تصادف؛ علت اصلی تلف شدن جانوران وحشی در استان

تصادف؛ علت اصلی تلف شدن جانوران وحشی در استان

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: تصادفات جاده‌ای علت تلف شدن و مرگ جانوران وحشی استان است و سالانه حدود ۴۰ تا ۵۰ جانور وحشی به این شکل از بین می‌روند.


​​​​​​​محمد عرفانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: طی پنج سال گذشته ۲۲۲جانور وحشی شامل وحوش در گونه‌های گربه‌سانان، علف‌خواران، سگ‌سانان، انواع خرگوش، پایکا، کفتار، سنجاب، انواع مارها و پرنده‌ها به همین شکل جان داده‌اند.
وی با بیان اینکه بیشترین شمار تلفات در گروه سگ‌سانان به تعداد ۵۷ قلاده روباه، شغال و گرگ است ادامه داد: کمترین تلفات هم مربوط به گونه‌ای جوجه تیغی به نام «تشی» به تعداد دو عدد است.
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ۱۳۷ نقطه و محدوده حادثه‌خیز جاده‌ای برای وحوش در سطح این استان شناسایی شده که به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبور گونه‌های مختلف جانوری نیازمند نصب تابلوهای هشدار برای رانندگان است. به عنوان مثال جاده تهران به مشهد گذرگاه اصلی یوزپلنگ است زیرا این گونه در معرض خطر انقراض مدام بین سمنان و خراسان رضوی در حال تردد است.
وی اضافه کرد: تاکنون در حدود ۶۰ محدوده و منطقه از ۱۳۷ منطقه شناسایی شده نصب تابلو هشدار انجام شده و امید است با همکاری مؤثر راهداری استان کار نصب تابلو در بقیه نقاط هم انجام شود تا کمترین اثرات منفی توسعه را در حوزه حیات وحش شاهد باشیم.
عرفانی افزود: البته نصب تابلوهای هشداردهنده موجب احتیاط بیشتر رانندگان و تضمین سلامت دوجانبه هم برای مردم و هم برای وحوش می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه