کاهش ۳۸ درصدی بارندگی‌ در خراسان جنوبی

کاهش ۳۸ درصدی بارندگی‌ در خراسان جنوبی

مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی گفت: میانگین بارندگی‌های استان از ابتدای سال آبی جاری (مهر ماه) تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد کاهش داشته است.


علیرضا خندان‌رو در گفت‌وگو با ایرنا افزود: از ابتدای سال آبی جاری به‌ طور میانگین ۱۹ میلیمتر بارندگی در استان داشته‌ایم که این مقدار نسبت به مدت مشابه بلندمدت ۶۰ درصد کاهش دارد. براساس پیش‌بینی فصلی هواشناسی، بارندگی‌ها در فصل زمستان نسبت به بلندمدت نرمال و در برخی مناطق کمتر از نرمال خواهد بود.
وی گفت: روند خشکسالی‌ها در این استان همچنان ادامه دارد و خراسان جنوبی در سال آبی جاری وارد بیست و سومین سال خشکسالی شده است. بر اساس الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی سامانه بارشی جدید و توده هوای ناپایدار جوی تا روز پنجشنبه در استان فعال خواهد بود و با نفوذ این سامانه، بارش باران و برف به‌ ویژه در نیمه جنوبی، نواحی شرقی، بخش‌مرکزی و در گذرگاه‌های کوهستانی و مناطق مرتفع پیش‌بینی می‌شود.
خندان‌رو تأکید کرد: لازم است مردم از سفرهای غیرضروری به ‌ویژه سفر به استان‌های همجوار در این مدت پرهیز کنند و در صورت الزام به سفر حتماً تجهیزات زمستانی از جمله زنجیر چرخ و سوخت کافی به همراه داشته باشند.
وی گفت: علاوه بر بارش برف؛ تشکیل مه و کاهش دید عمومی پیش‌بینی می‌شود و با توجه به بارش‌ها و کاهش محسوس دمای هوا هشدار سطح نارنجی برای استان صادر شده است.
مدیرکل هواشناسی خراسان جنوبی افزود: پاک‌سازی آبراهه‌ها و مسیر عبور آب، پرهیز از تردد در حاشیه مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی، مدیریت مصرف انرژی، تخلیه آب سمپاش‌ها و سامانه‌های آبیاری تحت فشار، مراقبت از کندوهای زنبور عسل، تنظیم دما و رطوبت هوا، تأمین سوخت کافی برای سالن‌های پرورشی و گلخانه‌ها، محافظت از دام‌ها در برابر سرما، شکستن یخ سطح آب و هوادهی استخرهای پرورش ماهی از دیگر توصیه‌هاست.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه