ضرورت بازنگری در مناسبات تهران و پاریس

سخنگوی وزارت خارجه به دولتمردان فرانسه توصیه کرد اصول بدیهی روابط بین‌الملل را رعایت کنند

ضرورت بازنگری در مناسبات تهران و پاریس

سخنگوی وزارت خارجه در توصیه‌ای توییتری به دولتمردان فرانسه و در واکنش به حرمت‌شکنی نشریه صهیونیستی شارلی ابدو گفت: آنچه دولتمردان فعلی فرانسه باید رعایت کنند، اصول بدیهی و اساسی در روابط بین‌الملل یعنی احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی دیگران و احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملی، دینی و مذهبی دیگران است.


به گزارش قدس، ناصر کنعانی در توییتی نوشت: «فرانسه با سابقه تاریخی سیاه استعمار، نقض حقوق بشر و آزادی بیان در داخل و خارج، حق توجیه توهین وقیحانه به مقدسات دیگر کشورها و ملت‌ها و پیروان ادیان الهی را به بهانه آزادی بیان ندارد». 
وی در ادامه نوشت: «آنچه دولتمردان فعلی فرانسه باید رعایت کنند، اصول بدیهی و اساسی در روابط بین‌الملل یعنی احترام متقابل، دخالت نکردن در امور داخلی دیگران و احترام به ارزش‌ها و مقدسات ملی، دینی و مذهبی دیگران است». 
طی روزهای گذشته در واکنش‌ نسبت به رفتار ضددینی و اخلاقی نشریه فرانسوی شارلی ابدو در تاریخ چهاردهم دی ماه سفیر این کشور از سوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان احضار شد و حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در توییتی و در واکنش به بی‌مبالاتی فرانسوی‌ها نوشت: «اقدام توهین‌آمیز و خارج از نزاکت نشریه‌ای فرانسوی در انتشار کاریکاتور علیه مرجعیت دینی و سیاسی بدون پاسخ قاطع و مؤثر نخواهد بود. به دولت فرانسه اجازه نمی‌دهیم پا را از گلیم خود فراتر گذارد. آن‌ها قطعاً مسیر اشتباهی را انتخاب کرده‌اند. پیشتر این نشریه را در فهرست تحریم‌ها قرار دادیم».  
همچنین وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای با تأکید بر مسئولیت غیرقابل انکار دولت فرانسه در برابر نقض حرمت آزادی، هتک حقوق بشر، اهانت به ارزش‌های دینی، تعدی به باورهای مذهبی و تهدید حاکمیت ملی دیگر کشورها از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت حاکمیت دولت فرانسه، سکوت در برابر اقدام ضدفرهنگی و ضد انسانی نشریه مبتذل فرانسوی را برنتابیده و ضمن بازنگری در مناسبات فرهنگی با فرانسه و بررسی امکان ادامه فعالیت فرهنگی فرانسه در ایران، در گام نخست فعالیت انجمن ایران شناسی فرانسه در کشورمان را تعطیل کرد. جمهوری اسلامی ایران ضمن تقبیح بی‌عملی ادامه‌دار مراجع ذی‌ربط فرانسه در مقابله با مظاهر اسلام ستیزی و نفرت پراکنی نژادپرستانه در نشریات فرانسوی، مسئولیت مستقیم دولت فرانسه برای پاسخگو کردن عاملان و بانیان چنین نفرت پراکنی‌هایی را یادآور شده و خواستار مقابله جدی با اسلام ستیزی و اسلام هراسی جاهلانه به عنوان مظهر نژادپرستی نهادینه شده در این کشور است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه