مطالعه و مشاوره برای همه اعضای خانواده

نگاهی به فعالیت‌های مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره)

مطالعه و مشاوره برای همه اعضای خانواده

یكی از راه‌های توسعه فرهنگی هر جامعه توجه خاص به گسترش و تقویت كتابخانه‌هاست. در حال حاضر که فضای مجازی رقیب کتاب و کتاب‌خوانی شده، لازم است كتابخانه‌ها با وسیع کردن افق دید، با تلاش بیشتر و ارائه خدمات متنوع مورد نیاز مراجعان، طراحی و برنامه‌ریزی لازم را برای بازگرداندن مخاطبان خود به سالن‌های مطالعه انجام دهند.


کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) یکی از کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی است که موفق شده با اجرای طرح‌های متنوع در جذب مخاطب موفقیت حداکثری را کسب کند.
این مجتمع همزمان با ۲۲ بهمن سالروز پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در سال ۱۳۷۹ در مجاورت آرامگاه خواجه‌ربیع با زیربنایی در حدود هزار و 800 مترمربع افتتاح شد و در حال حاضر یکی از مراکز فرهنگی پر رفت و آمد است که گروه‌های سنی مختلف از خدمات آن بهره‌مند هستند.  

بیش از 21 هزار عضو
کتابخانه امام خمینی(ره) با بیش از43 هزار نسخه کتاب چاپی و حدود ۲۰ عنوان نشریه ادواری برای سطوح دبیرستان و پیش‌دانشگاهی و سالن مطالعه استاندارد با گنجایش 380صندلی در اختیار دانش‌پژوهان نوجوان قرار گرفته است که در حال حاضر بیش از 21 هزار عضو خود را پوشش می‌دهد.
با توجه به رویکرد آستان قدس رضوی به مسائل فرهنگی مناطق محروم و كم‌برخوردار، كاركنان كتابخانه امام خمینی(ره) در منطقه کم‌برخوردار خواجه‌ربیع، با انجام فعالیت‌ها و اقدام‌های متنوع برای گسترش فرهنگ كتاب‌خوانی و ارتقای سطح اطلاعات مراجعان خود تلاش می‌کنند.
علیرضا ارجمندی، مسئول امور كتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) با اشاره به تورهای بازدید و کارگاه‌های آموزشی که توسط این کتابخانه در راستای ایجاد انگیزه برای گروه‌های سنی کودک و نوجوان برگزار می‌شود می‌گوید: چون این كتابخانه و مجتمع فرهنگی ویژه نوجوانان است به عنوان پایگاهی برای کتاب‌های كمك درسی دانش‌آموزان در سطح منطقه نیز شناخته شده و مدیران آموزشگاه‌های منطقه، درخواست‌های متعددی برای بازدید از این كتابخانه دارند.
 
کتابخانه کودک
چون بسیاری از مادران علاقه‌مند به مطالعه به دلیل دغدغه‌مندی در نگهداری کودکان خود شرایط مطلوب برای مطالعه را از دست می‌دهند، کتابخانه امام خمینی(ره) با طراحی و راه‌اندازی کتابخانه کودک، در کنار کمک به مادران اهل مطالعه، فضایی تدارک دیده که کودکان نیز ضمن استفاده از فضای شاد، مفرح و سرگرمی‌های مختلف، از کودکی با مطالعه خو بگیرند.
ارجمندی در این خصوص می‌‌گوید: این كتابخانه ویژه كودكان 3 تا 9 سال طراحی شده و مادران با ارائه یك قطعه عكس از كودك و كپی شناسنامه خود و فرزندشان می‌توانند همه روزه علاوه بر استفاده از كتاب‌ها، از بازی‌های فكری، بخش نشریات كودك، بخش کتاب‌های والدین و... برای فرزندانشان به صورت رایگان استفاده کنند. 
در کنار همکاری با مهدالرضا، مدرسه‌ها، مهدهای کودک‌ و بازدید آن‌ها از کتابخانه، اجرای زنگ كتاب، مسابقه‌های مختلف كتاب‌خوانی، نشست‌های ادبی، رنگ‌آمیزی كودكان و كارگاه كتاب‌خوانی نیز از دیگر اموری است که در کتابخانه کودک این مجموعه به آن پرداخته می‌شود.

یکشنبه‌های مشاوره‌ای 
کتابخانه مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره)، یکشنبه هر هفته با حضور روانشناسان و مشاوران خانواده، خدمات مشاوره فردی را در سطوح مختلف به صورت رایگان در اختیار خانواده‌های مشهدی می‌گذارد. 
برگزاری نمایشگاه كتاب‌های روان‌شناسی با محوریت كتاب‌درمانی در این کتابخانه از دیگر اقدام‌های این مجموعه فرهنگی است که روزهای یکشنبه هر هفته در كنار اتاق مشاوره برگزار می‌شود.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه