های خانوادگی و حال و هوایشان در این ایام برای این شبکه بفرستند.
شبکه امید هم ویژه‌برنامه «باشگاه امید» را با محوریت مرور خاطرات شیرین پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها از گذشته و روایت‌پردازی و قصه‌گویی با حضور میهمانان ویژه و بخش‌های متنوع و متناسب با شب چله بلندترین شب سال و یلدای ایرانیان را به صورت زنده، سه‌شنبه و چهارشنبه ساعت ۱۹ روی آنتن این شبکه می‌برد.

خبرنگار: زهره کهندل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه