الزامات تغییر ریل ارزی

ارائه چند راهکار به رئیس جدید بانک مرکزی در گفت‌وگوی قدس با یک نماینده مجلس

الزامات تغییر ریل ارزی

«رئیس جدید بانک مرکزی باید ریل حرکت سیاست ارزی کشور را عوض کند، در غیر این صورت شاهد استمرار مشکلات خواهیم بود». این جملات، بخشی از سخنان روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی است که در گفت‌و گو با خبرنگار قدس مطرح می‌کند.


نماینده مردم تهران در مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا مشکلات ارزی و اقتصادی با اقداماتی نظیر عزل و نصب مدیران بانک‌ها که این روزها از سوی بانک مرکزی و وزارت اقتصاد انجام می‌شود، قابل حل است؟ می‌گوید: با تغییر مدیر و جابه‌جا کردن افراد به هیچ وجه سیاست تغییر نمی‌کند.

از فرزین نا امید نیستیم
 ایزدخواه می‌گوید: از فرزین ناامید نیستیم، اما اگر ایشان با همان دست فرمان 30سال گذشته ارز را مدیریت کند، نتیجه قابل قبولی نخواهیم داشت و با همین سرعت به سمت دره سقوط خواهیم کرد. بانک مرکزی باید ریل حرکتش را عوض کند. اینکه رئیس کل بانک مرکزی روی اعداد تأکید دارد و صحبت از دلار 28هزار تومانی می‌کند، تکرار سناریوی اشتباه آقای جهانگیری است و با این سناریو نرخ دلار غیررسمی ممکن است در آینده نزدیک از 70 هزار تومان نیز بگذرد. وی با بیان اینکه عددبازی در سیاست ارزی درست نیست زیرا عدد معلول بازار است و ساختار بازار امروز بیمار است، اضافه می‌کند: بازار غیر رسمی که برپایه اذعان مسئولان امر 3 درصد از کل معاملات ارز را دارد، چرا محور سیاست ارزی ما شده است و ما قیمت را از آن می‌گیریم و سیاست بودجه را بر اساس این نرخ می‌بندیم؟ چرا بازار غیر رسمی را به مرور حذف نمی‌کنیم و از بین نمی‌بریم؟ 
ایزدخواه تصریح می‌کند: بازار رسمی را باید توسعه بدهیم و صرافی‌های رسمی و مکانیسم‌های تبادل پولی و ارزی را تقویت کنیم. بانک مرکزی به معنای واقعی باید تبدیل بشود به مرکز سیاست‌گذاری ارزی نه محل تصمیم‌گیری برای دلالی و صرافی ارز. وی با بیان اینکه کار بانک مرکزی خرید و فروش ارز نیست و این کار فسادآور و مانع از ایفای نقش این نهاد می‌شود، می‌گوید: در جلسه‌ای خطاب به آقای فرزین رئیس کل بانک مرکزی تذکر داده‌ایم بانک مرکزی را از روند معاملات خارج کنند و سیاست‌گذاری را به دست بگیرند.

جلو فرار سرمایه‌ها را بگیرید 
این نماینده مجلس با اشاره به اینکه نهادهای پولی و مالی کشور صرافی‌های رسمی را تحت فشار قرار ندهند، زیرا اعمال فشارها موجب اضمحلال و خروج آن‌ها به سمت بازار دبی، اربیل، هرات و کشورهای همسایه شده است، تصریح می‌کند: افزون بر 20 تا 30 میلیارد دلار ارز دست مردم است. پیش از این گفته شد مردم ارز‌ها را به بانک بفروشند در غیر این‌صورت آن ارز قاچاق محسوب می‌شود، اما این حجت‌تمامی به جایی نرسید. بنابراین باید فکر جدیدی کرد. ایزدخواه ادامه می‌دهد: باید نهادهای مالی کشور به مردم مهلت قانونی بدهند تا با مراجعه به صرافی‌ها و در یک بار معامله ارزهایشان، فاکتور بگیرند و ارز آن‌ها رسمی بشود. قطعاً مالیات هم نباید از آن‌ها گرفته شود تا مردم اعتماد کنند. وی می‌افزاید: باید بازار ارزهای غیر رسمی را محدود کنیم و با سیاست‌گذاری ارزی صحیح، بازار را از کف خیابان به صرافی‌ها و دفاتر قانونی ببریم تا دیگر شاهد نابسامانی‌ها نباشیم. رفع تعهد ارزی نیز باید اتفاق بیفتد؛ چراکه آسیب زیادی برای تجار و تولیدکنندگان به همراه داشته است. امروز ما شاهد فشار یک‌طرفه به تولیدکننده و صادرکننده هستیم و بانک مرکزی همچنان از خود رفع مسئولیت کرده است. با این دست‌فرمان نمی‌شود جلو رفت.

اختیارات به‌مردم به‌جای خودتحریمی 
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید به مردم اختیارات و مسئولیت بدهیم تا به یاری بانک مرکزی بیایند، می‌گوید: بانک مرکزی نباید خودش را خلع ید کند، باید جدی وارد شود تا مسئله سیاست‌گذاری را پررنگ کند. ایزدخواه تأکید می‌کند: در مسئله رفع تعهد ارزی نیز شاهد ورود بیش از حد نهادهای امنیتی- نظارتی هستیم که موجب هراس مدیران و افزایش ترک فعل‌ها نسبت به مدیریت مسائل ارزی شده است و بعضاً به دلیل هراس از برخورد قانونی کار مردم را راه نمی‌اندازند و تا اسم ارز می‌آید نگران نظارت سنگین و برخورد قانون هستند. باید با تزریق امنیت‌خاطر به مردم، آن‌ها را وارد میدان کنیم. وی تصریح می‌کند: سیاست 30سال گذشته منسوخ شده و همواره اقتصاد و بودجه کشور در این شکاف سرخورده شده و شوک‌های تورمی نیز همواره به مردم آسیب زده است. روح الله ایزدخواه در پایان با تأکید بر اینکه ما باید به جای پذیرش منفعلانه بازار غیررسمی یک بار برای همیشه این زنجیره باطل را کنار بگذاریم، می‌افزاید: بودجه ارزی و ریالی را از هم جدا کنیم و مانع از ورود ارز به سبد زندگی مردم شویم تا  خروج سرمایه اتفاق نیفتد. باید دست تجار و صرافی‌ها باز گذاشته شود تا بتوانند فعالیت درست داشته باشند، در غیر این‌صورت شرایط دشوار برای آن‌ها موجب فرار سرمایه می‌شود.  تحریم‌های داخلی بسیار بد تر از تحریم‌های خارجی است و باید نسبت به تجار، صادرکنندگان و تولیدکنندگان شاهد تسهیل امور باشیم.

خبرنگار: حسین محمدی اصل

برچسب ها :
ارسال دیدگاه