شب‌چراغ سامرا

شب‌چراغ سامرا


​​​​​​​رواق کتاب حرم مطهر رضوی فقط برای مطالعه کتاب نیست بلکه هر از چندی آیین معرفی یک کتاب نیز در آن برگزار می‌‌شود. بهانه برگزاری آخرین آیین معرفی کتاب، سالگرد شهادت امام هادی(ع) بود و طی آن حجت‌الاسلام والمسلمین رضا وطن‌دوست، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کتاب «شب‌چراغ سامرا» از جمله آثار بنیاد پژوهش‌های اسلامی را معرفی و درباره شخصیت امام هادی(ع) آنچنان که در کتاب آمده صحبت کرد. وی در این مراسم گفت: این کتاب توسط محمدرضا سیبویه به عربی نگاشته شده و توسط محمدهادی باسخواه به زبان فارسی ترجمه شده است.
وطن‌دوست افزود: می‌دانیم پدر امام دهم، امام جواد(ع) و مادر آن حضرت بانویی بافضیلت به نام سمانه مغربیه بودند. ایشان برده‌ای بود از دیار روم و هموطن ‌ماریه قبطیه همسر رسول خدا(ص) و نجمه خاتون مادر امام رضا(ع) که افتخار یافت به همسری امام جواد(ع) درآید و از ایشان صاحب فرزندی به نام علی النقی یعنی امام هادی(ع) و پسر دیگری به نام موسی شود. آن حضرت افزون بر هادی و نقی، دارای القاب دیگری مانند ناصح، مرتضی، فقیه، نجیب، امین، طیب، رشید، شهید، عالم، خالص و متوکل نیز هستند که هر کدام از این القاب به بخشی از شخصیت آن حضرت اشاره دارد. امام جواد(ع) در موارد عدیده‌ای و در حضور برخی از شیعیان، اقدام به معرفی امام هادی(ع) به عنوان امام پس از خود کردند. 
حجت‌الاسلام وطن‌دوست اظهار کرد: دو زیارت‌نامه از امام هادی(ع) به یادگار مانده است؛ نخست زیارت غدیریه، وقتی معتصم خلیفه وقت عباسی، امام را به سامرا فراخواند، ایشان پیش از رفتن به سامرا به نجف رفتند و در کنار قبر امام علی(ع) این زیارت را قرائت فرمودند. این زیارت‌نامه که خطاب به امام علی(ع) بیان شده دارای فرازهایی بلند و عمیق است که توانسته تا حدودی امام علی(ع) را معرفی کند.
وی اضافه کرد: زیارت‌نامه دیگری که از امام هادی(ع) به یادگار مانده زیار‌ت‌نامه جامعه کبیره است که یک دوره امام‌شناسی است. در اهمیت این زیارت‌نامه همین بس که تاکنون ده‌ها شرح بر این زیارت‌نامه نوشته شده و کتاب «شرح ادب فنای مقربان» یکی از این شرح‌هاست که توسط آیت‌الله جوادی آملی و شاگردان ایشان به نگارش درآمده است.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه