انتظار هشت ساله برای راه‌اندازی یک کشتارگاه

سال 93 کلنگ ساخت این مجموعه در تربت حیدریه به زمین زده شد

انتظار هشت ساله برای راه‌اندازی یک کشتارگاه

هشت سال از ساخت بزرگ‌ترین کشتارگاه صنعتی دام شرق کشور در تربت‌حیدریه گذشته؛ اما هنوز زمان راه‌اندازی این طرح اقتصادی به طور دقیق مشخص نیست.


اگرچه راه‌اندازی این طرح در آینده نزدیک وعده داده شده؛ اما به سبب قول‌های عمل نشده گذشته، راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه به عنوان یک نیاز ضروری در استان خراسان رضوی و حتی شرق کشور برای فعالان این بخش باورناپذیر به نظر می‌رسد.
رضا رحیمی؛ یک فعال بخش دام تربت‌حیدریه در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: بخشی از دام عرضه شده در بازار تربت‌حیدریه به صورت زنده به شهرها و استان‌های همجوار ارسال می‌شود که راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه می‌تواند افزون بر افزایش عرضه گوشت در بازار شهرستان و تعادل قیمت، بخشی از نیاز گوشتی دیگر مناطق را نیز تأمین کند علاوه بر اینکه به افزایش سرانه درآمدی فعالان بخش دام منطقه منجر می‌شود.
وی اضافه کرد: هم اکنون گوشت مصرفی مردم تربت‌حیدریه در کشتارگاه سنتی تأمین و تولید می‌شود که با امکانات مدرن امروز شرایط آن مناسب نیست. بنابراین راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی افزون بر استانداردسازی این بخش به تعادل بیشتر بازار گوشت مناطق همجوار نیز منجر می‌شود. 
همچنین رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: فعال نشدن کشتارگاه صنعتی دام شهرستان با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی به یکی از چالش‌های مهم این اداره در بحث ارتقای کیفی بهداشت و سلامت تبدیل شده است.
ابوالحسن سیدین افزود: اهمیت وجود کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه به عنوان نیاز شرق کشور زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم روزانه دست‌کم ۲ هزار رأس دام از حومه وارد شهرستان شده و تنها نیمی از آن به صورت زنده به خارج از استان خراسان رضوی برده می‌شود.
وی در خصوص وضعیت کنونی کشتار دام و طیور تربت‌حیدریه ادامه داد: تنها کشتارگاه سنتی شهرستان، روزانه ۴۰۰رأس دام سبک و ۱۰ رأس دام سنگین را ذبح می‌کند که تنها نیاز سطح شهر و مناطق همجوار را پاسخ می‌دهد.
 رئیس شبکه دامپزشکی تربت‌حیدریه گفت: ظرفیت دو کشتارگاه طیور در تربت‌حیدریه و مه‌ولات نیز محدود به خود این مناطق است؛ چرا که کشتار هر واحد، ۲ هزار قطعه در ساعت است و توان تولید بالا برای عرضه به دیگر نقاط را ندارد.
 محمد رضا ملکی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت تربت‌حیدریه نیز با بیان اینکه مسئولیتی در قبال راه‌اندازی کشتارگاه صنعتی تربت‌حیدریه نداریم، افزود: مجوز اولیه و موافقت اصولی این طرح صنعتی توسط اداره جهاد کشاورزی شهرستان صادر شده است و به طور طبیعی چنین موضوع‌هایی باید از طریق آن دستگاه پیگیری شود.
او ادامه داد: کشتارگاه صنعتی برای تربت‌حیدریه یکی از نیازهای حیاتی شهرستان و حتی استان خراسان رضوی است و می‌تواند در تعادل‌بخشی به بازار دام و گوشت منطقه اثرگذاری بالایی ایفا کند.

برچسب ها :
ارسال دیدگاه